fått glapp i styret :(

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
Tjena!
Har lite problem med hojjen... blev lite oroligt nu senast när jag skulle test köra... det var så att efter att jag kört ett tag så började styret att glappa lite när man tryckte ner det(känns då kopplingen är indragen och man frambromsar lite)... vad jag undrar är: är det styrlagren det är fel på?
Är det något allvarligt fel? någon som haft något liknande prob men sin tzr?

Ha det!
 
förmodligen bara att spänna styrlagret...det är bara att skruva åt med typ polygrip eller mejsel och hammare...om dom redan är väldigt hårtspända så bytrer du lager...eller smörjer upp lagret...bäst är nog att byta lager...
 
Lingonpoeten skrev:
Tjena!
Har lite problem med hojjen... blev lite oroligt nu senast när jag skulle test köra... det var så att efter att jag kört ett tag så började styret att glappa lite när man tryckte ner det(känns då kopplingen är indragen och man frambromsar lite)... vad jag undrar är: är det styrlagren det är fel på?
Är det något allvarligt fel? någon som haft något liknande prob men sin tzr?

Ha det!
Dåliga styrlager är ett känt fel! Men gör som det sägs i tråden och skruva åt hårdare! Går det inte köp nytt!
 
jag kuggade på uppkörningen pga det där..

han gillade inte att det glappade i mitt styrlager og skrev NEJ i papprena.
jag åkte hem och sparkade på lite saker en stund och skruvade åt lagret, har inte haft nåt problem med det efter det...
 
Last edited:
Att byta styrlager hålla det smort och korrekt spännt är en av de bästa sakerna du kan göra. Det förbättrar vägegenskaperna radikalt och är en bra livförsäkring (minksar vobbeltendenserna).
Ett lager kostar ung 150 kr och har man en del verktyg kan man byta det själv.

Vid hopmontage tänk på följande:

Styrlagret spännes genom att man släpper på spänningen av muttern till övre kronan. sedan spänner man med (framhjulet uppallat) tills dess att styret inte glappar samt att med framhjulet i luften så kan styret av sin egenvikt falla från center till styrstop.
 
Oftast får man labba lite m åtdragningen, ev. låsmutter lägger på lite extra, så bara den undre ska oftast ge lite glapp eller åtminstone väldigt lätt styrning.
Är lagren rostiga eller det inte går att hitta en åtdragning som varken glappar eller taggar så är det oftast bara att byta.
/u
 
Kan du få bort glappet utan att det hackar el kärvar så är det ok.
Omöjligt att veta utan att prova.
/u
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top