Får jag försäkra hojen utomlads ??

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Är det någon som vet om jag får försäkra min hoj i ett utländskt försäkringsbolag??

Borde gå.... hade bilen försäkrad på åland - hos susab - numera tennant och svenskt.

Headbanger skrev:
Vad skulle du tjäna på det?
en lägre premie kanske? om han försäkrar den i något annat EU land som har fler invånare så är det möjligt att premien är lägre eftersom tex tyskland har så många fler betalande kunder än sverige å där med en lägre premie... ren teori från min sida...

Jag ringde till vägverket och ställde frågan. Dom svarade att Försäkringsboaget måste ha en representant i sverige för att de ska godkäna det hela ?
Dom lovade att faxa mig en lista på alla godkända bolag.

Jocke K skrev:
Jag ringde till vägverket och ställde frågan. Dom svarade att Försäkringsboaget måste ha en representant i sverige för att de ska godkäna det hela ?

Lägg ut listan i denna tråden när du får den !!

mvh Fredrik

Jocke K skrev:

Det låter bra det. Har själv småfunderat lite på detta. Du får gärna lägga upp några alternativ här när listan kommit. :tungan

benfre skrev:
Lägg ut listan i denna tråden när du får den !!

mvh Fredrik

Skulle vara intressant att läsa.
Verkar krånglit dock att ha hojen försäkrad utomlands. Om något skulle hända menar jag..
Någon med erfarenhet av detta som vill dela med sig?

Saxat från trafikskadelagen:

5 § Trafikförsäkring får meddelas av
1. en försäkringsgivare som har fått tillstånd till det av regeringen, samt
2. en EES-försäkringsgivare som är verksam här i landet enligt lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige.
En försäkringsgivare som får meddela trafikförsäkring är skyldig att på begäran meddela trafikförsäkring. I ett tillstånd enligt första stycket 1 kan dock skyldigheten begränsas till att gälla försäkring åt personer som tillhör en viss yrkesgrupp eller intressegrupp eller som är bosatta inom ett visst område. Finansinspektionen kan efter ansökan medge motsvarande begränsning för försäkringsgivare som driver verksamhet här som avses i första stycket 2. Finansinspektionens beslut får överklagas hos regeringen.
En försäkringsgivare som avser att meddela trafikförsäkring genom gränsöverskridande verksamhet med stöd av 2 kap. 1 § lagen om utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige men som inte har fast driftställe i Sverige skall ha en represen- tant här i landet. Representanten skall vara bosatt i Sverige eller vara en svensk juridisk person. Försäkringsgivaren skall utfärda en fullmakt för representanten att gentemot skade- lidande företräda försäkringsgivaren och att själv eller genom annan tala och svara för denne angående försäkringsfall. Representanten skall även ha behörighet att företräda försäk- ringsgivaren vid kontroll av om det finns giltig trafikförsäk- ring. Försäkringsgivaren skall informera försäkringstagarna om vem som är försäkringsgivarens representant och om dennes adress. Ytterligare föreskrifter om villkor beträffande representanter får meddelas av regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Finansinspektionen. Lag (1998:382).

Dock tror jag(inte säker alltså) att detta inte gäller för del- & helkasko. Men det blir nog svårt att få en utländsk aktör att bara försäkra detta.

Jag har nu emottagit ett fyra sidor långt fax från vägverket innehållande en lista på alla försäkringsbolag som har en representant i sverige, och därmed är godkända av VV.
Jag skall lägga upp den i kväll om jag hinner.

Förteckning över försäkringsbolag och dess kontaktperson

Vissa av bolagen är välkända och andra är för mig helt okända. Jag har inte kollat hur bolagen här nedan håller konkurenskraftiga priser eller ens är intresserade av att försäkra sporthojar. Vi kan väl hjälpas åt med att ta reda på det! Så Om ni kontaktar något av dom mindre kända bolagen, så är jag tacksam om ni informerar medlemmarna av sporthoj via denna tråden om hur dom ställer sig till att försäkra sporthojar.

ACE ACE Europe Alexsander Hansèn 08-693 54 09

AIG AIG Europe SA Eva Uttersröm 08-506 920 22

AKTSAM Aktsam Kenneth Lindholm 0696-175 35

ATLANT Se MODERN

ANSVAR Sv.Konsumentförsäkringar Marie Hädelin 08-55545370

CROWE Crowe Motor Policies Mats Eklund 08-545 710 52

ENSIGN Ensign Motor Polices Mats Eklund 08- 545 710 52

FOLKSAM Folksam Lennart Lundström 08-772 84 16

IF IF Skadeförsäkring Erika Säll 060-18 52 41

IMF IF IF Märkesförsäkring Maija Fiander 08-541 706 94

INTHAN Inter Hannover Johan Olsson 08-545 95 707

KAMMK Kammarkollegiet Helena Nilsson 054-10 39 28

LÄNSAB LFAB Catharina Widström 08-588 415 96

MODERN Moderna Försäkringar AB Jan Karlsson 0470-201 250

PFAB Posten Försäkrings AB Helène Tengmo 08-781 22 78

SOFAB Sockenbolagen Annika Frisèn 08-789 48 99

STOREB Storebrand Sverige Anders Fogwall 040-14 84 62

SUSAB Se Tenant

TENANT Tennant försäkring AB Lotta Lundin 08-544 766 26

TRYGG Trygg Hansa Sabina Jugen 08-693 11 78

UPS UPS Insurance Ltd Benny Norup 08-799 80 73

VOLVIA Volvia Christina Björkberg 031-66 75 57

ZURICH Zurich Lars Häggberg 08-579 33 356

Last edited:
Om någon är intresserad av en mer detaljerad lita så kan jag maila en sådan i PDF format.

Wiseguy skrev:
Jag tycker någon ringer upp alla och frågar offert för ca. 5000 sporthojåkare.
Grupprabatt kanske ??

För min del så tar det för mycket tid att ringa till alla, men jag kan ta de tio bolagen som står överst på listan, så kan någon annan ta de tio följande osv.

Jocke K skrev:
Vissa av bolagen är välkända och andra är för mig helt okända. Jag har inte kollat hur bolagen här nedan håller konkurenskraftiga priser eller ens är intresserade av att försäkra sporthojar. Vi kan väl hjälpas åt med att ta reda på det! Så Om ni kontaktar något av dom mindre kända bolagen, så är jag tacksam om ni informerar medlemmarna av sporthoj via denna tråden om hur dom ställer sig till att försäkra sporthojar.

ACE ACE Europe Alexsander Hansèn 08-693 54 09

AIG AIG Europe SA Eva Uttersröm 08-506 920 22

AKTSAM Aktsam Kenneth Lindholm 0696-175 35

ATLANT Se MODERN

ANSVAR Sv.Konsumentförsäkringar Marie Hädelin 08-55545370

CROWE Crowe Motor Policies Mats Eklund 08-545 710 52

ENSIGN Ensign Motor Polices Mats Eklund 08- 545 710 52

FOLKSAM Folksam Lennart Lundström 08-772 84 16

IF IF Skadeförsäkring Erika Säll 060-18 52 41

IMF IF IF Märkesförsäkring Maija Fiander 08-541 706 94

INTHAN Inter Hannover Johan Olsson 08-545 95 707

KAMMK Kammarkollegiet Helena Nilsson 054-10 39 28