Får jag köra EU-moped?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Mitt körkort blev tillfälligt återkallat för en månad sedan. För att lösa mina transportbehov runt stan vore en EU-moppe ett riktigt bra alternativ till bilen. Men får jag köra en sådan som läget är eller är jag hänvisad till en vanlig 30-moppe?

Är det inte så att det krävs antingen körkort av något slag eller en förarutbildning för att få köra eu moppe? eftersom du itne har kortet förnärvarande så måste du nog ha förarbevis för moppen o de kanske är svårt att få om kortet är indraget...men men de kanske går

Nej, vanlig 30-moped blir det för dig. Ta förarbeviset när du får tillbaks ditt körkort, det kan de nämligen aldrig återkalla. Således kan du fortsätta puttra omkring på din EU-moppe även efter nästa körkortsåterkallelse. :tummenupp

Man skall alltid ha ett extra Körkort hemma! =)
Tror knappast de kollar upp en när man kör EU moppe alltså.

Nyteknik skrev:
Mitt körkort blev tillfälligt återkallat för en månad sedan. För att lösa mina transportbehov runt stan vore en EU-moppe ett riktigt bra alternativ till bilen. Men får jag köra en sådan som läget är eller är jag hänvisad till en vanlig 30-moppe?

Det är bara vanlig 30-moppe för dig, eller en epa;)
Du kan ju inte ta något förarbevis heller iom att du bevisat att du inte är lämplig för sådanna aktiviteter just nu;)

det är bara att du skaffar dig ett förarbevis för eu-moped!

behöver inte ha lämp för det.. har en polare som skaffade det när han blev av med kortet

Många av de lite nyare 30km/h scootrarna gör 40-50km/h. Polisen kan inte säga mycket om det, och du får köra utan kort. Surfa på blocket och shoppa en moppe utan skylt...

/Joakim

ozto skrev:
det är bara att du skaffar dig ett förarbevis för eu-moped!

behöver inte ha lämp för det.. har en polare som skaffade det när han blev av med kortet

Åhfan!
Ja sveriges lagar om förbud mot att sammköra register är verkligen underbara ibland:)

hva er en eu moppe? da jeg var ung gikk de svenske mopparna bare i 30km/t..

Är helt sjukt men som sagt!

Ja blev av med både bil o mc kortet förra året och jag fick inte framföra en EU moped, men däremot om ja tog Eu moppe kortet så skulle ja få köra...

Får man inte köra bil eller hoj, borde man inte få köra moppe heller. Om inte annat köra Eu moppe på det "utlånade mc kortet"

Azzurro skrev:
hva er en eu moppe? da jeg var ung gikk de svenske mopparna bare i 30km/t..

EU Moped = Moped Klass 1

Kom för några år sedan. För gå i 50 km/h men man måste gå en utbildning
för att få köra den.

Moped klass 2, gammal hedlig moped, max 30. inget förarbevis.

campar skrev:
Man skall alltid ha ett extra Körkort hemma! =)
Tror knappast de kollar upp en när man kör EU moppe alltså.

Uh, jag vet inte hur moppefuckona kör hemma hos dig, men i Växjö finns det säkert en specialstyrka som bara haffar EU-mopedister.

varför inte bara att plocka av skylten på den?
eller ser dom att det är en eu-moppe om dom kollar ramnumret
kanske? jo det gör det nog kanske....
:huvet ahh...gör som du vill köp en klass2 moppe och trimma den och sätt sån där varvtalsspärr så man kan ställa om det snabbt med en knapp om du skulle bli stoppad.finns nått som heter blackbox eller nått som pöjkarna drar på moppen. :tuttar

spaceman skrev:
Du kan ju inte ta något förarbevis heller iom att du bevisat att du inte är lämplig för sådanna aktiviteter just nu;)

Nähähejdu!
-Epa kräver minst traktorkörkort, indraget körkort-inget traktorkort.

spaceman skrev:
epa kan du ju glömmmmmma tokfort att han får köra

McB skrev:
Nej, vanlig 30-moped blir det för dig. Ta förarbeviset när du får tillbaks ditt körkort, det kan de nämligen aldrig återkalla. Således kan du fortsätta puttra omkring på din EU-moppe även efter nästa körkortsåterkallelse. :tummenupp

Jo dom kan visst dra in eu körkorterna. Iaf vad jag har varit med om. Var några killar som höll på köra slalom framför polisen med sina mopeder och fjanta sig och sedan blev dom tagen. Då tog dom deras eu kort.

Hör med Rigge på forumet! han hade en 30 km/h scooter förra sommaren när behovet fanns..

Nalken skrev:
Hör med Rigge på forumet! han hade en 30 km/h scooter förra sommaren när behovet fanns..

Jag blir mer och mer övertygad om att jag inte ska sälja min gamla Jawa 30-moppe.

En vacker dag kanske jag behöver den i ett par månader?

Black-box / varvtalsregulator fungerar så att den stryper varvtalet, finns numera med fjärrkontroll, att föredra eftersom poliserna numera (IAF häromkring) har blivit femjäkliga på att leta dolda brytare.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti