Fått fel oljefilter.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Köpte olja + filter när jag hämtade ut min hoj häromveckan. Tänkte att det var dags att byta idag.
Men istället för "bilfiltret" så har jag fått 2 pappfilter.

1 som är rött och lite längre med art-nr 58038005100
och
1 som är gult och lite kortare med art-nr 59038046100

Sökte på art-nr på det röda och det passar iaf till 660:n, antar att det passar till 625:n också. Men vad är det gula till för hoj och varför sålde Bike det till mig för :va

Iaf är det någon idè att byta olja + pappfiltret men inte "bilfiltret".
Hojen har gått 34 mil nu och ska servas vid 100 mil på verkstad.

Det "gula" passar till EXC-modellerna

Kom in så byter vi filtret, så du får rätt!:tummenupp

Fick du med koppar 0-ringen??

Last edited:
Det "gula" passar till EXC-modellerna

Kom in så kan vi byta åt dig!:tummenupp

Japp, det kan jag göra.:) Tänkte nog ändå beställa service hos er snart. Jag har märkt att Bike inte verkar ha så bra koll.

Men jag var sugen på att byta olja nu, snart känns det som att det inte är någon idè eftersom hojen snart rullat både 50, 70 och 100 mil och då ska den ju ändå in på första service.

Fick du med koppar 0-ringen??

Hmm, fick bara filtret i kartongen, inget extra utöver det. vet inte riktigt vad koppar O-ringen är för något. Är det till filtret eller oljepluggen (oljepluggarna)?

Last edited:
Japp, det kan jag göra.:) Tänkte nog ändå beställa service hos er snart. Jag har märkt att Bike inte verkar ha så bra koll.

Men jag var sugen på att byta olja nu, snart känns det som att det inte är någon idè eftersom hojen snart rullat både 50, 70 och 100 mil och då ska den ju ändå in på första service.

Hmm, fick bara filtret i kartongen, inget extra utöver det. vet inte riktigt vad koppar O-ringen är för något. Är det till filtret eller oljepluggen (oljepluggarna)?

Den är till för muttern som sitter på ramen där du häller i oljan.

Den är till för muttern som sitter på ramen där du häller i oljan.

Äsch, nej det har jag inte fått. Blir trött, tycker att dom borde skicka med ett sånt också när jag säger att jag vill ha olja + filter så jag kan göra en för-service på hojen innan 100 mil.

Du verkar kunnig rasor, vad tror du om att skita i för-servicen helt och hållet? Bör väl inte vara någon fara eftersom tillverkaren rekommenderar första service vid 100 mil.
Arrgh, sitter ju med arbetsbrallorna på och allt, men tappar lusten nu när man inte har alla grejer hemma.

Äsch, nej det har jag inte fått. Blir trött, tycker att dom borde skicka med ett sånt också när jag säger att jag vill ha olja + filter så jag kan göra en för-service på hojen innan 100 mil.

Du verkar kunnig rasor, vad tror du om att skita i för-servicen helt och hållet? Bör väl inte vara någon fara eftersom tillverkaren rekommenderar första service vid 100 mil.
Arrgh, sitter ju med arbetsbrallorna på och allt, men tappar lusten nu när man inte har alla grejer hemma.

Inga problem att vänta till 100-mil

Jag skulle inte ens fundera på att vänta med den första oljebytet till 100e mil. Man rekommenderar att byta olja 1-2 gånger innan 100 mila service. Allting i motorn (särskilt växellådan) håller på att slita in under inkörningen, då bildas det mycket smuts i oljan. Det kan komma en del spån från växellådan i början.

Köpte olja + filter när jag hämtade ut min hoj häromveckan. Tänkte att det var dags att byta idag.
Men istället för "bilfiltret" så har jag fått 2 pappfilter.
625 -03 har två pappfilter och fr.o.m. -04 som du skall ha. Säljaren läste nog på fel rad :gnissla

Men har inte -03 ett bilfilter också?
Jaja litet slarvfel av säljaren bara, får se ifall jag orkar åka upp i veckan och fixa nytt filter.

Skiter i att starta en ny tråd så jag ställer frågan här!

Är det någon som prövat Mannfilter "bilfiltret" då KTM orig är hutlöst dyr?Svårt att tänka mig att både Hiflofiltren och Mannfiltren är skit om man jämför med KTM orig filter!

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda