fått erbjudande om jobb usa, vad göra??

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Yamaha R1 -08
fick erbjudande för en timma sen om att jobba i fresno inom en snar framtid.
så nu sitter man här o grubblar om hur man ska göra... :va

sitter med ett litet hyreshus här hemma (1 affärslokal 2 lägenheter) blir ju lite struligt att fixa nåt med detta....

hade jag inte haft huset hade jag dratt direkt men men...

nån som har bra ideer?

förresten nån som vet hur det är att jobba i usa? ska jobba som arbets/ projektledare isåfall

mvh daniel

Har du famlij eller nära vänner som kan tänka sig att hjälpa dig med bestyret här hemma?

Hur lång tid gäller det?
har du kärring, barn och hund?

Lev livet! Försök sy ihop alla lösa ändar och dra! Kul erfaenhet, även, om det mot förmodan, skulle gå åt helvete så kommer du inte ångra dig iaf!

Lycka till over there!

Det är bara att dra. Jag skulle inte tveka. Du kan skaffa ett nytt jobb när du kommer hem om det inte var bra i staterna.

Man ångrar bara det man inte gjorde!

Sälj huset,räntorna kommer ju vända någon gång ändå,bättre att sälja nu när det är topp på bostadsmarknaden och göra sig en hacka.

Stick,åk,dra,pys du kommer tacka dig själv när du blir gammal.

Det kommer bli mycket nytt att ta in men du lär dig ju en massa också.

ett tips-
köp en Nissan Skyline innan du drar, & tag med dig den dit - regga in som flyttgods - enda sättet att regga en Skyline i USA just nu - & sälj den sedan för trippla värdet i USA......

easy money

KristianAE86 skrev:
ett tips-
köp en Nissan Skyline innan du drar, & tag med dig den dit - regga in som flyttgods - enda sättet att regga en Skyline i USA just nu - & sälj den sedan för trippla värdet i USA......

easy money
:hihi

Åk! - bättre att lyssna på den sträng som brast än att aldrig spänna en båge...

daniel 2.3-16 skrev:

sitter med ett litet hyreshus här hemma (1 affärslokal 2 lägenheter) blir ju lite struligt att fixa nåt med detta....

nån som har bra ideer?

förresten nån som vet hur det är att jobba i usa? ska jobba som arbets/ projektledare isåfall

mvh daniel

Låter som om du inte bara kan hämta jackan o sticka, men jag hoppas det löser sig på nåt vis.Om du kan så ta chansen annars kommer du ångra dej hela livet.

Åk och sälj bilen till mig :D

Kolla upp hur det är med pensionen där, har för mig att man ska ha jobbat i usa i 10 år för att få ut någon pension därifrån...

Du har väl någon som kanske kan hyra det av dig under tiden? Eller försöka sälja det medans du är där över?

Köra hoj året om i soliga kalifornien är väl aldrig fel? Som idag är det +18 där. :banana

daniel 2.3-16 skrev:
nån som har bra ideer?
mvh daniel

Utan tvekan, åk dit och jobba. Du får inte så många erbjudande i livet.
Har du familj, barn, firma ? Ta med familjen, lägg firman vilande, huset,-hyr ut eller sälj. Skulle med facit i hand inte tveka till utlandjobb. Bara att ta för sig.

hade dratt direkt, passar det inte kan man ju bara åka hem igen och fortsätta hata snön och gnälla. sitter nästan i samma situation men här är det australien men jag är jävligt feg när det väl gäller. oops :huvet

Slurken skrev:
Åk och sälj bilen till mig :D

Kolla upp hur det är med pensionen där, har för mig att man ska ha jobbat i usa i 10 år för att få ut någon pension därifrån...

Vet inte om det du säger stämmer, men i vilket fall så kommer det antagligen inte finnas en dollar kvar i social security systemet när vi ska gå i pension.

Mitt tips är att sätta pengar i 401k, vilket de flesta arbetsgivare matchar till en viss procent av din årsinkomst. Dessutom dras detta från din gross pay.
Enda nackdelen är att om du vill ta ut pengarna innan du fyllt 59 år så får du betala en straffavgift. Däremot så kan du låna utav dessa pengar under tiden som du fortfarande bidrar.

Jag har bara varit i USA i lite drygt 1 1/2 år, men jag tycker att största skillnaden när det gäller arbete är att mer ansvar läggs på dig som individ (fack är inte lika vanliga) och om du är driftig så är det lättare att ta sig fram.

Om företaget sponsrar ditt green card så tycker jag att du ska åka. Har blivit mycket ovanligare att de gör det numera. Om de inte kan hjälpa dig med uppehålls- och arbetstillstånd så blir det nog ganska knepigt.

Lycka till! :tummenupp

Edit: det du kommer sakna mest är den friska luften en ljummen sommarkväll och känslan när du vaknat tidigt en sommarmorgon och vet att dagen kommer vara fylld av solskens mil på hojen. Säga vad man vill men det finns nog inget som slår de dagarna i Sverige.

Klarar du det så går resten att ordna.

Last edited:
japp

efter två dagar av funderingar så har jag bestämt mej.

kompisar har ställt upp och lovat att ta hand om huset. alla jag frågat har sagt att jag skall åka så det är väl bara att prova då...

får definitivt besked i veckan om hur det går men det förmodligen ger jag mej av om ca två veckor..

nåt speciellt man ska ta med mer än kalles kaviar o saltlakrits? :D

daniel 2.3-16 skrev:
japp

kompisar har ställt upp och lovat att ta hand om huset. alla jag frågat har sagt att jag skall åka så det är väl bara att prova då...

får definitivt besked i veckan om hur det går men det förmodligen ger jag mej av om ca två veckor..

Grattis. Skitskoj! :)

daniel 2.3-16 skrev:
japp

Pass, visa, personbevis (med föräldrar angivna), kreditkort, körkort (ett internationellt kan också vara bra att ha), adress du ska bo på, returbiljett (beroende på visatyp), kontoutdrag, namn och adress på kontaktperson i USA, mm...
Skaffa Skype.
Några bra länkar:
www.usemb.se
www.uscis.gov
www.ssa.gov
www.dot.gov
www.mapquest.com
www.dictionary.com
www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/swe-eng.shtml
www.swedenabroad.com/pages/start____6989.asp

Btw, vilken typ av visa fixar du på två veckor? :confused:

Nyheter