Får inte upp den ;)

Anledningen till att jag vill lära mig koppla är för att (vad jag har hört) det sliter mindre på hojjen än powerwheelies. Men det kanske är den myt:) Sen om man kan koppla upp den så har man mer rergister när man väl är uppe och behöver inte ivra in nästa växel.

Last edited:
Jag har under en veckas tid kört powerwheelies nu. Tar mig sakta men säkert framåt. Mitt tips är att inte tänka alls på varvtal utan att känna sig fram, börja lugnt och öka mer och mer. Då känns det säkert när man väl får upp den och inte som en överraskning..

Tänkte börja lite försiktigt med kopplingen till helgen.
De försöken jag gjort det nu så har bara bakhjulet snurrat runt då jag tappat fästet (Kalla däck, vet inte riktigt hur jag tänkte ;) . Känns lite läskigt att börja koppla men om man tar det försiktigt så kommer det nog släppa snart... :banana

Jag försökte med detta igår... har läst en massa att det är bara att "dyta" upp den med kopplingen. jag försökte detta med mer och mera styrka hela tiden.. oftast skuttade den bara till lite, en gång lyckades jag med en burnout i farten. jag drog upp till 8000varv släppte och drog på för fullt utan att det hände något med framhjulet (och det ska tydligen funka) nu efter att ha spanat runt ännu mer så ska man tydligen dra in kopplingen varva upp lite och släppa så ska den resa sig? hade tänkt och försöka lite i morron med.. men det börjar kännas som en desperat jakt :)

Nu har jag varit i märsta 4h på en (industriväg)bana

Powerwheelie på ettan är som förgående talare gasa till 7-9krpm dumpa gasen
och gasa snabbt till 75% sen släp lite typ 300-400rpm och sedan gasa sakta men säkert.
och innan landning vrid på de sista som går så de blir en mjuk landning.

Tvåan gick inte att powerwheela (cbr600rr).
Mitt knep för koppling va gasa till 8-9krpm minst och sedan vridtill gasen
liknande som powerwheelie fast istället för att slå av gasen dutta kopplingen samtidigt du gasar.

Obs inte som jag gjorde förut trycka i hela kopplingen och sedan varva och sedan släppa kopplingen..:gnissla

OBS jag är ej Wheelie kung jag e värsta övningsköraren.. dvs Grönis

Ett lite tillägg kan ju vara att rycka lite bak/upp i styret. Så kanske du inte behöver varva lika mycket.

Jag försökte med detta igår... har läst en massa att det är bara att "dyta" upp den med kopplingen. jag försökte detta med mer och mera styrka hela tiden.. oftast skuttade den bara till lite, en gång lyckades jag med en burnout i farten. jag drog upp till 8000varv släppte och drog på för fullt utan att det hände något med framhjulet (och det ska tydligen funka) nu efter att ha spanat runt ännu mer så ska man tydligen dra in kopplingen varva upp lite och släppa så ska den resa sig? hade tänkt och försöka lite i morron med.. men det börjar kännas som en desperat jakt :)

Vrid fullt, dutta ( släpp inte gasen när du duttar). Ska ske nästan samtidigt. När hjulet kommer flygandes uppåt så släpper du av lite på gasen. Håll inte in kopplingen och varva upp, då är det risk för att hjulet kommer med en jävla fart alt. hjulspinn.

Vrid fullt, dutta ( släpp inte gasen när du duttar). Ska ske nästan samtidigt. När hjulet kommer flygandes uppåt så släpper du av lite på gasen. Håll inte in kopplingen och varva upp, då är det risk för att hjulet kommer med en jävla fart alt. hjulspinn.

nästan samtidigt? det är samtidigt jag har gjort detta, och det är då den typ stannar upp och rycker ifrån lite

Tycker det helt klart är skönast att börja acca fullt och i lågt varv dutta kopplingen. Kommer inte framänden upp dutta lite mer. Skulle inte rekomendera att dra in koppling och hålla varv o dumpa. Kan nog bli sjukt okontrollerat om den kommer upp för fort.

Kör du Speed triple så tipsar jag om att åka till en parkering eller liknande o gasa till ordentligt på 1an i relativt låga varv så kommer framhjulet upp utan koppling.

Lärde mig åka på bakhjulet på r6an och då började jag med att koppla på 1an (där behövs lite mer varv ca 6-8k). Men åka fram och tillbaka o försöka om och om igen. Något högre och något längre.

Last edited:
Kan ingen göra en hur-man-kör-bakhjul instruktion och lägga upp som sticky, frågan har ju varit uppe en miljard gånger :va

Kanske någon kan hjälpa mig med mitt problem?

Jag kör motard o har inga problem med att få upp den till balanspunkten, men ca hälften av gångerna så börjar det att svänga vid själva "upprycket" o jag klarar inte av att räta ut de, det vill säga jag kan inte svänga på bakhjulet, jag tränar o tränar men kommer inte på knepet.

Så nån gammal bakhjulsguru kanske kan tipsa mig om något knep?

MVH Mathias

http://www.bike.se/content/2323/
Titta å lär......

Ett tips är: Stirra inte er blinda på varvränaren. Kör på 1:an alt 2:an. Varva tills ni känner att hojen börjar "komma" då duttar ni till på kopplingen å hojen kommer resa sig. Alt kan ett litet ryck behövas i ögonblicket då ni släpper kopplingen och får drivning igen. Alla hojar ni nämner skall inte behövas kopplas för att få upp på bakhjulet. Men att köra med kopplingen kan vara att rekommendera då hojen kommer upp mycket lugnare då. Man kan även koppla upp en hoj på lägre varv än när man ska powerwheelia upp den vilket gör att den går att köra längre på bakhjulet då varvstoppet inte kommer lika fort. Träna även i uppförbacke då det e lättare samt GLÖM INTE Å HA BROMSBEREDSKAP PÅ BAKBROMSEN!

http://www.bike.se/content/2323/
titta å lär......

Ett tips är: Stirra inte er blinda på varvränaren. Kör på 1:an alt 2:an. Varva tills ni känner att hojen börjar "komma" då duttar ni till på kopplingen å hojen kommer resa sig. Alt kan ett litet ryck behövas i ögonblicket då ni släpper kopplingen och får drivning igen. Alla hojar ni nämner skall inte behövas kopplas för att få upp på bakhjulet. Men att köra med kopplingen kan vara att rekommendera då hojen kommer upp mycket lugnare då. Man kan även koppla upp en hoj på lägre varv än när man ska powerwheelia upp den vilket gör att den går att köra längre på bakhjulet då varvstoppet inte kommer lika fort. Träna även i uppförbacke då det e lättare samt glöm inte å ha bromsberedskap på bakbromsen!

tack!:)

Långt ifrån wheelie-guru, men för min del känns det bäst att varva till, släppa gasen så framgaffeln pressar ihop sig lite, sen dra på fullt (när dämparen är på väg tillbaka) samtidigt som man rycker till i styret (samt sitta en liten bit längre bak än vanligt).

Då använder man "naturliga" effekter och lite muskelstyrka, inte bara tvingar motorn gör allt arbete och "sliter" på den lika mycket.

litet tips iallafall :)

Helt otroligt att man ens kan misslyckas med wheelie på en sån ny potent maskin. Jag är förvånad på riktigt. :confused:
Hade du haft en gsx400-82 så hade jag sympatiserat med dig och förstått.

Så, nu har jag varit ute och prövat lite.. Lever än som sagt :). La mig på ca 7k varv och sedan gjorde jag avslag och påslag. Fungerade fint. Gick kanske lite väl högt upp för att vara första gången.

Får börja lite försiktigare imorgon. Tack så mycket för alla bra tips, och det var som jag trodde. Fegar med gasen och därmed så reser den sig inte.

Helt underbar känsla att få upp den så högt, hade en kompis som åkte i bilen intill och han tyckte jag fick upp den en bra bit så kan inte varit "nybörjar känslan".

Men hade den bara uppe i nån sekund så får bli att fortsätta träna och hoppas att man inte stryker med eller liknande.

Ett tips som jag inte använde är "ta det lugnt i början" och det insåg jag rättså snabbt när jag först fick upp den lite men gav mig inte utan direkt när jag landade så drog jag på fullt igen. Fick sig en liten tankeställare men slutade bra iaf. :)

Tack för många bra tips. Lycka till allihopa och kör för guds skull inte ihjäl er!!!

//Andreas

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back