Följder av UG reportage...

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Har ni råkat ut för några följder av UGs förbannat onödiga reportage om fortkörande motorcyklister?

Jag var ute och söndagskörde lite så här på en måndag (sommarlov så varje dag är numer en söndag ett tag framöver).
Tar en för mig ganska välkänd väg från väg 55 in på uppsala-näs vägen sen tar jag av mot dalby och balingsta för att sedan komma ut på väg 55 igen fast på en avfart längre åt sydväst. På vägen mellan uppsala näs och balingsta ligger det rejält med grus i nästan varenda jäkla kurva :mad:, det verkar förvisso vara några dagar sedan då det går kraftiga hjulspår igenom. Men jag vart så jäkla förbannad!! Jag kör aldrig särskilt fort förbi husen där (oftast under 50) och på rakorna går det väldigt sällan över 90 (inte köra fort som är roligt där). Kan ju vara andra som svinar där men jag har då aldrig sett någon, ändå verkar de ha känt behovet av att slänga ut grus där :död. Jag hade lagt märke till gruset tidigare då jag fick tvärnita precis innan en kurva när jag såg att det låg grus i den. Eftersom att jag nu visste detta körde jag ännu saktare än innan, kommer i 40 förbi några hus där jag likväl halkar till i gruset och tror att jag ska vurpa, men klarade mig som tur var.
Vem fan gör något sånt här, pga ett program på tv??!! :huvet

Frågan är vad man ska göra, skriva en insändare i lokaltidningen där jag ber den ansvarige ta bort det, pga av att det är livsfarligt... samt upplysa vederbörande om att det annars kommer vidtas åtgärder. Alternativt lämna lappar i alla brevlådor längs vägen.

Gruset kan ju ha att göra med att det passerat en traktor med lite överfullt släp, men då borde det inte ligga i varenda kurva, utan kanske de tre första sen borde överflödet ha trillat av... och är det en traktor som orsakat detta får bondjäveln fan åka ut och sopa!
Anledningen till att jag beskriver vägen såpass "ingående" är för att varna andra...

Det där gruset har legat där ett tag. Märkte det själv i början av maj. Vet att en kille på jobbet har klagat över alla hojjar som åker där bara några dagar innan så jag tar upp det med han och då kommer en otroligt kass och troligen inövad bortförklaring. Så det är rätt tydligt att de boende slänger ut grus där denna sommar ja:huvet

Kanske vore något att göra en insatts med några frivilliga att dra en repa med sopkvast och sopa undan det värst?
Jag har gjort det någon gång vid en välldigt rolig väg nära mig, där det allt för jämnan ligger grus vid 2-3kurvor.

Jag kan tänka mig att sticka ut och sopa någon dag, imorn kanske...

Funderar starkt på att dela ut lite lappar och kommer det mer grus
efter att jag sopat så blir det nattliga repor där med öppet blås!

måste ju seriöst vara nåt allvarligt fel i huvet på folk som försöker få andra personer som de ej känner och som troligtvis inte gjort dem någonting att crasha och skada sig.

är det nån som kör svinigt där är ju endå chansen 1 på 100 att just han/hon crashar. 99% chans att klippa en oskyldig.

Folk kan ju inte förstå vad dem stället till med... kan det verkligen vara så illa menat som det blir? fast å andra sidan.. folk spänner ju upp stålvajrar. så jag tänker nog lite väl gott om folk.

Frågan är väl om det är någon som lägger ut gruset med flit.
vägverket brukar fylla upp med grus i vägkanterna på våren. Det gör dom för att annars kommer kanten på vägbanan att sjunka undan.
sen kommer det någon jeppe med bil och skär kurvorna.
Jag har vid några tillfällen sett en yngling i en impreza som kör ganska inspirerat efter den vägen och han drar upp ganska mycket grus när han genar i kurvorna. Tyvärr så har jag bara mött honom så jag har inte haft tillfälle att ta ett snack med honom.
Jag misstänker att han inte är den enda heller.

Så jag tror inte det är sabotage.
Jag tror det är en följd av vägverkets underhållsåtgärder kombinerat med miffo i bil som leker rally.

Började misstänka samma sak själv. I lördags åkte jag runt lyngnern? I närheten av Kungsbacka. Alla vägar hur bra som helst förutom att det helt plötsligt och utan någon anledning jag kunde begripa i vart fall låg fullt av rullgrus i ett antal kurvor efter varandra. Man hoppas ju inte det är ditlagt men man undrar ju lite i vart fall..

vägverket brukar fylla upp med grus i vägkanterna på våren. Det gör dom för att annars kommer kanten på vägbanan att sjunka undan.
Jag har vid några tillfällen sett en yngling i en impreza som kör ganska inspirerat efter den vägen och han drar upp ganska mycket grus när han genar i kurvorna. Tyvärr så har jag bara mött honom så jag har inte haft tillfälle att ta ett snack med honom.

Jag tror det är en följd av vägverkets underhållsåtgärder kombinerat med miffo i bil som leker rally.

Åk ut och kolla hur mycket grus det är. Vi snackar stora drivor på körbanan. Inte speciellt mycket i väggrenen annars. Jag kör den där vägen massvis varje sommar och har aldrig varit såhär förut. Detta i kombination med svaret jag fick när jag undrade om dumskallarna till boende slängde ut grus gör att jag e stensäker på att de boende saboterar denna väg.

Skulle inte PLUS ha en mc-special snart?

Kan ju vara något dom borde ta upp om det är sabotage,om inte annat för att varna dom som ev. tänker sig göra så men inte kommit till skott än att det kan vara en dödsdom för en oskyldig människa.

Sådana människor som kan tänka sig göra något sådant tittar garanterat på svt,har nog inga andra kanaler inlagda av princip så man skulle nog nå fram.

Henrik

Den som kör omkull på sånt uppenbart sabotage måste polisanmäla detta. Rena vildvästern för bövelen

Eller det är ju fan polisanmälan på allt grus påvägar som ser ut som sabotage.

Last edited:

Håller med, jag råkade ut för exakt det när jag körde i lördags mellan Örsundsbro och Järlåsa. Fullt med nylagt grus innerkurvan och halva mängden låg mitt på vägen. inte så kul....

Allt sånt här borde ju dokumenteras seriöst med bilder och skickas till inte bara till polis, utan även till tidningar + uppdrag granskning som motorcyklisternas uppföljning av reportaget...

Lämplig avsändare SMC kanske? Med "tack" för ett reportaget och en stilla undran om detta var önskat utfall av deras journalistik...

Kan dom dokumentera oönskat beteende i trafiken så kan väl vi göra detsamma?

/Danne

Visst är det på vissa ställen där VV fyller ut vid vägkanten med grus som sedan bilister om genar i kurvorna sprider ut på vägbanan.
Men vissa fall är det uppenbart att det handlar om jävulskap!:mad:

Skulle inte PLUS ha en mc-special snart?

Kan ju vara något dom borde ta upp om det är sabotage,om inte annat för att varna dom som ev. tänker sig göra så men inte kommit till skott än att det kan vara en dödsdom för en oskyldig människa.

Sådana människor som kan tänka sig göra något sådant tittar garanterat på svt,har nog inga andra kanaler inlagda av princip så man skulle nog nå fram.

Henrik

Tycker det låter som en bra ide, många som gör så, hoppas jag, inte inser vad de håller på med. Det kan i värsta fall vara dråp alt. mord...

Ett idiotiskt sätt att försöka bli av med idiotiska buskörningar....
Att folk slänger ut grus ja det problemet dyker upp i trådar här varje år tyvärr. Folk är idioter ibland och förstår inte hur deras agerande kan påverka andra i värsta fall. Men att kalla det följder av UG är nog att ta i, tyvärr nog bara följder av att lika stora idioter inte kan köra lungt. Därmed absolut inte sagt att det ena försvarar det andra. Bägge är precis lika illa och kan sluta i dödsfall för annan...

Vägverket Hinder på väg 0771-242424
bara säga till att det ligger så får de komma o sopa.

Om de har fått in samtal så ökar möjligheten till ersättning om man kör omkull för att vägen inte är i dugligt skick osv så det är bara att ringa o säga till om att det är grus på vägen om det är så att det är ett verkligt problem.

Last edited:
....det bästa att göra är att :

Låna polarens unge en dag....bara för dagen asså...
..smeta in han i massa ketchup iförd i en trasig hjälm so man säkert har liggandes hemma...

ber ungen att springa fram till den äldsta tanten i området och dra en snyfthistoria om att pappa ligger i delar pga gruset.....

samvete är en naturkraft att leka med :P

tro faen att de måste sluta!

Åk ut och kolla hur mycket grus det är. Vi snackar stora drivor på körbanan. Inte speciellt mycket i väggrenen annars. Jag kör den där vägen massvis varje sommar och har aldrig varit såhär förut. Detta i kombination med svaret jag fick när jag undrade om dumskallarna till boende slängde ut grus gör att jag e stensäker på att de boende saboterar denna väg.

Hmm. Ja. Nu har jag ju inte åkt den vägen på kanske 2 veckor så det kan kanske vara så.
Det har ju ofta varit en del grus uppdraget i kurvorna men är det så du säger så är det ju för djävligt. Frågan är väl i så fall vad man ska göra för att komma tillrätta med problemet. Det lämpligaste är väl att ringa vägverket och se till att dom får komma och sopa.
Sen är det väl upp till alla som kör där att försöka undvika att dra på sådär överdjävligt så man retar upp dom boende ännu mer.
Jag misstänker att det för många går ganska raskt efter den vägen.

Så det är väl bara att köra någorlunda sansat efter att det blivit sopat. För det dom är ute efter är väl att se till att det inte går att köra fort där misstänker jag. Antagligen har dom inte reflekterat över att man faktiskt kan ta livet av någon genom att smyga ut grus utan att varna för det.

Håller med, jag råkade ut för exakt det när jag körde i lördags mellan Örsundsbro och Järlåsa. Fullt med nylagt grus innerkurvan och halva mängden låg mitt på vägen. inte så kul....

Nej. Det där har jag undrat över.
Jag är helt på det klara med att dom måste fylla upp vägkanterna för att det inte ska sjunka undan men varför gör man det på våren istället för på hösten. På vintern ska man ju ändå ut och sanda och grusa vägen liksom så då gör det ju inget om det kommer lite mer från väggrenen. När dom lägger upp det på våren så dras det ut på vägbanan och blir olycksrisk för MC och risk för stenskott för bilar.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...