Får jag köra hojen?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Den tyska hoj jag skall importera; Får jag köra den till och från verkstad etc. innan regbesiktningen, i syfte att få den gatlegal?
Det kommer naturligtvis bli utan plåtar då eller med tyska plåtar.
Har för mig att man får köra kortare nödvändiga sträckor så i syfte för besiktning. Dementera eller bekräfta plz!

Kör! Men glöm inte att köra på bakhjulet hela tiden, för då antar "dom" att plåten sitter därunder :hej

Hehe... Nämen det käns som att man ganska lätt kan prata sig ur situationen om man blir stoppad. Har alltid kunnat det innan med farbror blå :)

Det sista du nog bör göra är att övningsköra den. Visst får man köra ett fordon till och från verkstaden. Men jag tror inte att du får övningsköra den.

Och om du kör den utan skylt så spelar det ingen roll om du har kort eller övningskör. Då kör du olagligt hur som helst.

Enligt vad jag kan se på VV:s hemsida och efter att skummat lite i lagtexten så verkar det som du skulle få övningsköra till och från verkstad.
http://www.vv.se/korkort/abcde/ovn-korn.htm

Tänk dock på att du bör ju vara på väg till något ställe för om polisen frågar och du säger att du ska till verkstad A och du tar inte närmasta vägen till verkstaden så åker du på det. Samt att om du övningskör med en tyskreggad hoj så tror jag nog att om du stöter på snuten så kommer de att stoppa dig.

Sen är det väl i så fall bara önska lycka till, så kanske du får kortet om ca 2 år efter att blivit stoppad av snuten för att du inte kunde vänta 2 veckor.

Last edited:
Ja, med en svensk "övningskörning" skylt på hojen med tyskla plåtar kan det bli knas, men vad är det för straff om man råkat tappa övningskörningsskylten? :P

Tror inte svensk polis orkar stoppa en tysk hoj och riskera jiddra på tyska :D

Nu när jag tänker efter: LOL

Övningsköra en icke-svenskregistrerad avsställd obesiktigad MC utan övningskörningsskylt. HAHA :)

Man behöver inte har övningskörningsskylt, det är bara en rekomendation.
Sa iaf polisen som vi frågade, va gällde mc :hej

Fråga..

Vad får du plåtarna ifrån?

Ska du köpa exportskyltar bara för att köra till och från bilprovningen?

Tyska regskyltar följer ALDRIG med ett sålt fordon.

NoicE skrev:
Man behöver inte har övningskörningsskylt, det är bara en rekomendation.
Sa iaf polisen som vi frågade, va gällde mc :hej
ÅHH glassigt!:D
Andreas: Får väll köra oskyltat till och från då? :rolleyes:

Snuten som stoppade mig när jag tappade min skylt sa att det var olovlig körning. Jag fick dax böter och indraget lämp om jag hade erkänt. Men det gjorde jag inte se du.

Nu får tingsrätten avgöra...

:notme

Skyltar

Om du köper privat följer skyltarna med. Det gjorde mina iaf, om du ej får tid för reg besiktn (det kan ju vara lite snålt med tider under sommaren iaf) så kan du ansöka om "uppskov" hos vv. Gäller i 3 mån och kostar 300:- Jag åkte själv tyskreggat hela sommaren, kanske inte det smartaste att göra men tror även jag att snutarna inte orkar jiddra med en tysk som inte hajar ett ord svenska eller engelska heller för den delen.

Cornfed skrev:
Snuten som stoppade mig när jag tappade min skylt sa att det var olovlig körning. Jag fick dax böter och indraget lämp om jag hade erkänt. Men det gjorde jag inte se du.

Nu får tingsrätten avgöra...

:notme

Men lilla gubben, du "övningskörde" ju mest själv. Att handledaren befinner sig i samma stad är ingen förmildrande omständighet :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8