Får inte upp oljetryck?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Alla kanske inte har läst dn här tråden jag skrev förut.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197114

Men det var ett drev till oljepumpen som va trasigt så det snurrade på axeln så jag har bytt det så att oljepumpen går runt nu.
skruvade isär oljepumpen och gjorde rent den också och satte ihop allt idag fyllde ny olja + filter..
Sen drog jag runt motorn på startmotrn bara för att få upp oljetryck innan jag startar ska väl inte ta mer än 10-20 sek att få upp oljetryck?

Oljepumpen går runt en får endå inte upp nåt tryck. Vad kan det vara för fel? Fattar ingenting! :confused:

Tack på förhand!

Nu vet jag inte hur nyare gixxrars oljepumpar ser ut, men dom jag har skruvat med har på några sekunders tomgångskörning fått upp oljetryck. Iaf så har pumpen jobbat och fyllt filtret mm. Men jag är osäker på om pumpen orkar det bara på startmotorn. En pump som ska kunna jobba upp mot 13-14000 varv, iaf på motorn, kan inte ge fulleffekt så att säga på dom ynka rpm som startmotorn ger. Iom att du ju har lite oljehinna i motorn, iaf inte mycket mindre än om den har stått över natten så skulle jag starta den och låta den gå i kanske 5-10-15 sek, inte varvstoppstester dock! Då borde pumpen börja jobba och iaf fylla oljefiltret. Men fullt oljetryck får du ju så klart inte förrns du kommer över tomgång en bit.

Hm okok en bil orkar iaf dra upp oljetryck på start motorn tycker den här också borde klara det..
Men sen har den ju vart igång på tomgång en liten stunt för att kolla omden fått upp tryck då men verkar inte få upp nåt tryck då heller.
Vill ju inte ha igång han för länge heller på tomgång eller gasa med han,den har ju stått tom på olja i 2v.

Men kan det vara nåt annat än oljepumpen det fel på?

Hittade lite bilder på hur oljepumpsn ser ut också fast det kanske inte har så stor betydels men iaf..

Bifogat

• plrpump2.jpg
    plrpump2.jpg
    85.8 KB · Visningar: 49
  • oljepump3.jpg
    oljepump3.jpg
    91.1 KB · Visningar: 50
  • oljepickupp.jpg
    oljepickupp.jpg
    62.9 KB · Visningar: 51
Hm ingen som har nån ide varför den inte får upp oljetryck?

Kan det vara oljetrycksregulatorn det är nåt fel på tro? Alltså den lilla pinnen som sticker upp där på oljepumpen med hål i som ni ser?
Hur funkar en sån igentligen och hur kan man kolla om det är nåt fel på den?

Kolla den svarta silen som ovanstående hade på bild. Den har också ett filter som kan sättas igen. Den sitter innan oljepumpen.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back