Får man fortsätta köra efter 100 mil utan service avklarad?

Skulle alldrig köra 100-150 mil till innan jag gör första service, va i hellvete menar dom. 25- 30 mil exstra brukar vara standard, du kan förlora garantin oavsett vad Lillemans säger så är det generalagenten som bestämmer, har du detta skriftligt. ... värt att chansa är det inte...
 
Skulle alldrig köra 100-150 mil till innan jag gör första service, va i hellvete menar dom. 25- 30 mil exstra brukar vara standard, du kan förlora garantin oavsett vad Lillemans säger så är det generalagenten som bestämmer, har du detta skriftligt. ... värt att chansa är det inte...

Alltså. 40 mil utöver de 100 milen menar jag. Inte ytterligare 140 mil.
 
Är bekant med servicechefen för Yamaha Skandinavien och Baltikum och han säger att Yamaha officiellt tillåter +/- 10% på milantalet så i detta fallet är det 90-110 mil som gäller. Lovar verkstaden mer så är det verkstaden som i värsta fall får stå för garantin on något händer så be att få milantalet skriftligt.
 
Är bekant med servicechefen för Yamaha Skandinavien och Baltikum och han säger att Yamaha officiellt tillåter +/- 10% på milantalet så i detta fallet är det 90-110 mil som gäller. Lovar verkstaden mer så är det verkstaden som i värsta fall får stå för garantin on något händer så be att få milantalet skriftligt.

har det via mail..personligen tycker jag det är katastrof för kvalité på Yamaha om den inte klarar ytterligare 40 mil efter de första 100 milen. Då hade jag aldrig köpt Yamaha igen.
 
har det via mail..personligen tycker jag det är katastrof för kvalité på Yamaha om den inte klarar ytterligare 40 mil efter de första 100 milen. Då hade jag aldrig köpt Yamaha igen.

Har inte med kvaliteten att göra utan att Yamaha vill gardera sig, precis som alla andra tillverkare. Finns tillverkare som inte tillåter att man går över miltalet alls, då ryker garantin direkt vad än återförsäljaren säger.
 
Har inte med kvaliteten att göra utan att Yamaha vill gardera sig, precis som alla andra tillverkare. Finns tillverkare som inte tillåter att man går över miltalet alls, då ryker garantin direkt vad än återförsäljaren säger.

Då kan man undra hur många återförsäljare som följer generalagentens råd slaviskt.
Redan två gånger här har det rapporterats om att service var okej efter 135 mil och vid 125 mil.

Och vad gör man vid en 100 mila service mer än byter ut olja och ser att inget löst finnes?
 
Last edited:
Då kan man undra hur många återförsäljare som följer generalagentens råd slaviskt.
Redan två gånger här har det rapporterats om att service var okej efter 135 mil och vid 125 mil.

Och vad gör man vid en 100 mila service mer än byter ut olja och ser att inget löst finnes?

Som jag skrev så är Yamahas officiella ståndpunkt 10%. Kan inte svara för om man ser mellan fingrarna i just ditt fall om något sker. Det är din hoj och din garanti så gör som du vill.

På första servicen kollar man bl.a. synkronisering på bränsleinsprutningen, kontrollera koppling, fram- och bakbroms inkl vätska, styrlager, sidostödet, byter motorolja, oljefiltersats, kollar bromskontakt fram/bak, belysning fram/bak och kontakter.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top