Fått fel försäkring

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala, Sunnersta
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Fick hem försäkringspapper idag på nya hojen, ser då att dom tecknat en ÅRSFÖRSÄKRING istället för en BASFÖRSÄKRING där jag kan ställa av den om 5-6 månader och spara pengar resten av vinteråret.

Jag sa klart och tydligt till tjejen på länsförsäkringar att jag absolut inte va intresserad av en årsförsäkring för att jag skulle då förlora ca 3000-4000:-/ år. Har nu fått papper på en årsförsäkring, stämmer det att man inte kan ändra den nu med andra ord? kan jag byta försäkringsbolag och på så sätt slippa denna försäkring?

Nån som vet.?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Vid avtal tecknade via telefon har man väl alltid 14 dagars ångerrätt?
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Du har alltid 14 dagars ångerrätt, kolla igenom din papper du fått så ska det stå där. Det är bara ringa upp och ändra.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
I nödfall är det väl bara sälja hojen till någon bekant och sen köpa tillbaks den?
 

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala, Sunnersta
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Vid avtal tecknade via telefon har man väl alltid 14 dagars ångerrätt?

Papperna kom för nån dag sedan, och det va den 18:e jag ställde på hojen.
Ska ringa imorrn och kolla om dom kan rätta till detta, då jag absolut inte kör en meter på vintern med en sporthoj.
Fick en prisuppgift på 717kr/månad och det var den försäkringen jag ville ha,en basförsäkring, nu ska jag betala 1000:-/månad i 4 månader sedan 500:-/månad i typ september(denna m, sedan 300:-/månad mitt i vintern!!!

Jag sa flera gånger till tjejen i telefonen att jag vill KUNNA ställa av när jag vill.för det kan man väl inte med en årsförsäkring jag får väl fortfarande betala dessa pengar?

I nödfall är det väl bara sälja hojen till någon bekant och sen köpa tillbaks den?

Hojen är en lågmilare(650 mil) med 2 tidigare ägare, en -02 vill inte ha massa ägare i papperen.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Oavsett så spelar det inte roll. Är du inte nöjd o inte kan ändra så är det bara att ställa av hojen o på den igen..o sedan välja o braka bland förs. bolagen
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Oavsett så spelar det inte roll. Är du inte nöjd o inte kan ändra så är det bara att ställa av hojen o på den igen..o sedan välja o braka bland förs. bolagen

inte med årsförsäkring, då är det ägarbyte som gäller för att den ska upphöra. du kan ställa av och på men det påverkar inte premien
 

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala, Sunnersta
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
inte med årsförsäkring, då är det ägarbyte som gäller för att den ska upphöra. du kan ställa av och på men det påverkar inte premien

Vad händer om jag vill byta försäkringsbolag då?

Nån som vet med säkerhet att man har 14 dagars ångerätt vid tecknande av försäkring genom telefon med länsförsäkringar?
Har inte ens valt årsförsäkring, har sagt att jag vill ha bas men får tvärtom.Så jävla typiskt.:huvet
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
det finns nån konsumentlag numera på att man har åtminstone 7 dagars ångerrätt vid distansköp. Det är jag 100% säker på och har nyttjat vid precis försäkringsköp.
Teckande en hos folksam, bytte sen till IF några dagar senare och det var inga som helst problem.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vad händer om jag vill byta försäkringsbolag då?

Nån som vet med säkerhet att man har 14 dagars ångerätt vid tecknande av försäkring genom telefon med länsförsäkringar?
Har inte ens valt årsförsäkring, har sagt att jag vill ha bas men får tvärtom.Så jävla typiskt.:huvet
Konsumentverket om distans- och hemförsäljningslagen

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.
Finansiella tjänster
Sedan den 1 april 2005 gäller distans- och hemförsäljningslagen även finansiella tjänster, till exempel om du tecknar en hemförsäkring via Internet.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
14 dagar enligt distansavtalslagen..

Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal

13 §
Konsumenten har rätt att frånträda ett distansavtal eller ett hemförsäljningsavtal (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 15 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 15 §.
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Årsförsäkring

Jag fick precis som du en årförsäkring i försäkringsbrevet (Folksam) men hade beställt basförsäkring. Jag ringde säljaren som offererat försäkringen och sa att det blivit fel. Han kunde dock inte ändra nu då han satt "fel pris" på min basförsäkring i offerten. Jag bad och få ett mail av honom med ett intygande att min årsförsäkring är avställningsbar. Fick mailet där han bekräftar för mig att årsförsäkringen är avställningsbar. Dock inte underskriven , bara hans namn i text. Kan bara hoppas att det mailet gäller juridiskt mot Folksam om dom skulle börja krångla vid avställning till Hösten. Dessutom har jag ju offerten kvar där priset som är på basförsäkringen nu står som pris på årsförsäkringen (försäkringsbrevet) om ni förstår hur jag menar.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Länsförsäkringar suger kraftigt! Jag råkade ut för nåt liknande, sen ringde jag stumpan på LF och sa till henne att jag vill byta försäkringsbolag.....då blev det ett jävla liv, mina 14 dagar sen jag tecknade skiten hade redan gått. Jag körde min hoj till Yamaha på service och ställde av den samma dag. Sen ringde jag LF och sa att jag ska byta bolag vad som än krävs. Till en början sa hon att hojen måste vara avställd 30 dagar för att jag ska kunna försäkre hos ett annat bolag.....men sedan tyckte hon att det gick bra att byta med en gång.....WTF!?
Hur som helst, det e fixat nu......men vilket jävla jobb för något som är så enkelt!
 

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Numera Halmstad
Hoj
MV Agusta F4
Oavsett så spelar det inte roll. Är du inte nöjd o inte kan ändra så är det bara att ställa av hojen o på den igen..o sedan välja o braka bland förs. bolagen


Nix, det räcker inte. Han måste "sälja" den till sin sambo eller dyl, bara att ställa av den är inte nog.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Kan inte ställa av min försäkring, så jag byter ägare på den varje höst till en närstående släkting och sedan direkt tilllbaka till mig.

I och med att du "säljer" fordonet upphör även försäkringen ;)

:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top