får jag köra min hoj efter väg ?

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
husaberg 450 -07
hallå ! har inget mc kort så tänkte anmäla mig för körkortstillstånd och så nu. har stött på en liten fundering när jag satt å kollade på papprena på hojen min. frågan är om jag får köra den på mellankortet. den har 18 kw (hehe) och en tjänstevikt på 115, det blir alltså 0.156 kw per kg. men skattevikten är 110 kg, vad räknar man på ? räknar man på skattevikten så klarar den inte gränsen på 0.16 kw/kg :-(

mvh// johan

hallå ! har inget mc kort så tänkte anmäla mig för körkortstillstånd och så nu. har stött på en liten fundering när jag satt å kollade på papprena på hojen min. frågan är om jag får köra den på mellankortet. den har 18 kw (hehe) och en tjänstevikt på 115, det blir alltså 0.156 kw per kg. men skattevikten är 110 kg, vad räknar man på ? räknar man på skattevikten så klarar den inte gränsen på 0.16 kw/kg :-(

mvh// johan

Dom går efter effekt! Om inte din motor cykel överstiger 25 kw så är det bara att bränna på när du har fått kortet. Själv klart ska det stå i papprena att den under stiger eller är exakt 25 kw OBS!

Sen så är det väl 0.17 Kw/Kg så där har du lite mer marginal :)

Last edited:
Sen så är det väl 0.17 Kw/Kg så där har du lite mer marginal :)

0,16 har jag alltid hört. :va Men vem bryr sig om någon enstaka decimal. Hur många har inte kört runt på gamla CB 125 på 12kw på den tiden man hade lätta kortet utan att polisen eller försäkringsbolag brydde sig?

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back