Får jag köra upp med min hoj?

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Hej alla!
Har en cbr 600f -96, får jag köra upp på obegränsad med den? Har ett par bekanta som säger att man måste ha minst 750cc, det står det dock inget om på vv:s sida :va Kommer inte åt mitt regbevis så jag kan inte räkna ut det... Ska ju vara >25kw och >0,16kw/kg.Nån som vill göra en insats?:Bugar

Thirran skrev:
2328345 Hej alla!
Har en cbr 600f -96, får jag köra upp på obegränsad med den? Har ett par bekanta som säger att man måste ha minst 750cc, det står det dock inget om på vv:s sida :va Kommer inte åt mitt regbevis så jag kan inte räkna ut det... Ska ju vara >25kw och >0,16kw/kg.Nån som vill göra en insats?:Bugar

Det måste vara minst 750cc och 35 kW, annars skickar dom hem dej från uppkörningen...

Mvh

Direkt från Vägverkets hemsida:

Vilka krav ska motorcykeln uppfylla vid provet?

En motorcykel som används vid körprovet för behörighet A måste kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte ha automatisk frikoppling eller automatisk växling.

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
- Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:
- Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 11kW.

Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller.

Solklart, LR hur!!!

Läs mer på www.vv.se
Startsidan / Körkortslagar & Regler / Vägen till körtkort.

Jag som har suttit och glott på deras sida för att hitta nåt, när jag inte gjorde det blev jag lite hoppfull...:)
Jävla skit!!!:mad: Känner liksom ingen jag kan låna hoj av...
Tack ändå! Nu vet jag ju i alla fall vad som gäller så det är väl bara att börja leta:gnissla

Bara sugen på veta när den lagen trädde i kraft.
Vet att det stämmer med 700cc men jag körde (1999) upp för obegränsadg hoj med en begränsad (25 kw) som dessutom var en 600 cc.

Kan ju iofs vara så att körskolan har en överenskommelse med VV.

Den här frågan kommer upp stup i kvarten här på forumet, men den infon fanns ju i teorin när man pluggade för teoriprovet. Pluggar folk inte till teoriprovet längre:va utan går de bara dit o chansar o sen lyckas med det och sen kör upp?

Bara en stilla fundering från min sida, känn dig nu inte anklagad Thirran, ja bara undrar hur man kan missa en sån vässentlig grej i teorin. du är ju inte precis ensam om att ha missat det.

Kollade igenom det som står på VV´s sida , är lite förvånad ...
Körprov med motorcykel
Vid körprov för motorcykel ska sökanden bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Trode man skulle ha hjälm också ??? men visst skyddsglasögon duger :D

Anledningen att det inte står hjälm på vv's sida är att det är lag på att använda hjälm men det är inte lag på skyddskläder. Men för uppkörning krävs... Ja, du läste det själv nyss.
Se till att ni läser på allting om uppkörning innan ni åker dit. Det är onödigt att kasta pengarna i sjön för att ma inte vet vad som ingår i en uppkörning. Dessutom har man hindrat någon annan att köra upp för tiden är bokad av nån okunnig... :Bugar

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back