lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu har jag lite problem med hojen... Jag får inte upp laddtrycket! Under vinterns ombyggnation så har jag inte rört turbo och wastegate alls, det enda jag har gjort är att skruva av intercooler, tryckrör och plenum för målning och polering. Nu laddar den som mest 0,7 och den ska ladda det dubbla! Nu hade jag på low (high/low-switch) 0,5 och på high 0,7 bar. Brukar vara 0,8 resp. ~1,3-1,4.
Det verkar inte som jag har glömt någon trasa i turbon heller Det känns som wastegaten reglerar, men är det läckage på någon liten slang till wastegaten så ska för fasen inte trycket minska, det ska ju skena! Iofs fick jag upp trycket till 0,9 under en lång fullgasrepa, men det verkade som den segade sig upp, fick ingen ordentlig stabilisering. Talar lite för läckage i systemet, inte i slangarna till styrtryck till wg:en, men det ska vara tätt! Har ju precis skruvat dit grejorna...
Så anledningarna till lågt tryck kan ju vara:
Kass turbo, men den fungerade kanon innan jag satte in hojen i höstas (har kört 3 mil sedan dess), så turbon kan det inte vara.
Läckage i systemet, ska kolla imorgon men verkar inte troligt, alla slangklämmor sitter som de ska, tryckslangarna verkar vara hela och inga grejor är spruckna.
Wastegate utskruvad, men jag har inte rört den!
Bytt munstycke till hi/lo-switchen, men det har jag inte gjort!
Wastegate lös, men det är den inte! Kollade nyss.
Armen till wastegateluckan lös, men det är den inte. Har kollat.
Dumpen öppen, men det är den inte! Kollade idag.
Restriktion i turboinlopp, men jag har provat att köra utan filter, ingen skillnad.
Trasa i intercoolern, men jag är säker på att jag plockade ut alla trasor
Någon som kan komma på något annat som kan vara fel?
Till er som har Marklunds hi/lo-switch: munstycket ska väl vara mot kompressorhuset och inte på andra hållet? Det blir väl högre tryck om man går upp i storlek på munstycket? Det har jag helt glömt bort och jag kommer inte fram till något vettigt heller...
Någon som har några funderingar eller idéer?
Det verkar inte som jag har glömt någon trasa i turbon heller Det känns som wastegaten reglerar, men är det läckage på någon liten slang till wastegaten så ska för fasen inte trycket minska, det ska ju skena! Iofs fick jag upp trycket till 0,9 under en lång fullgasrepa, men det verkade som den segade sig upp, fick ingen ordentlig stabilisering. Talar lite för läckage i systemet, inte i slangarna till styrtryck till wg:en, men det ska vara tätt! Har ju precis skruvat dit grejorna...
Så anledningarna till lågt tryck kan ju vara:
Kass turbo, men den fungerade kanon innan jag satte in hojen i höstas (har kört 3 mil sedan dess), så turbon kan det inte vara.
Läckage i systemet, ska kolla imorgon men verkar inte troligt, alla slangklämmor sitter som de ska, tryckslangarna verkar vara hela och inga grejor är spruckna.
Wastegate utskruvad, men jag har inte rört den!
Bytt munstycke till hi/lo-switchen, men det har jag inte gjort!
Wastegate lös, men det är den inte! Kollade nyss.
Armen till wastegateluckan lös, men det är den inte. Har kollat.
Dumpen öppen, men det är den inte! Kollade idag.
Restriktion i turboinlopp, men jag har provat att köra utan filter, ingen skillnad.
Trasa i intercoolern, men jag är säker på att jag plockade ut alla trasor
Någon som kan komma på något annat som kan vara fel?
Till er som har Marklunds hi/lo-switch: munstycket ska väl vara mot kompressorhuset och inte på andra hållet? Det blir väl högre tryck om man går upp i storlek på munstycket? Det har jag helt glömt bort och jag kommer inte fram till något vettigt heller...
Någon som har några funderingar eller idéer?