Får inte upp den ;)

Pizzan

nybörjare
Gick med
18 Nov 2009
Hoj
07, Yamaha R6
Har försökt mig på lite smått att köra bakhjul, men när jag varvar ur ettan så reser den sig inte...

Vad gör jag för fel? Eller är det jag som fegar omedvetet?

Ska en Yamaha R6 -07 resa sig om man varvar ur ettan från stillstående? Spelar det någon roll om man lutar sig över tanken eller sitter rakt?

Ungefär vid vilka varv brukar den gå upp på isf?

MC:n är orginal förutom att den har dubbla laser slipon på om det nu gör någon skillnad.

Tacksam för svar

//Nybörjare

är du nybörjare som jag så skall du lämna koppling och bakbroms tills det att du hanterar bakhjulet lite bättre.

börja med att ha raka armar (slappna av), sitt ganska långt bak.
gasa upp till 6-7 tusen varv, släpp gasen snabbt och gasa till igen kraftigt så att hojen gör ett ryck, då borde den gå upp lite på bakhjulet.

när du känner att du får upp den någon decimeter eller så så börjar du försöka att hålla kvar gasen så att du varvar ur den på en decimeters höjd.

va inte rädd för att du skall stegra över. motorbromsen är så kraftig så att den får ner framhjulet, bakbromsen behövs alltså inte på ettans växel.

när du behärskar ovanstående så är det dags att börja använda koppling på tvåans växel. men skynda inte hit, du har lång tid på dig att träna ;)

är du nybörjare som jag så skall du lämna koppling och bakbroms tills det att du hanterar bakhjulet lite bättre.

börja med att ha raka armar (slappna av), sitt ganska långt bak.
gasa upp till 6-7 tusen varv, släpp gasen snabbt och gasa till igen kraftigt så att hojen gör ett ryck, då borde den gå upp lite på bakhjulet.

när du känner att du får upp den någon decimeter eller så så börjar du försöka att hålla kvar gasen så att du varvar ur den på en decimeters höjd.

va inte rädd för att du skall stegra över. motorbromsen är så kraftig så att den får ner framhjulet, bakbromsen behövs alltså inte på ettans växel.

när du behärskar ovanstående så är det dags att börja använda koppling på tvåans växel. men skynda inte hit, du har lång tid på dig att träna ;)

Okej, tack så mycket :), tror det va ungefär det svaret jag ville ha.

Återkommer efter jobbet så får vi se om jag lyckats eller ej. Om jag inte återkommer så är jag död ;)
Skämt å sido.

Återkommer efter jobbet så får vi se om jag lyckats eller ej. Om jag inte återkommer så är jag död ;)
Skämt å sido.

ta det nu lugnt och fint. du måste inte kunna göra snygga wheelies denna vecka, du har hela livet på dig. kör på lämpligt ställe och ha inte bråttom

Jag är också lite "feg" när det gäller att åka på bakhjulet. Rädd att slå över. Men de jag pratat med och som jag sett åka på bakhjulet längre sträckor, de sitter och kollar framåt när de åker, UNDER STYRET, så man ska upp ganska långt för att hitta nån sorts balanspunkt.

Jag tror att både du och jag kan gasa bra mycket mer, med andra ord...

Jag gasar, slår av och klipper på med gasen igen. Det funkar för mej. Blir låga wheelisar som man kan hålla i ganska långt ( Ja-ja, hacka inte på mej nu... ;) )innan varvstopp...

Lycka till!

Har också lite2 prob med bakhjulskörning. Har kört motard i och nu R1:a och jag har inga problem att köra på bakhjulet, men jag kan fan inte få ihop kopplingen. Gasar alltid upp den på både tvåan och trean, men som sagt koppla upp den, det får ja inte ihop. Någon som har några tips? Ligger jag t.ex. på 7 000 rpm så räcker ett ynka knyck i styret så kommer den som en raket på tvåan, men tar jag till kopplingen så händer ingenting.

Har också lite2 prob med bakhjulskörning. Har kört motard i och nu R1:a och jag har inga problem att köra på bakhjulet, men jag kan fan inte få ihop kopplingen. Gasar alltid upp den på både tvåan och trean, men som sagt koppla upp den, det får ja inte ihop. Någon som har några tips? Ligger jag t.ex. på 7 000 rpm så räcker ett ynka knyck i styret så kommer den som en raket på tvåan, men tar jag till kopplingen så händer ingenting.

Denna video är bra, börjar visa powerwheelies sen kopplar han upp den

[YOUTUBE-ID]qncPBZ9DRRk[/YOUTUBE-ID]

Glöm inte att ha styret rakt fram när ni sätter ner framhjulet igen :näsblod

Last edited:
Du gasar för dåligt. R6an går upp när man väger 90 kg och hänger sig över tanken om man gasar ordentligt!

med lite annan drevning går den även upp på 2an och 3an när man gasar hårt ur kurvor på racingbanan!

OBS!!
AKTA PUNGEN!

Har efter några dagars lek slagit min pung gul och blå :gnissla

Försöker dra upp min på ettan men det blir ju så att säga stopp när man når varvstoppet, då släpper jag gasen och pang, så är pungen platt!!

Man kanske kan ha en kudde mellan pung och tank?

Last edited:
OBS!!
AKTA PUNGEN!

Försöker dra upp min på ettan men det blir ju så att säga stopp när man når varvstoppet, då släpper jag gasen och pang, så är pungen platt!!

Eller så gasar du till lite på nervägen.

Du måste gasa också. Ge ordentligt med gas och peta sen bara till kopplingen (brukar räcka med ett finger) så kommer den som på beställning. Var beredd att slå av lite på gasen när den kommer upp.

Underlag med bra fäste och inte helt kalla däck hjälper en del också. ;)

OBS!!
AKTA PUNGEN!

HAHAhHAhah!!! :D

Börja koppla och sluta fega :)

Jag vill också träna wheelisar, men inte på min hoj.
Någon som har en hoj att låna ut? Gärna en retta eller annan sporthoj med mycket pulver i.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti