Får radiotjänst bete sig hur som helst?

Grundtanken med TV-licens är fin. Bara de som har möjlighet att se TV-utsändningar från SVT skall vara med och finansiera. Mycket mer rättvist än att alla, även de utan TV skall bella. Jämför med MC-försäkringar. Att vara högriskperson, men hävda att en lågriskperson äger och nyttjar fordonet (skenförsäkra alltså) är även det att undlåta att betala för något som man är moraliskt skyldig till.

Tyvärr så bygger konceptet på att vuxna människor tar sitt moraliska ansvar och anmäler TV-innehav, men detta kan inte vuxna människor. Alltså vore det bättre om staten utökade sitt förmyndarskap och gjorde om det hela till en skatt.

Frihet under ansvar har prövats, och det fungerade inte. Kom inte och gnäll om "förmyndarstat" när ni själva utgör bevis för dess nödvändighet!

M v h

Bror Ducktig

När de knackade på hos mig (för ett gäng år sedan) och frågade om jag hade TV så svarade jag bara "ja, det är klart att jag har" :)
-Hur länge har du haft det?
-Det har jag ju "alltid" haft. D.v.s. ca 2 år.
-Då skriver vi väl sedan en månad :tummenupp

Ännu en Duktig Bror :D

Jag betalar TV-avgift när jag får se en hyllningsdokumentär till Agusto Pinochet, som motvikt till hyllningsdokumentären till Fidel Castro som (S)(V)(T) sände för ett tag sedan.

Jag tror inte risken att jag behöver betala är alltför stor.

SVT1 & 2 tillhör faktiskt några av de få kanaler jag eventuellt skulle kunna tänka mig att betala för.

3150770 Jo jag har oxå hört det men jag vet även många handlare som skiter i det och det verkar ju inte va några problem...

Det var det om att handlarna va skyldiga som jag ställde mig frågande till.. Att dom har möjligheten att fortfarande lämna uppgifter verkar ju helt klart...
" Anmälan av innehav av tv-mottagare

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.

Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av tv-mottagare skall av överlåtaren respektive uthyraren anmälas till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

Den som förvärvar eller hyr en tv-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798)."

http://www.radiotjanst.se/Lagen/Lagen.htm

Ja, dom har skyldighet att anmäla det.

Hur kan säljaren enligt lag vara skylldig att rapportera att man köpt en tv.
Jag springer in på tex SIBA tar mig en tv tar fram tjocka plånboken betalar kontant, tar ingen tramsförsäkring för halva värdet av varan när den ändå är skit, de har ingen aning om vem jag är alltså ingen att rapportera.

Hur kan säljaren enligt lag vara skylldig att rapportera att man köpt en tv.
Jag springer in på tex SIBA tar mig en tv tar fram tjocka plånboken betalar kontant, tar ingen tramsförsäkring för halva värdet av varan när den ändå är skit, de har ingen aning om vem jag är alltså ingen att rapportera.

Då har du förmodligen ingen garanti på tv:n heller, de flesta som säljer hemelektronik idag kräver namn av köparen för att de ska få möjligheten att eventuellt utnyttja garantin vid senare tillfälle.

80% av det de visar är jag inte intresserad av, däremot så kör de en del guldkorn som jag gärna betalar för. Det är program inom allt från vetenskap/utbildning till nöje som sällan visas (i samma kvalitet) på andra kanaler där de istället ofta hakat upp sig på dokusåpor och repriser på gamla sitcoms. Är dock inte speciellt överens med, de i runda slängar, 120 spänn per månad de vill ha för det.

Säg att du bara testar att ha en TV:
"§ Tv-avgift betalas inte för Tv-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte skall betalas för mottagaren,

2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2006:798

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år