Får jag köra TUNGT?

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
När jag tog körkortet för 4 år sedan 20år gammal så sades det att jag skulle ta mellanklass pga åldern och att det "automatiskt" blir tung/tung efter 2år...
Nu har 4år gått och jag sitter här å läser och funderar iom jag tänkte köpa mig en 1000cc i "höstrean"...

Hittar inte info där det står specifikt vad som gäller?
Har A-mellan sedan 05.09.22 född 85, får jag framföra tyngre hojjar nu eller måste jag köra upp på nytt???
OM jag nu får det, hur vet man det och kan man isf lösa in körkortet för att få till de senare utfärdsdatumet?

Last edited:
Ja du får köra tung hoj... går själv och väntar till nästa år då mitt kort passerar två år innan jag köper ny hoj :)

Ja. Beställ ut ett nytt körkort så lär det stå på baksidan, vad jag minns så fick jag inget nytt utfärdat när A-begränsad gick över till A-tung.

A (obegränsad effekt)
Denna behörighet får du ta när du fyllt 21 år. Den gäller för motorcykel med högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

För att köra tung motorcykel med obegränsad effekt ska du ha haft A-körkort med behörighet för begränsad effekt i två år eller har fyllt 21 och godkänts i prov för sådan motorcykel.

Ang själva lappen vet jag inte men såhär står det iaf:

A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Säkrast är väl att glida förbi någon körskola eller ringa Länstyrelsen o höra.

http://www.korkortsportalen.se/kontakt/

STORT TACK! Man kan lita på SH! :yoparty
Då var det som jag hade för mig, WHUHU!!! Båge inhandlas nästa vecka! (hoppas man hinner köra nån vecka innan stockholm blir vitt ;))

zerokool, uppväxt ute i förorten å där kan det väl diskuteras :brinnerup
Flyttat in till stan så jag hoppas väl iaf att Djurgården och Gärdet kan bjuda min hund på lite vitt himmelsskit (han gillar sånt den jäveln!) Men på gatorna här utanför är jag desto mer tveksam, dock inte så sugen på att dra ut finbåge i det :gnissla
Brute Forces bild säger väl allt....... Usch å fy!

mickelin, jag har väl sagt Gixxer sedan jag tog kortet å det står jag väl fortf. fast vid, så ge fan i å sno den jag sitter å suger på! :näsblod
Alltid gillat Gixxrarna å det gör jag ännu!

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back