Får man hyra ut sin bst.rätt hursomhelst?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Om man äger en lägenhet i Hbg men kommit in på högskola i sthlm och blir borta i 3 år, kan man hyra ut lägenheten hursomhelst då?

Jag vet att man hämtar kontrakt på tex. Bokia, räcker det med ett sådant och sen ses man igen om 3 år typ?

Får jag sätta egen hyra på lägenheten, typ 1000kr. mer?
Hyresgästan har godkänt, räcker detta?

Jo, det gäller ju hyresrätter, men om man har en bostadsrätt då?

Föreningen måste oftast godkänna den som hyr, så hör med föreningen.

Du får inte lägga på mer än vad som man kan anse att lägenheten slits, jag har för mig man max får lägga på 10% om den är möblerad eller något sådant.

Nursey skrev:

Jag plockar russinen ur nurseys kaka:

" Hyra ut bostadsrätt
En vanlig missuppfattning är att den som hyr ut en bostadsrätt har rätt att ta ut en hyra som täcker avgiften och kostnader för lånen. Så är det inte!Bruksvärdesprincipen gäller även för bostadsrättsuthyrning. Vad du har i avgift och i lånekostnader har ingenting att göra med vad du har rätt att ta ut av andrahandshyresgästen.

OBS. Du tar en väldigt risk om du tar ut en högre hyra än vad som är tillåtet eftersom du kan bli återbetalningsskyldig för de belopp som går utanför bruksvärdet för upp till två års tid!

Ett exempel:
En bostadsrätt i Stockholms city, 1 rum och kök.
Avgift bostadsrättsförening: 2350 kr
Månadskostnader för lån: 3650 kr
Summa: 6000 kr

Bruksvärdet av lägenheten 3500 kr

Om du hyr ut lägenheten i två år för 6500 kronor så att andrahandshyran täcker din egen kostnad, och så lite till för sakens skull, så tar du enligt bruksvärdesprincipen ut 3000 kronor för mycket per månad.

Om din andrahandshyresgäst flyttar efter två år och begär en prövning av Hyresnämnden kommer du att bli återbetalningsskyldig på det belopp som går utanför bruksvärdet. Med andra ord:

Andrahandshyra 6500 - bruksvärdet 3500 = 3000 kronor
Mellanskillnad hyra/bruksvärde 3000 x antalet uthyrda månader
3000 x 24 =72 000 kronor.

Du blir alltså ålagd av hyresnämnden att återbetala 72 000 kronor till andrahandshyresgästen. "

Det är väldigt enkelt att som hyresrätt få rätt hos hyresnämnden. Särskillt om du varit dum nog att skriva ett kontrakt som reglerar din "ocker-hyra". Då har ju hyresgästen svart på vitt att du blåst honom och hyresnämnden lär garanterat dömma till hyresgästens fördel. Du blir helt enkelt dömd att betala tillbaka varje spänn du tagit ut extra under dina studieår. 50-100 000:- är det rät tlätt att komma upp i på tre år. Frågan är om du kan skaka fram dessa pengar kvickt den dagen återbetalningskravet dimper ner i brevlådan.

Last edited:
Ta ut en vettig månadsavgift och hyr ut till någon du känner eller en "kompis kompis" så minskar du risken att bli blåst.

Skit i reglerna, vardags-edge...

IO skrev:
2596618 Ta ut en vettig månadsavgift och hyr ut till någon du känner eller en "kompis kompis" så minskar du risken att bli blåst.

Skit i reglerna, vardags-edge...

Frågan är hur benägna "kompis-kompisar" är på att betala tiotusentals kronor mer än de bör?! :va
När man har möjligheten att få igen säg 20-30tusen kronor så är frågan om kompis-kompisskapet är värt så mycket...
- men vaffan, man anmäler väl inte en polare för att få igen pengar?! :mad:
- Möjligen inte, men tar man ut mer pengar i hyra än man har rätt till av en polare från början då?!

åh fan, dehär va info jag inte hade nån aning om, men som va väldigt bra att jag fick reda på...

Trodde de va helt okey att lägga på kostnader för lån och att om man la till mer pengar så va de ända man blev skyldig till var att skatta på de man fick för mkt.. men de va tydligen fel :S ..

fan gött ändå iaf, kan man kika lite på dem dyra andrahandarna om man ska bo så o se ifall de e nån som lägger på för sina lån, så kan man få massa pengar tillbaka sen :D

korvgubbe skrev:
2596627 Frågan är hur benägna "kompis-kompisar" är på att betala tiotusentals kronor mer än de bör?! :va
När man har möjligheten att få igen säg 20-30tusen kronor så är frågan om kompis-kompisskapet är värt så mycket...
- men vaffan, man anmäler väl inte en polare för att få igen pengar?! :mad:
- Möjligen inte, men tar man ut mer pengar i hyra än man har rätt till av en polare från början då?!

Nu skrev ju IO att han skulle ta ut en "vettig månadsavgift". Inte 20-30 tusen kronor över bruksvärdet.
Min gamla 2:a pröjsade jag 1901 kr/mån för i föreningsavgift. Det är ju på tok för lågt för att vara "bruksvärde". Hade jag hyrt ut den i andra hand hade jag kanske tagit ut 4000/mån eftersom det är vad liknande 2:or i samma område kostade. Sen att jag betalade mer än det med lån och allt inräknat är en annan sak.

SuperMicke skrev:
2596676 Nu skrev ju IO att han skulle ta ut en "vettig månadsavgift". Inte 20-30 tusen kronor över bruksvärdet.
Min gamla 2:a pröjsade jag 1901 kr/mån för i föreningsavgift. Det är ju på tok för lågt för att vara "bruksvärde". Hade jag hyrt ut den i andra hand hade jag kanske tagit ut 4000/mån eftersom det är vad liknande 2:or i samma område kostade. Sen att jag betalade mer än det med lån och allt inräknat är en annan sak.

Bruksvärdet är ju ofta rätt långt under den faktiska kostnaden när man pratar bostadsrätter.

För någon som har en månadskostnad på ca 6000/mån är ju 4500 en skälig kostnad i de flestas ögon även om bruksvärdet bara är 3500.

(uthyraren går ju trots allt "back" eftersom han betalar ränta utan att bo där)

.....Även om man då tycker att man gör en jättegod gärning som uthyrare när man låter en polare bo där 1500 billigare än vad man själv betalar så är det likafullt 1000 spänn mer per månad än man har rätt att ta ut.

3 år studier * 12mån = 36 mån * 1000spänn = 36000 spänn.

Dessa 36000:- får hyresgästen igen genom att skicka ett enkelt brev till hyresnämnden.

Däri låg min poäng. För en bostadsrätt går man back hela räntekostnaden om man följer reglerna.

Problemet är bara att man riskerar att få betala igen en jäkla massa även när man sätter en "skälig" hyra eftersom en "skälig hyra" ofta är högre än bruksvärdet även om man satt den skäliga hyran under sin egna, normala månadskostnad.

SuperMicke skrev:
2596676
Min gamla 2:a pröjsade jag 1901 kr/mån för i föreningsavgift.

Hade jag hyrt ut den i andra hand hade jag kanske tagit ut 4000/mån eftersom det är vad liknande 2:or i samma område kostade.

Även om 4000 bara är en femhundring över bruksvärdet hade du ju tagit ut 18000:- för mycket på tre år som hyresgästen enkelt får tillbaka genom en anmälan till hyresnämnden. Sen kan du sitta och känna dig som den barmhärtige samariten bäst du vill. När återbetalningskravet dimper ner spelar det ju ingen roll att DU tyckte du var hygglig...

Last edited:
korvgubbe skrev:
2596728 Bruksvärdet är ju ofta rätt långt under den faktiska kostnaden när man pratar bostadsrätter.

För någon som har en månadskostnad på ca 6000/mån är ju 4500 en skälig kostnad i de flestas ögon även om bruksvärdet bara är 3500.

....klipp...
SuperMicke skrev:
Hade jag hyrt ut den i andra hand hade jag kanske tagit ut 4000/mån eftersom det är vad liknande 2:or i samma område kostade.

Även om 4000 bara är en femhundring över bruksvärdet hade du ju tagit ut 18000:- för mycket på tre år som hyresgästen enkelt får tillbaka genom en anmälan till hyresnämnden. Sen kan du sitta och känna dig som den barmhärtige samariten bäst du vill. När återbetalningskravet dimper ner spelar det ju ingen roll att DU tyckte du var hygglig...
Varifrån har du fått att bruksvärdet ska vara 3500:-?
Bruksvärdet på SuperMickes lägenhet lär ju vara runt 4000:- enligt:
www.jagvillhabostad.nu skrev:
Bruksvärde: bruksvärdeshyra är hyresgästernas garanti mot oskäliga hyror och finns inskriven i hyreslagen. Månadsavgiften (hyran) ska motsvara bostadens bruksvärde. Detta får man fram genom att se hur hög hyran är för en motsvarande hyreslägenhet i allmännyttan i samma område. (Är lägenheten möblerad får uthyraren göra ett påslag som motsvarar 10 procent av möblernas värde per år.) Vill du veta din lägenhets bruksvärde är det lättaste att höra av sig till hyresgästföreningen. Det kostar 75 kronor i månaden att vara medlem, men är värt det. De kan ge dig information och personlig service om allt som rör bostäder, hyror och lagar.

Kolla upp med bostadsrättsföreningen om vad de har i sina stadgar om andrahandsuthyrning. Det kan vara bra att ha ett skriftligt godkännade från styrelsen. Se också till att skiva in i kontraktet med hyresgästen att de ej ska ha besittningsrätt. Annars kan det bli svårt att komma tillbaka om det gått längre tid än 2 år.

Buster skrev:
2596786 Varifrån har du fått att bruksvärdet ska vara 3500:-?
Bruksvärdet på SuperMickes lägenhet lär ju vara runt 4000:- enligt:

Jag använde bara hans lägenhet som exempel. Syftade på själva problematiken som uppstår när bruksvärdet ligger en bra bit under den månadskostnad man har för sitt boende. Även om man då tycker att man är hygglig som hyr ut "billigt" finns risken att man överskrider bruksvärdet och därför blir återbetalningsskyldig.

Buster skrev:
2596786
Kolla upp med bostadsrättsföreningen om vad de har i sina stadgar om andrahandsuthyrning. Det kan vara bra att ha ett skriftligt godkännade från styrelsen.

:tummenupp

...vad gäller besittningsrätt så är det väl svårt att få besittningsrätt på en bostadsrätt som ägs av någon annan?

Last edited:
Hyran ligger på 2500kr.
Om han/hon då får nyttja min Armanisoffa för 95.000kr, min B&O-TV för 87.000kr och Hästens-sängen för 45.000kr har inte jag rätt att ta ut kanske 4.000kr i hyra då?
Borde inte bruksvärdet vara högre då han/hon faktiskt hyr dessa dyra sakerna av mig?
Likadana hyesrätter ligger även de runt 4.000kr i hyra på samma gata.

Lägenheten kommer hyras ut i 364 dagar åt gången - dvs 3st kontrakt med åren är det tänkt.

Mavve skrev:
2596973 Hyran ligger på 2500kr.
Om han/hon då får nyttja min Armanisoffa för 95.000kr, min B&O-TV för 87.000kr och Hästens-sängen för 45.000kr har inte jag rätt att ta ut kanske 4.000kr i hyra då?
Borde inte bruksvärdet vara högre då han/hon faktiskt hyr dessa dyra sakerna av mig?
Likadana hyesrätter ligger även de runt 4.000kr i hyra på samma gata.

Lägenheten kommer hyras ut i 364 dagar åt gången - dvs 3st kontrakt med åren är det tänkt.

Har du kvitton på möblerna får du ta ut 10% av möblernas värde per år uppdelat per månad.

Så om du har möbler värda 120.000:- så får du alltså ta ut 12000 extra per år. vilket ger 1000kr extra per månad. Men då bör du som sagt upprätta en inventarielista. Regeln är iaf 10% av anskaffningsvärdet per år, uppdelat per månad.

Formel:
(Anskaffningsvärde * 0,1) / 12 månader = Extra påslag per månad

De flesta Bostadsrättföreningar har olika stadgar..
Om du köpt din lägenhet SKA du ha fått med en bok för vad som gäller..
Annars ska Föreningen illa kvickt ordna fram vad som gäller..

korvgubbe skrev:
2596817
...vad gäller besittningsrätt så är det väl svårt att få besittningsrätt på en bostadsrätt som ägs av någon annan?

Nja.. inte så enkelt som man kan tycka.

För att bryta besittningsrätten (som inträder efter att ha hyrt bostaden i mer än två år) så måste bostadsrättsägaren antingen flytta tillbaka eller sälja lägenheten. Det går inte att säga upp kontraktet bara för att hyra ut till någon annan tex.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg