Fått datorutbytt.. besviken?

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Min gamla Fujitsu Siemens laptop började strula under sommaren, skickade in den och igår fick jag domen och datorn är utbytt mot en ny Fujitsu Siemens.

Den gamla:

Intel Core Duo @ 1,86Ghz
1.5GB RAM
120GB Hdd
ATI grafik med 128mb dedikerat minne
DVI-ut

Den nya: (Amilo PA3553)
AMD X2 @ 2.0Ghz
4GB RAM
320GB Hdd
ATI Grafik med mumbojumbo (verkar som om det är dubbla kretsar etc)
HDMI och VGA ut

Problemen då. Den gamla datorn klarade ex SuperPI på ca 35-37sekunder. Den nya klarar samma manöver på 57sekunder, processor mässigt är den alltså jävligt mycket slöare än den 2år gamla, den är även slöare än min 5år gamla stationära som står på vinden.. Som jämförelse klarar tjejens 1år gamla laptop med Core 2 Duo @ 1.6Ghz superPI på 34sekunder.. Den nya datorn är VIT.. kommer aldrig kunna ta med mig datorn utan att skämmas för den, en sak om det hade vart en apple... men nu är det verkligen en tjejdator! :huvet

Ska man åka tillbaka och tjafsa?

Nja... Packard Bell är ju en riktigt het kandidat till den posten... men du har rätt.

Tja. Frågan är ju hur högt du värderar körning av just super-PI.
Merparten av datoranvändarna gör en massa olika saker på sina datorer. Det är endast en väldigt liten del som mestadels sitter och kör super-PI på sin dator.
SuperPI använder bara en del av processorn och den kanske inte kan anses som representativ för merparten av användning som du kommer att ha datorn till.

Jag utgår ifrån att du kört datorn med kontakten i så att den inte klockat ner sig för att spara ström.

Det viktiga är ju egentligen hur du upplever datorns prestanda under användning. Upplever du den som att windows går segare och det tar längre tid att öppna program etc?

Nja... Packard Bell är ju en riktigt het kandidat till den posten... men du har rätt.

Ja. Jag hade en Packard Bell en gång. Iofs en stationär men i alla fall.
Supporten var något av det mest inkompetenta man kan hitta. Dessutom var dom ovilliga att hjälpa till och försökte vägra byta ut hårdvara när inte ens återställningsskivan som levererades med datorn gick att köra på grund av att den inte kunde frigöra tillräckligt med minne.
Den blev bra till slut. Dom var bara tvungna att byta ut moderkort, modem, minne, processor, hårddisk, grafikkort och ljudkort. Sen funkade den som den skulle.

Superpi är inte representativt över hur generellt snabb en dator är. Det är den stora och snabba L2-cachen i C2D som gör att repetetiva beräkningar som får "hit" i sin exekveringscache blir så mycket snabbare på just det än andra proppar. Kör t.ex. pcmark05 och gör en jämförelse med andra snarlika datorer och du får ett annat resultat.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph