Får man skjutsa med lätt mc?

Om man inte är 18 och ändå skjutsar och polisen stannar en, ryker kortet då? Om vi förutsätter att passageraren har hjälm.

PEPPO! skrev:
2334568 Bara 300spänn på förarn väl? Passagerarn kan ju inte veta -.-
Nej men den som kör skall veta bättre så att den personen inte sätter sig på mcn

300kr/skalle än så länge

Ah ok :)
Lite OT kanske, men vad krävs för att man ska tappa lappen då? Prövotid i två år och då har jag fått för mig att man knappt kan göra nånting olagligt?

Fenat skrev:
2335334 Ah ok :)
Lite OT kanske, men vad krävs för att man ska tappa lappen då? Prövotid i två år och då har jag fått för mig att man knappt kan göra nånting olagligt?

Det vanliga. Mister du kortet under prövotiden måste du ta om det, vilket du inte behöver efter prövotiden.

(Med reservation för felaktig information.)

Så om jag tappar körkortet nu så måste jag göra om teorin + uppkörningen? Men efter prövotiden får jag tillbaka det efter den tid som jag tappade det?

Fenat skrev:
2335987 Så om jag tappar körkortet nu så måste jag göra om teorin + uppkörningen? Men efter prövotiden får jag tillbaka det efter den tid som jag tappade det?

Menar du tappat som blivit av med?

Blir du av med kortet under prövotiden måste du göra teorin + uppkörningen igen. Efter prövotiden dras kortet in x antal tid. Och du får givetvis inte göra om uppkörningen direkt utan måste givetvis vänta.

Jag har agerat taxi hela sommarn och aldrig blivit stoppad av polisen. Jag tror att antingen vet de inte om att det är 18 år på A1 eftersom EU får. Eller så tror de att våra är EU-moppe (iaf SM o offroadarna) Eller så skiter de i det eftersom de vet vilken bra utbildning vi har. Den är ju fan inte lätt om man jämför med EU.

I borås får EU göra ett svinlätt teoriprov som vilken jävel som helst kan svara på om man läst boken 1 gång. Sen så får de köra upp i en gocarthall. När jag var där och kolla på när min polare körde upp fråga jag hur man blev kuggad (eftersom man inte kan bryta mot några regler där inne) då sa han att om man inte krockar så får man kortet :huvet. Asså vafan de vet ju inte ens om kidsen kan köra i trafik så det är fan inte konstigt att det jämt bli moppe-olyckor.

Wargen skrev:
2340342 Jag har agerat taxi hela sommarn och aldrig blivit stoppad av polisen. Jag tror att antingen vet de inte om att det är 18 år på A1 eftersom EU får. Eller så tror de att våra är EU-moppe (iaf SM o offroadarna) Eller så skiter de i det eftersom de vet vilken bra utbildning vi har. Den är ju fan inte lätt om man jämför med EU.

I borås får EU göra ett svinlätt teoriprov som vilken jävel som helst kan svara på om man läst boken 1 gång. Sen så får de köra upp i en gocarthall. När jag var där och kolla på när min polare körde upp fråga jag hur man blev kuggad (eftersom man inte kan bryta mot några regler där inne) då sa han att om man inte krockar så får man kortet :huvet. Asså vafan de vet ju inte ens om kidsen kan köra i trafik så det är fan inte konstigt att det jämt bli moppe-olyckor.

helt rätt :squid

Men alltså, Har jag fattat rätt nu?

Om man torskar med va tusan som hällst under prövotiden på lätt Mc så är kortet väck?...Även om det bara är det simplaste sakerna som bara ger böter? Med andra ord tex åka två om man är under 18.

Fanjunkarn skrev:
2341745 Men alltså, Har jag fattat rätt nu?

Om man torskar med va tusan som hällst under prövotiden på lätt Mc så är kortet väck?...Även om det bara är det simplaste sakerna som bara ger böter? Med andra ord tex åka två om man är under 18.
ja åkte dit för "okilräkligt däckporprofillljup"

dvs blankslitet bakdäck.. det kosta 600 å han sa inget om nått indraget kökort
ja fråga vad som krävdes ha sa bara att sådana här "småsaker" regestrerar vi inte...

Fanjunkarn skrev:
2341745 Men alltså, Har jag fattat rätt nu?

Nej det är fel. Det gäller samma regler som vanligt och det innebär att du kan fortfarande få böter. Det som gör att kortet ryker utan prövotid gäller alltså likadnat med prövotid. Med den lilla skillnaden att om du är under prövotiden så måste du ta nytt kunskapsprov och en ny uppkörning. Givetvis kan du inte göra detta direkt uatan du får ju fortfarande ett indraget lämplighetsintyg.

Alltså
Har du prövotid Kortet väck, nytt kunskapsprov och uppkörning.

Har du inte inte prövotid, Kortet indraget x antal månader men kommer sedan tillbaka utan nytt kunskapsprov och uppkörning.

Lundgren skrev:
2341808 Nej det är fel. Det gäller samma regler som vanligt och det innebär att du kan fortfarande få böter. Det som gör att kortet ryker utan prövotid gäller alltså likadnat med prövotid. Med den lilla skillnaden att om du är under prövotiden så måste du ta nytt kunskapsprov och en ny uppkörning. Givetvis kan du inte göra detta direkt uatan du får ju fortfarande ett indraget lämplighetsintyg.

Alltså

Har du inte inte prövotid, Kortet indraget x antal månader men kommer sedan tillbaka utan nytt kunskapsprov och uppkörning.

Ahh...Nu vart det mycket klarare :)

Lundgren skrev:
2341808 Nej det är fel. Det gäller samma regler som vanligt och det innebär att du kan fortfarande få böter. Det som gör att kortet ryker utan prövotid gäller alltså likadnat med prövotid. Med den lilla skillnaden att om du är under prövotiden så måste du ta nytt kunskapsprov och en ny uppkörning. Givetvis kan du inte göra detta direkt uatan du får ju fortfarande ett indraget lämplighetsintyg.

Alltså

Det är väl bara grövre brott som tar kortet? typ fortkörning, kört mot rött ljus, kört mot stopplikt?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!