Får inte upp någon värme i däcket, lätt hoj och lite effekt!

Absolut ingen export på detta område men...

1. Det släpper bak = du gasar för mycket och lösningen är gas mindre.
2. Det släpper fram = du hänger för mycket i styret och lösningen är häng mindre i styret.
Tror du lyssnat lite dåligt då. :7peta

Alltså det viktiga man vill lära ut är att när det fjärrlirarna i magen blir för starka får man absolut inte slå av på gasen för detta skapar ytterligare instabilitet i mig och motorcykeln och troligen förvärra en eventuell olycka.

Ja, lite fel blir det ibland. Vid närmare eftertanke och efter att ha läst vad ni skrev så har ju mollzon rätt.. Jag blandar ihop det lite med hur man kan få en fwd bil att släppa med bakdäcken (överstyra) genom ett avsläpp i kurvan.
Så med bakhjulssläppet är det ju precis som du sa, även om jag har lite svårt att tro att en 125a med så lite "ruggat" bakdäck har pulver nog att slita loss däcket. I vilken fart på ettan ungefär har dom maxeffekt? Jag jämför bara lite mot hur det känns att köra tex en 600rr hoj på för lågt varv. Men visst dom har ju lite elakare drevning såklart.

Dom gångerna jag fick framhjulssläpp på rörken (regn) så var det nog för att jag höll för lite gas, har lite svårt att förstå hur man skulle kunna hänga så hårt på styret för att framkalla ett släpp. Men jag sitter ju iofs ganska upprätt, kanske blir mer häng med clipon?

...det blir aldrig riktig värme i däcken på knixbanorna, på den snabbare av banorna - Gröndal i Etuna - om jag kör egenträning en solig dag, så kan man få lite riktigt bett i prylarna, men i kurstempo så är det på sin höjd fisljummet.
Finessen med gatdäck är just att de fungerar rätt bra ändå, trots att de är "kalla" (man bör se till att gasa och bromsa hårt ändå när man kan, för att göra vad man kan för värmen i gummit).

Din vurpa kan man nog som många redan varit inne på lägga i kategorin "vill för mycket, för tidigt" - hitta flytet istället för att stressa och rycka i grejerna. :)

Förankring, gaskontroll, blick...alla är the shit, och nöter man knix så blir det bra, men låt det ta lite tid. :)

Har kollat färdigt på twist of the wrist nu och tagit till mig av era tips! Tack för alla åsikter, tror att mitt problem ligger i att jag kör över min förmåga som många sagt, vilket leder till diverse körfel, framförallt att gaskontrollen inte är så värst optimal märkte jag nu när jag kollade på filmen, behöver gå på gasen tidigare och mjukare.... Men framförallt låta det ta tid. Lätt att säga hemma i soffan men ska göra mitt bästa även ute på banan och köra i ett tempo som jag klarar av att göra allt rätt i och hitta flytet :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT