Får man va hemlös i Sverige?

Mavve skrev:
Nån insatt samhällsvetare som kan detta?

Nej, men jag har vistats en del i kanter av samhället där mycket skit händer och har en del erfarenhet av verkligheten. Ja, det är fullt möjligt att bli utslängd på gatan idag i Sverige. Tydligen har kommunerna vissa skyldigheter men dem skiter de ofta blankt i.

Maskorna i skyddsnätet är större än vi i allmänhet tror.

säg åt honom o sätta sig på sociala kontoret.. efter en tid så vill de inte ha han där.. va ska de göra då?

Var står det svart på vitt att de får kasta ut en?

Måste man ha barn för att de ska reagera eller?

.... jag vet inte hur det funkar.

Biturbo skrev:
Har du ingenstans att bo är det svårt att hålla tider och hygienen i skick nog att jobba. Har du inget jobb blir det svårt att få någonstans att bo. Då är det lätt att ta till droger/alkohol för att orka leva. osv, osv, osv..

Lite moment 22.

.... men?

Om man nu förlorar sitt jobb och inte har akassa eller så och blir hemlös - hur får man råd att finansiera drogerna då? :va
Kostar inte det mer än en helförsäkring till senaste ZX-10R? förutsatt att du måste ha varje dag...

Mavve skrev:
.... men?

Om man nu förlorar sitt jobb och inte har akassa eller så och blir hemlös - hur får man råd att finansiera drogerna då? :va
Kostar inte det mer än en helförsäkring till senaste ZX-10R? förutsatt att du måste ha varje dag...

Det är möjligt att det är några av dem som ser till att försäkringspremien är hög på ZX:en..

Droger finansieras till stor del av brott. Förutom dem som intas runt stureplan som du och jag betalar för med bio/konsert biljetter och skivköp..

Biturbo skrev:
Det är möjligt att det är några av dem som ser till att försäkringspremien är hög på ZX:en..

Droger finansieras till stor del av brott. Förutom dem som intas runt stureplan som du och jag betalar för med bio/konsert biljetter och skivköp..

Okej.

men allvar nu - SVARTA biobiljetter? :confused:

Resten köper jag aldrig, nånsin.

Jag känner fan inga sånna som gör sånt. Befattar mig inte med sånt folk så jag hade aldrig ens kunnat fixa tjack eller sådant.
Och nej, det är inte bara att gå ut på stan o fixa, jag har blivit tillfrågat endast EN gång i mitt liv och det var faktiskt alldeles nyligen förra året om jag ville ha tjack o min kompis sa ja till honom så han skulle dra o fixa till "oss.

Han kom aldrig tillbaka.

Vid den tidpunkten hade jag väl varit ute runt ett par tusen gånger om man säger så :fyllisar
Endast blivit tillfrågad EN gång och det var min kompis han riktade frågan till dessutom.

Mavve skrev:
Okej.

men allvar nu - SVARTA biobiljetter? :confused:

Resten köper jag aldrig, nånsin.

Jag känner fan inga sånna som gör sånt. Befattar mig inte med sånt folk så jag hade aldrig ens kunnat fixa tjack eller sådant.
Och nej, det är inte bara att gå ut på stan o fixa, jag har blivit tillfrågat endast EN gång i mitt liv och det var faktiskt alldeles nyligen förra året om jag ville ha tjack o min kompis sa ja till honom så han skulle dra o fixa till "oss.

Han kom aldrig tillbaka.

Vid den tidpunkten hade jag väl varit ute runt ett par tusen gånger om man säger så :fyllisar
Endast blivit tillfrågad EN gång och det var min kompis han riktade frågan till dessutom.

Vaa?? Köper du aldrig knark? Upprörande! :hihi

Uhm.. Var det så illa formulerat!? :va

Jag förtydligar mig lite dådå..

Jag syftade på våra lokala kändisar som sprätter runt nere på stureplan. De behöver inte begå några brott då de tjänar så bra ändå pga. att "du och jag" köper biljetter och skivor. Hajjar du? :tummenupp

Har hört att enligt svensk lag så får man inte vara bostadslös.
Men sen om man klantar till det, skiter i hyran eller nåt annat
så är det upp till en själv.
Får vä bara 1 chans.

så Gaylord kan kräva bostad om han inte har klantat till det för sig förut.

Dennis75 skrev:
Har hört att enligt svensk lag så får man inte vara bostadslös.
Men sen om man klantar till det, skiter i hyran eller nåt annat
så är det upp till en själv.
Får vä bara 1 chans.

så Gaylord kan kräva bostad om han inte har klantat till det för sig förut.

Du ska inte tro på allt du hör.
Får VÄL bara en chans? Du kan spekulera du... inget fel med det, men det hjälpte ju inte Gaylord direkt om det nu var det du ville med ditt inlägg.

Gaylord är ordentlig av sig och klantar inte till det för sig. Han kan dock ändå inte bara kräva en bostad för att han har ju jobb, då kan man klara sig själv har han fått höra.

Biturbo skrev:
Jag syftade på våra lokala kändisar som sprätter runt nere på stureplan. De behöver inte begå några brott då de tjänar så bra ändå pga. att "du och jag" köper biljetter och skivor. Hajjar du? :tummenupp

Nej, det var inte illa formulerat, jag förstod precis vad du menade.

DU köper kanske skivor o sånt svart, men inte JAG. Hajjar du? ;)

Ja, de får väl pengar på det viset då, MEN!!!! Hur får de biljetterna de ska sälja?
Åter igen, jag hade aldrig hittat biljetter o sälja på svarta marknaden eller skivor för den delen. Eller det är bara nånting man blir erbjuden om man blir hemlös och en lodis?

Nej, tror inte det funkar så alls.

Umgås man inte från början med kriminella kan man nog inte bara ramla i i sådana umgängeskretsar på en dag(eller månad för den delen) direkt....

Mavve skrev:
Nej, det var inte illa formulerat, jag förstod precis vad du menade.

DU köper kanske skivor o sånt svart, men inte JAG. Hajjar du? ;)

Ja, de får väl pengar på det viset då, MEN!!!! Hur får de biljetterna de ska sälja?
Åter igen, jag hade aldrig hittat biljetter o sälja på svarta marknaden eller skivor för den delen. Eller det är bara nånting man blir erbjuden om man blir hemlös och en lodis?

Nej, tror inte det funkar så alls.

Umgås man inte från början med kriminella kan man nog inte bara ramla i i sådana umgängeskretsar på en dag(eller månad för den delen) direkt....

Ahahah... :rofl

Ja jäklar.. Jo.. Jag måste verkligen uttryck mig som en kratta...

Ok.. Glöm allt jag skrivit tidigare.. Vi börjar om.

De knarkande kändisar som stryker nere runt stureplan behöver inte begå några brott för de tjänar sina pengar på att göra musik -> sälja skivor eller spela in film -> sälja biljetter.

Hajjar du nu?

Biturbo skrev:
Ahahah... :rofl

Ja jäklar.. Jo.. Jag måste verkligen uttryck mig som en kratta...

Ok.. Glöm allt jag skrivit tidigare.. Vi börjar om.

De knarkande kändisar som stryker nere runt stureplan behöver inte begå några brott för de tjänar sina pengar på att göra musik -> sälja skivor eller spela in film -> sälja biljetter.

Hajjar du nu?

aaaahhh, så du menade såååå....

Men, om man nu blir hemlös o sen losar jobbet för att man inte kan hålla hygien och tider i schack och aldrig befattat sig med droger innan - hur gör man då liksom?
Man kan ju inte köpa droger för pengar man inte har och vad får en att prova lite koks bara för att man är hemlös??

Typ: "Nä fan oxå, inget jobb, ingen brutta o inget hem - nu jäklar ska jag köpa koks. Just det, jag har ju inga pengar heller...."

Jaja, bara lite nyfiken om hur det funkar - kanske någon som vet bättre?

Mavve skrev:

Men, om man nu blir hemlös o sen losar jobbet för att man inte kan hålla hygien och tider i schack och aldrig befattat sig med droger innan - hur gör man då liksom?
Man kan ju inte köpa droger för pengar man inte har och vad får en att prova lite koks bara för att man är hemlös??

Typ: "Nä fan oxå, inget jobb, ingen brutta o inget hem - nu jäklar ska jag köpa koks. Just det, jag har ju inga pengar heller...."

Di kanske får pengar från utomjordLingar för utomjordLingarna ville inte abb-dukcta sånNa som inte kan hålla hygienen i schack (typ luktar illa typ). Så du bjussar utomjordLingarna på svenska kronor istället.

Ursäkta trådlyftningen, men alla här tycks ha missat en sak:
Gaylord har jobb.
Givetvis kvartar han på jobbet tills han fått boende.
Chefen tror då att Gaylord kommer tidigt till jobbet och åker hem sent. Chefen blir jätteimponerad av Gaylords motivation och arbetsvilja vilket resulterar i befodran och löneökning! Vipps har Gaylord en avsevärt bättre inkomst, varpå han blir beviljad banklån och kan köpa sej en fin bostadsrätt.

Mavve skrev:

Det är ju det jag skrev ovan.. Många begår brott för att finansiera drogerna. Det finns ju ingen lag på att du måste droga bara för att du är hemlös.. Jag har skrivit några olika orsaker till varför och hur man hamnar på gatan. Om flera av orsakerna kombineras ökar risken. Men det är ju bara att titta på de hemlösa du ser på gatan.. Är det påverkade av något eller inte?

Wunder skrev:
Ursäkta trådlyftningen, men alla här tycks ha missat en sak:
Gaylord har jobb.
Givetvis kvartar han på jobbet tills han fått boende.
Chefen tror då att Gaylord kommer tidigt till jobbet och åker hem sent. Chefen blir jätteimponerad av Gaylords motivation och arbetsvilja vilket resulterar i befodran och löneökning! Vipps har Gaylord en avsevärt bättre inkomst, varpå han blir beviljad banklån och kan köpa sej en fin bostadsrätt.

Gaylord har inget fast jobb och var ska han bo under tiden tills han får det?

En normal insatslägenhet kostar runt 100-200tusen pix. Det tar nog ett tag att samla ihop till det.

Mavve skrev:
En normal insatslägenhet kostar runt 100-200tusen pix. Det tar nog ett tag att samla ihop till det.

Det är just då det är så skönt att det finns banker som redan sparat åt den slösaktige Gaylord, mot låg ersättning får han ta del av detta jättelika kapital.

Markus skrev:
Det är just då det är så skönt att det finns banker som redan sparat åt den slösaktige Gaylord, mot låg ersättning får han ta del av detta jättelika kapital.

Det stod innan att han inte hade fast anställning och dessutom betalningsanmärkning. Jag tror inte att han får pilla på bankens cash då.

Underlättar alltid att läsa hela tråden :tungan

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...