Får man rulla sin MC?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har en fundering. Jag har ännu inte MC kort. Men jag vill tvätta min hoj hos en polare som bor ca 700-800 meter ifrån mig.
Frågorna är då:

1. Får jag sätta mig på hojen och rulla ner den till honom med motorn avstängd? Alternativ väg eller gångbana.

2. Om inte, får jag leda hojen ner till honom? Alternativ väg eller gångbana.

3. En annan fråga som dök upp här på jobbet när vi satt och diskuterade detta. Kan man åka fast för rattfylla om man sitter i förarsätet full och sover? Exempelvis om man har blivit utelåst.
Har hört att man kan det om nyckeln är i tändningslåset men inte annars?

Magge skrev:
2112601 Jag har en fundering. Jag har ännu inte MC kort. Men jag vill tvätta min hoj hos en polare som bor ca 700-800 meter ifrån mig.
Frågorna är då:

1. Får jag sätta mig på hojen och rulla ner den till honom med motorn avstängd? Alternativ väg eller gångbana.

3. En annan fråga som dök upp här på jobbet när vi satt och diskuterade detta. Kan man åka fast för rattfylla om man sitter i förarsätet full och sover? Exempelvis om man har blivit utelåst.

1 Klart du måste få rulla hojen under förutsättning att motorn är avstängd.
2 -
3 Måste väl ha rätt att sova vart man vill på fyllan. Även i bilen... :va

Svar på fråga 2
klart du får rulla leda ner den oavsett körkort eller ej

svar på fråga 3
Hjulen får inte vara i rörelse. dvs du får sova aspackad :fyllisar men du får inte rulla ner fordonet ner för garage nerfarten på din tomt för att tvätta bilen om du har alkohol i kroppen även om fordonet inte är igång

Last edited:
Jag garanterar att du kan bli ivägsläpad till häktet om du somnar full bakom ratten, speciellt om motorn är igång :rodnar

Sen måste de kunna säga säkert att du körde för att kunna väcka åtal.

Men, ja det kan skita sig.

Jag läste om en kille som knuffade sin bil ( full ) och blev åtalad, så....

Varför dessa mesiga lagöverträdelser? Gör det ordentligt ist så slipper du fundera vilken sida av lagen du befinner dig.

Var faktiskt första gången förra året som någon faktiskt blev fälld för att ha rullat en motorcykel med avstängd motor. Det var en gubbe som skulle rulla ner hojen 10m till en parkeringsplats. Domen var att han körde utan hjälm. Däremot på moped så fick man alltså rulla hojen utan att riskera böter utan hjälm. Kanske är något liknande om du inte har behörighet, skulle tro det. Sen om du inte har nykeln i låset vet jag inte.

Gör som vi brukar göra när vi undrar nått, ring polisen själv och fråga alltid det bästa sättet enligt mig.

700-800 meter då lär du väl se om det är nå snutar ute .
& skulle dom stoppa dig så är det väl bara att skratta lite åt det, så elak så du får böter kan väl inte ens en snut som inte fått något på 3år vara :näsblod

rulla en hoj 800 meter för att tvätta den?? .... äger din polare en tvättautomat eller bor han granne med en flickskola??

Det något bizarra svaret är att du får leda den, men inte sitta på den och rulla den. Sitter du på den anses du framföra ett fordon oavsett om motorn är igång eller inte.

1.Du måste leda hojen breevid dig.
2.Du får inte befinna dig bakom ratten,onykter.(även om motorn är av)

Fan 800 m :confused: , då kör du ju dit den på mindre än en halv minut :D

Ang 3:an

Sätter Du dig på förarsätet med alkohol i kroppen.. klassas detta som rattfylla..

Magge skrev:
2112601 Jag har en fundering. Jag har ännu inte MC kort. Men jag vill tvätta min hoj hos en polare som bor ca 700-800 meter ifrån mig.
Frågorna är då:

Picco skrev:
2113039 Sätter Du dig på förarsätet med alkohol i kroppen.. klassas detta som rattfylla..

så med andra ord kan man bli fälld för rattfylla om man skall ner i bilen och hämta nått och sätter sig i förarsätet för att kunna komma åt det (som tex en cd som sitter i spelaren)?

på en festival frågade jag polisen om 3:an.

de sa att så länge jag inte startade igång motorn så var det ingen fara.
men men, de kanske tänjer lite på reglerna ibland...

lorkan skrev:
2113196 Jag trodde att nyckeln var tvungen att vara i också ? :va

Ljunghusen skrev:
2113314 no way!!

Yes way :tungan

Fast vad vet jag. Det låter långsökt, det kan ju säkert hända den bäste att somna i en bil på fyllan. Hoppas bara det är ens egen bil... :gnissla

Jag tror man får sova ruset av sig i bilen, bara inte nyckeln är i tändningslåse.

Lämpligen får man göra vad fasen man vill i en bi onykterl, sålänge man inte kör den

va nr 1 i polisens telekö i 10 minuter.. jag gav upp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...