Får man ljuga om varandra på jobbet?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
En kille, 19år, ljög om att jag inte orkade göra klart det jag skulle göra på mitt jobb så det hamnade hos en labil arbetsledare till honom.

Denne labila kille kommer fram till mig idag och fullkomligen gapar&skriker likt ingen nånsin gjort på mig tidigare i mitt liv tills jag kände att nu får han helt enkelt stryk. Han uppträdde oehört hotfullt och pekade på mig med sin penna precis hela tiden, kallade mig för idiot, dum i huvudet osv - FRUKTANSVÄRT provecerande. Han väger 160kilo och har en hjärna likt en ärta så det hade fått bli knivmord direkt....
Precis när han skriker mig spottandes i mitt ansikte att han ska arbeta allt han kan för att jag ska bli uppsagd så kommer min egen arbetsledare in och säger att då ska HAN arbeta allt han kan för att denne labila kille ska bli uppsagd för han anser att jag är bland de bättre på hans skift och fungerar klanderfritt.
Då börjar de nästan slåss och hamnar ute i köket på jobbet så att en säljare springer och hämtar chefen för att sära på dem, vilket han gjorde.

Jag duschar och sen ställer vi oss alla 4 inblandade(jag, min arbetsledare, libila arbetsledaren och chefen) för att tala igenom det lite snabbt. Då ljuger Labilo om att jag varit uppkäftig och har grova attitydproblem och jag har inte ens återhämtat mig från chocken ännu. Står och skakar nästan så arg var jag.
Vi kom inte fram till nånting mer än att jag har bara provanställning och han var arbetsledare på ett annat skift.
Möte imorgon(onsdag) om det alla 4 igen 14:00.

Vad kan jag göra?
Han skrek på mig på totalt falska grunder. Jag kände mig allvarligt hotad till livet(han väger 160kilo ja, 185 lång) till den grad att jag seriöst funderade på att dra kniv - så illa uppfattade jag det då jag vet att han inte fungerar som en normal människa i huvudet.

Varför han är som han är vet jag verkligen inte, ingen vet. Alla tycker att han är ett jävla psykfall som fuskar med sina övertidstimmar hit&dit. Jag brukar inte lyssna på deras skitsnack så mycket dock.

9 november går min provanställning ut.
Ska jag behöva gå nu för att det heter från Labilo att JAG har attitydsproblem och söker bråk?
Min arbetsledare fattar inte heller, han har kollat mig hurmångagångersomhelst säger han och han tycker bara att jag jobbar bra, ibland för bra. Jobbar jag med honom säger han ibland att jag ska lugna mig och påvisar att jag bör ta fler raster så han kan hinna ikapp mm mm. Rätt kul att få höra när han torkar svetten i pannan typ....

Egentligen är jag rädd för att dra till jobbet imorgon, tänk om han får för sig sånt igen och min arbetsledare inte är där för att sära på oss. Hur vet jag att det inte slår över i huvet på honom? Han är brutalt stor så för lilla mig på 68kilo blir ju kniv enda utvägen.
Med stor sannolikhet blir det nog inte så här....
Vart kan jag vända mig?

Tack.

Mavve skrev:
2583095
Egentligen är jag rädd för att dra till jobbet imorgon, tänk om han får för sig sånt igen och min arbetsledare inte är där för att sära på oss. Hur vet jag att det inte slår över i huvet på honom? Han är brutalt stor så för lilla mig på 68kilo blir ju kniv enda utvägen.
Med stor sannolikhet blir det nog inte så här....
Vart kan jag vända mig?

Tack.

Vänd dig till slipstenen med din kniv

UrbanTiger skrev:
2583130 Polisanmäl... olaga hot.
Synd om du gillar jobbet.

Dessutom är det jävlit oproffsigt av en arbetsledare att ge sig till att försöka tillrättavisa någon annans personal. På vilka grunder dessutom.

Nej fan, du vet väl var han bor :gnissla

Tänkte faktiskt dra till polisen imorgonbitti(är detta ett ord?).

Gillar inte jobbet, men jag ska inte behöva gå bara för att nån snorunge ljuger.

Ingen kommer prylas.

UrbanTiger skrev:
2583156 Ganska konstigt ord, men tjör på med en polisanmälan. Du har ju vittnen. Med tanke på din "beroendeställning" som provanställd så är det helt klart ett hot. Är du med i facket? Skadestånd?

Du lär få ett avgångsbetyg som man kan använda till att torka röven med :gnissla

Är med i facket, vet inget om skadestånd i detta fallet.

Om någon annan upplever det som hotfullt tror jag heller inte faktiskt.
Men går jag till jobbet imorgon visar jag ju att jag inte bryr mig om att han kommer vara där och det gör jag faktiskt, detta plötsliga utfall kan ju komma närsomhelst igen av samma grunder. Vad vet jag om vad nattskiftet snackar om just nu liksom?

Borde jag ta med en Securitasväktare som skydd? :rolleyes:
Vet flera som gjort så i bouppdelningar mellan sambos mm. Det kan ju gå rätt så vilt till....

Jag börjag 6:30 nu snart om 7 timmar - är inte helt sugen på att våga mig dit.
Mötet skulle ändån inte hållas förrens 14:00 så då kan jag komma.

Om jag tar med en väktare påvisar jag ju att Labilo skrämmer mig. Fan va de kommer skratta :rolleyes:

Hade inte du problem tidigare men någon finnig 19åring? Samma kille? Kanske gå till roten med problemet?

Mavve skrev:
2583170 Är med i facket, vet inget om skadestånd i detta fallet.

Om någon annan upplever det som hotfullt tror jag heller inte faktiskt.
Men går jag till jobbet imorgon visar jag ju att jag inte bryr mig om att han kommer vara där och det gör jag faktiskt, detta plötsliga utfall kan ju komma närsomhelst igen av samma grunder. Vad vet jag om vad nattskiftet snackar om just nu liksom?

Borde jag ta med en Securitasväktare som skydd? :rolleyes:
Vet flera som gjort så i bouppdelningar mellan sambos mm. Det kan ju gå rätt så vilt till....

Jag börjag 6:30 nu snart om 7 timmar - är inte helt sugen på att våga mig dit.
Mötet skulle ändån inte hållas förrens 14:00 så då kan jag komma.

Om jag tar med en väktare påvisar jag ju att Labilo skrämmer mig. Fan va de kommer skratta :rolleyes:

Har svårt att få grepp om du är seriös eller inte...

Last edited:
FreddaAbborre skrev:
2583174 Hade inte du problem tidigare men någon finnig 19åring? Samma kille? Kanske gå till roten med problemet?

Faktiskt en annan kille som vräkte ur sig kuksugare till mig. Han var 21 tror jag.

Det skulle ju vara möte om det med, men det rann ur sanden tydligen.
Denna killen varken pratar eller kollar på mig alls mer - han jobbar på Labilos skift kan jag ju tillägga.

Alla hatar varandra på det skitstället och ingen vill att det ska gå bra där alls.

Chefen gapar i stort sett bara om att NU TYCKER VI OM VARANDRA OCH NU SLUTAR VI MED SÅDANA HÄRA DAGISFASONER, VI SKA GÖRA DET VI SKA GÖRA OCH VI SKA INTE TALA ILLA OM VARANDRA - SÅ ÄR DET!!!

Han har ju lite rätt med....

Kapten Blåskägg skrev:
2583182 Kan det vara så att de två arbetsledarnas chef är en KLEN JÄVLA SOPA som tillåter sånt här?

Tillåter o tillåter - vi ska ju ha "möte" om detta imorgon 14:00, sen får vi väl se.

Jag gissar ju på att jag får min månads uppsägning, möjligtvis efter den 9 november när mitt nuvarande kontrakt går ut så jag slutar den 9 december.

Att losa jobbet rör mig inte ryggen då jag kommer slippa en stor last, men varför ska JAG gå när DE är mongoloider hela högen?
Förstår inte det resonemanget????

Fredda-aborre: Jo, jag var faktiskt seriös - jag vet inte hur jag ska göra!

UrbanTiger skrev:
2583156
Du lär få ett avgångsbetyg som man kan använda till att torka röven med :gnissla

Detta kommer jag absolut inte att acceptera och kommer driva det hela vägen med facket för inte fan ska jag ha ett kasst betyg nånstans ifrån nåt jobb.

Hemglass räckte :rolleyes:
(ironiskt nog ligger mitt nuvarande jobb ett stenkast från gamla Hemglass :va )

Last edited:
Är inne på samma linje som blåskägget då, din chef saknar stake och kan inte ta i med hårdhandskarna.
Har han inte stake, så har kanske någon högre upp stake. Bara börja knata i hierkistegen och leta efter någon med bollar som vågar säga ifrån.
Tror de kommer lyssna på dig då det är ni som drar i pengar och är det osämja så arbetas det sämre - mindre pengar.

FreddaAbborre skrev:
2583200 Är inne på samma linje som blåskägget då, din chef saknar stake och kan inte ta i med hårdhandskarna.
Har han inte stake, så har kanske någon högre upp stake. Bara börja knata i hierkistegen och leta efter någon med bollar som vågar säga ifrån.
Tror de kommer lyssna på dig då det är ni som drar i pengar och är det osämja så arbetas det sämre - mindre pengar.

Efter chefen är det VDn och folk verkar lyssna på honom då han använder sig av Hitlerfasoner när folk ska bort från jobbet eller nåt ska ändras.

Hans ord är lag.

Går jag in till honom och bölar om att Labilo skriker på mig åker jag - sådan är han. Fast hans fru är rätt medgörlig/begåvad - och lite halvfin samtidigt :tungan
Grattis till ett jävla skitjobb.

Eftersom din arbetsledare tycker om dig ser du till att han skriver betyget och sedan använder du honom som referens, det är ju han som är din chef.

Vad är det för ställe du jobbar på egentligen, det verkar ju va som på lågstadiet. Jag tycker att du ska gå till jobbet och be din arbetsledare att få prata med honom enskilt direkt. Förklara precis hur du känner och att du är rädd för den labile snubben, han kommer troligen fortsätta att ta ditt parti. Be om att få arbeta de skift som inte den labile snubben jobbar.

Mavve skrev:
2583207 Efter chefen är det VDn och folk verkar lyssna på honom då han använder sig av Hitlerfasoner när folk ska bort från jobbet eller nåt ska ändras.

Hans ord är lag.

Går jag in till honom och bölar om att Labilo skriker på mig åker jag - sådan är han. Fast hans fru är rätt medgörlig/begåvad - och lite halvfin samtidigt :tungan

Berätta det för hans fru då, säg att du är rädd för den Labile killen. Killar som är sådär råhårda brukar va rätt tuktade av sina honor faktiskt :). Om hon berättar om den stackars killen som är rädd för det tokiga fläcksberget kommer nog VD'n se till att du slipper problem.

Last edited:
Mavve skrev:
2583207 Efter chefen är det VDn och folk verkar lyssna på honom då han använder sig av Hitlerfasoner när folk ska bort från jobbet eller nåt ska ändras.

Hans ord är lag.

Det låter som det var lite mer än att bara Labilo skriker på dig. Det verkar som hela företaget är "ruttet" och det tror jag att VDn uppskattar att få veta. Om inte så är det bara tack o adjö, som du sa brydde du dig inte om det så kör hårt. Kom ihåg att ha sakliga argument, håll dig på en formell och vuxen nivå, annars är det kört från början. Gör en lista att ha med.

Skulle vara kul att höra historian från deras synvinkel, nåt måste du väl ha gjort för att de skulle reagera sådär?

Har du verkligen inte gjort något så verkar det iaf inte vara värt att jobba kvar där.

Ring facket, det borde vara dom första du ringer om du blir kasst behandlad på arbetsplatsen. Sporthoj.com är ett bra forum, men ingen av oss kommer hjälpa dig med din situation på jobbet. Visst kan vi tala om hur det borde vara och inte vara på en arbetsplats. Men det vet du nog redan själv, det borde ju vara ett jävla liv på din arbetsplats om det finns såna orosmoln som får gå kvar och förolämpa, ljuga och skrika på folk utan motivering.
Visst är det oacceptabelt av 21åringen, 19åringen och 160kgs grabben att bete sig som dom gör. Men det brukar finnas två sidor av en story...
//Tobbe

Det verkar vara en fruktansvärd arbetsplats du hamant på, utifrån det du berättar.
Min erfarenhet av liknande situationer är att det ofta ligger en massa saker bakom. Vanligt är att det rör sig om missförstånd eller missar i komunikationen.

Jag förstår om du tycker det är obehagligt och om du mår dåligt av situationen men jag tycker du gör bäst i att gå till jobbet som vanligt imorgon. Håll dig till din arbetsledare (ni kom väl bra överens om jag förstod dig rätt). Följ med på mötet kl 1400, håll dig lugn (även om jag vet att det är svårt) om du ska säga något så var saklig. Sänk dig inte till den andres låga nivå. Beskriv gärna dina känslor typ rädsla. Det brukar få "tuffa killar" att tappa tråden. Vem kan skälla eller vara arg på någon som vågar ge uttryck för att den är rädd eller ledsen?
Om den som ska hålla i mötet är duktig så kommer ni att reda ut det där imorgon eftermiddag.

Om du nu är provanställd och det är sådana förhållande som du beskriver skulle jag nog ta mig en funderare på om det verkligen är där jag vill jobba framöver?

Jag håller tummarna för dig
Vore kul att höra hur det går

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey