Får man vara med på bandagar utan att ha mc-kort?

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Tjenare!

Har spärrtid på mitt körkort så jag får inte greja klart mitt mc-kort förens i slutet av augusti och då börjar ju säsongen på att ta slut...

Så då är min fråga, får man vara med på bandagar utan att ha mc-kort? Det är ju inhägnad osv. Givetvis lösa engångslicens och sånt som behövs, men just det här att man inte har mc-kortet, är det okej?

Tack för förhand!

I mina ögon sett så är körkort det minsta man kan begära!!! Det känns tryggt ifall man åtminstone har körkortskunskap som lägsta nivå iallafall.....

Inte om du kör med "vanliga" arrangerade körningar. Men om du tar licens så får du köra ändå.

Du behöver ha gått en licenskurs för att kunna lösa engångslicens, men sen är det inga problem.

För övrigt är licenskursen rätt kul och lärorik, och det brukar kunna ingå en del körning då också. :tummenupp

Jag har ju kört lätt mc i 3 år, så att köra mc kan jag ju... har även kört cross i många år, så vana bakom styret lär jag ju få påstå att jag har.

Är det mycket bök att gå licensutbildning? Lär man gå den iaf även om man hade haft mc-kort?

Är det mycket bök att gå licensutbildning? Lär man gå den iaf även om man hade haft mc-kort?

Nix, inget körkort behövs. Inte mer bök än att ta sig till banan och ha med sig någon slags hoj att köra de praktiska momenten på.

Och ja, den måste alla gå som vill ta licens.

Nix, inget körkort behövs. Inte mer bök än att ta sig till banan och ha med sig någon slags hoj att köra de praktiska momenten på.

Och ja, den måste alla gå som vill ta licens.

Okej, då är det lika bra att fixa det, för bandagar vill man ju vara med på även med körkortet i näven sen! :)

Okej, då är det lika bra att fixa det, för bandagar vill man ju vara med på även med körkortet i näven sen! :)

Alltså, när du väl har körkortet måste du inte tvunget ha licens för att få köra på en bandag. Du behöver alltså körkort och/eller licens.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing