Får man övningsköra till bilprovningen?

thunderace_1000 skrev:
2096988 Ja det är från den tiden jag har fått uppgiften... men får nog vara beredd att ge mig i detta ärende, då det verkar vara en gammal regel.

Lycka till med besiktningen och kortet. :tummenupp
Tack fast jag har både KK för bil och mc numera....men jag ska nog ut och öva lite på körningen när jag kommer hem =)

thunderace_1000 skrev:
2096988 Ja det är från den tiden jag har fått uppgiften... men får nog vara beredd att ge mig i detta ärende, då det verkar vara en gammal regel.

Lycka till med besiktningen och kortet. :tummenupp

Nej du har helt rätt Thunder. Man får inte övningsköra mot ett mål. Övningskörning ska ske utan mål.

Sen att alla gör det ändå är ju en annan sak, men det finns en regel som säger att man inte får övningsköra mot mål.

Marhabba skrev:
2097037 Nej du har helt rätt Thunder. Man får inte övningsköra mot ett mål. Övningskörning ska ske utan mål.

Sen att alla gör det ändå är ju en annan sak, men det finns en regel som säger att man inte får övningsköra mot mål.

Så då är jag inte helt fel ute då... :)

mojjsan skrev:
2096854 dummaste jag hört,måste vara en oskriven lag isf

det stämmer faktiskt,man får inte ha ett mål när man övningskör det ska ju inte vara en nöjestripp utan en lärotripp.... :)
löjligt men sant!

granted79 skrev:
2097122 det stämmer faktiskt,man får inte ha ett mål när man övningskör det ska ju inte vara en nöjestripp utan en lärotripp.... :)
löjligt men sant!

Släng upp en länk som bevisar ditt påstående!
Bara för att du skriver det behöver det ju inte stämma!

Så om polisen stannar er, måste man berätta var man har varit eller var man är på väg..

-Jaha, hur var det här då?
-Hej, vi har varit på besiktning, och det var planerat.
-Ajdå, det var inte bra, böter 876,-

Dvs, hur fan vet polisen var ni varit eller var ni ska???

Lägg ner och kör och besiktiga nu. Trams.

bo$ken skrev:
2097131 Så om polisen stannar er, måste man berätta var man har varit eller var man är på väg..

-Jaha, hur var det här då?
-Hej, vi har varit på besiktning, och det var planerat.
-Ajdå, det var inte bra, böter 876,-

Dvs, hur fan vet polisen var ni varit eller var ni ska???
Lägg ner och kör och besiktiga nu. Trams
Eller om det blir så här:
OM vi blir stoppade på dit vägen så säger "farbror": -Du har körförbud på detta fordon.
Enda sättet att komma ur det är ju då att säga som det är: Att vi är på raka vägen till bilprovningen. Är det då som Thunderace säger så är det kört vilket som

thunderace_1000 skrev:
2096817 Du får inte ha som mål att ta dig från tex hemmet till affären, övningskörningen ska ske utan mål.

Hur kontrollerar polisen om du har ett mål när du övningskör ??

thunderace_1000 skrev:
2096817 Du får inte ha som mål att ta dig från tex hemmet till affären, övningskörningen ska ske utan mål.

Den regeln fanns inte när jag tog lappen i höstas. Borttagen sen en tid tillbaka.

EDIT: Kolla längst ner på denna sidan...Man får t.ex åka till stormarknaden där det är eleven som kör!
http://www.handledare.se/text.aspx?sida=27

Last edited:
thunderace_1000 skrev:
2096807 För att man normalt sett inte får ha ett mål när man är ute och övningskör...

Och vem skall kolla upp det..man kanske inte hade det som mål!

Man har ju ALLTID ett mål även när man övningskör, målet är väl att köra och komma hem igen, hel och välskinnad :pannkyss

JKay skrev:
2097453 Den regeln fanns inte när jag tog lappen i höstas. Borttagen sen en tid tillbaka.

EDIT: Kolla längst ner på denna sidan...Man får t.ex åka till stormarknaden där det är eleven som kör!
http://www.handledare.se/text.aspx?sida=27
Det var så (som Thunderace säger) när jag tog bilkort, men det var ju förra milleniet. Hörde faktiskt inget om det när jag tog hojkortet förra sommarn.

Stortryne skrev:
2097557 Det var så (som Thunderace säger) när jag tog bilkort, men det var ju förra milleniet. Hörde faktiskt inget om det när jag tog hojkortet förra sommarn.

Jo det vet jag att det va så innan. Fick överbevisat farsgubben med. :hihi

Marhabba skrev:
2097037 Nej du har helt rätt Thunder. Man får inte övningsköra mot ett mål. Övningskörning ska ske utan mål.

då får man aldrig planera att åka hem om man är ute och övningkör då,undrar hur fan man skall göra när man tankar då....

mailade VV igår och frågade, detta är svaret:

Hejsan

Det finns ingen regel som säger att Du inte får köra mot något mål eller
liknande. Du får övningsköra till affären eller till mormor för att ta en fika
mm.
Mvh

Lillemor Jonsson
Assistent

Vägverket
Förarenheten
Tullgatan 8
631 80 Eskilstuna
Box 1140
http://www.vv.se
Telefon: 0771-119 119
Fax: 016-15 70 06

Bifogat

• GCS0044.jpg
    GCS0044.jpg
    90.4 KB · Visningar: 107
Trötter skrev:
2100353 mailade VV igår och frågade, detta är svaret:

Hejsan

Det finns ingen regel som säger att Du inte får köra mot något mål eller
liknande. Du får övningsköra till affären eller till mormor för att ta en fika
mm.
Mvh

Lillemor Jonsson
Assistent

Vägverket
Förarenheten
Tullgatan 8
631 80 Eskilstuna
Box 1140
http://www.vv.se
Telefon: 0771-119 119
Fax: 016-15 70 06
¨

var väl det jag trodde... tack för beviset :)

Ozzian skrev:
2096883
Att bevisa ATT vi är på väg till just bilprovningen är ju världens smalaste sak för polisen, man kan vara på väg precis var som helst utom just dit, hehe.

Jag kan ha missförstått dig. Men menar du att polisen inte skulle kunna bevisa att ni är påväg till bilprovningen?
Det är väl delvis sant. Men om ni inte är påväg dit så kan dom väl sätta dit dig för att köra en hoj som inte är godkänd av besiktningen? Eller? :tungan :hihi

jävla dum regel.. tur att den inte är aktuell nu!
Jag övningskörde till min besiktning och (var körförbud på den) och farsan sa att det inte va några problem (polis)

Firefly skrev:
2100388 Jag kan ha missförstått dig. Men menar du att polisen inte skulle kunna bevisa att ni är påväg till bilprovningen?
Det är väl delvis sant. Men om ni inte är påväg dit så kan dom väl sätta dit dig för att köra en hoj som inte är godkänd av besiktningen? Eller? :tungan :hihi
Japp du kunde knappast missförstått mej mer :tummenupp

Jag tycker nog det var vad jag försökte säga här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2096948&postcount=18

Nu är det ju tur att regeln om att man inte får ha något bestämt mål är borttagen :)

Efter vad jag har fått fram nu så är det inget formelt hinder att övningsköra ett fordon till bilprovningen, möjligtvis olämpligt eftersom man kör ett icke godkännt fordon men det är ju en annan sak.

Tack för råd och dåd i allafall.

bo$ken skrev:
2096956 Men byt hoj med varandra, så att han som har kortet ska besiktiga! Enkelt!

Jo men det skulle nog min polare gilla..... men inte jag eller mitt försäkringsbolag (som har undre åldersgräns på föraren), fö ska INTE 23 åriga övningskörare fara runt på 180hk sporthoj.... Fast det kanske bara jag tycker :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT