Fåret i pizzan

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
NT

Levande får i pizzerians källare
Tidaholm

Ett vittne såg i söndags fyra får ledas ned i källaren till pizzerian i Tidaholm.
Ett kan ha slaktats där. Nu har kommunen stängt pizzerian.

När polisen gjorde en husrannsakan cirka en och en halv timme efter tipset såg man tre levande bagglamm i källaren. Plus rester av det fjärde, förmodligen slaktade, lammet.

-Där stod tre halvårsgamla levande får mitt i en lokal för oförpackade livsmedel som grönsaker och annat, säger Britt Svensson, livsmedelsinspektör i Tidaholm, till Skaraborgs Allehanda.

Polisen har dokumenterat blod och slaktrester på bild och man har starka misstankar om att slakt förekommit i källaren. Men det förnekar en av ägarna i förhör.

-Ägaren säger att avsikten var att fåren skulle slaktas på ett annat ställe och att de hade letts ner i källaren eftersom han tyckte att det var synd om dem när de väntade i transporten. Men det spelar ingen roll, man får inte ha får i livsmedelslokaler på det här sättet, säger Britt Svensson till TV 4 Nyheterna Skaraborg.

De tre levande fåren har förts tillbaka till uppfödaren.

-Min fru mår jädrigt dåligt efter att all den här uppståndelsen. Hon har gjort allt rätt, hon har sålt djur till liv, som det heter. Man säljer levande får till en annan som ska föda upp eller slakta senare i sin tur, säger uppfödarens make till TT.
-Fåren är köpta på ett korrekt sätt. Sedan får utredningen visar om de tagit in dem i någon livsmedelslokal och om det skett någon slakt eller inte.
TT

Bää? :D

Jag tycker det blir bäääääääääättre mat när det är färskt :rolleyes:

Frågan är bara vad de skulle använda fårköttet till, för riktig kebab på fårkött är inget vidare.

Jo jag lovar! vi använder bara oxfile av högsta kvalletutta på våra pizzor:gnissla

Ägaren var bäästämt en snålis som stulit geten.

ULLtimate preFÅRmans !

Kunde inte låta bli att sno bilden när denna tråd dök upp.

Dolly :D

Tja vad ska man säga...närproducerat är det i alla fall :3freak

Från dagens lokaltidning.

Tidaholms närpolischef Tomas Kullsvik och hans hustru Bibi föder upp får
på sin gård Kullsarp i Tidaholm. Det var där pizzabagaren lät hämta de fyra
får som återfanns i pizzeria Venezias källare.
– Jag mår inte alls bra i dag. Det som hänt är fruktansvärt jobbigt för oss båda, sägerTomas Kullsvik. Paret har tagit mycket illa vid sig av händelsen
i söndags då fyra av deras knappt halvårsgamla bagglamm föstes ned i pizzerians källare på Stallängsvägen. Vittnen larmade polisen som kontaktade
livsmedelsinspektör Britt Svensson, som beslöt stänga pizzerian eftersom lokalen bara är avsedd för livsmedel. Blodspår på golvet tydde dessutom på
någon form av slakt. Polisen hittade samma eftermiddag ett styckat får i en bostad i närheten. På Kullsarps gård föder man för övrigtäven upp gutefår, en utrotningshotad art. Men det var inte någon av dessa som hamnade
i källaren.
– Totalt brukar vi ha femton –tjugo djur
för landskapsvård och för att sälja som livdjur.
Han tillägger:
– Fast när man får höra sådant här överväger man ju att aldrig någonsin sälja ett enda får till en pizzabagare mer.

Tidaholms livsmedelsinspektör Britt Svensson skulle så sent som i måndags förmiddag ha godkänt pizzeria Venezias ansökan om förnyat verksamhetstillstånd. Upptäckten av fåren i källaren medförde i stället en omedelbar stängning. Livsmedelsinspektör Britt Svensson:
– Jag hade lagt fram deras ansökan på skrivbordet för att godkänna
den. Då ringde polisen. Pizzerien har sedan 1997 varit godkänd för servering av hamburgare, pizza och kebab med tillbehör. I en bilaga fanns aktuella bestämmelser om livsmedelslokaler. Bland annat att livsmedelslokalen
skulle vara inredd och skötas så att det inte var fara för att livsmedel
som hanterades i lokalen skulle ”förorenas eller eljest bli otjänliga till människoföda. Att då föra in fyra levande får betydde att man inte längre uppfyllde de krav som miljö och hälsoskyddsnämnden i Tidaholm
beslutat om och som krävs enligt livsmedelsförordningen. Eftersom pizzerian ändrat ägare skulle tillståndet förnyas för den befintliga anläggningen. Denna
ansökan kom i somras och det var hög tid för kommunen att handlägga
ärendet i veckan:
– Men nu får jag ta min cykel och personligen överräcka en delgivning
om stängningsbeslutet.
Huruvida det varit frågan halalsakt eller möjligen koscherslakt för
det avlivade fårets del låter hon stå
osagt:
– Det har väl nämnts, men vi har inga som helst bevis för det.
Om rätten för gemene man att slakta ett djur helt privat där
hemma säger hon:
– Det får man självklart göra om köttet är ämnat för eget bruk. Men
man måste bedöva det ordentligt med bultpistol innan man avblodar
det. Jag har själv får hemma och slaktar dem på det sättet.
Om fårsäljarens roll i den här historien säger hon:
– Säljaren har inte gjort något som helst fel.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage