Får inte till hänget i framgaffeln. Dåliga fjädrar?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Mätte upp hänget på min Suzuki GSX-R 750 -07 idag. Hänget med mig i sadeln hamnade på 41 mm. Rekommendationen för banhoj ligger på 25-30 mm. Fritt häng låg på 26,5 mm. Rekommendationen är 15-25 mm. Jag har prövat att vrida upp fjäderförspänningen till max, men skillnaden blir inte så stor, kommer bara ner några enstaka millimeter till.

Behöver jag en styvare fjäder? Vad kostar sådana?

Tack på förhand.

Jag upplever siffrorna för "banhoj" som väldigt generella. Runt en tredjedel av fjädringsvägen går också att säga utan att ha fel.

Men men, väger du mer än 70kg, är det lämpligt att införskaffa hårdare fjädrar.
Runt en tusing beronde på leverantör och märke. Googla på tex springzz.

Roberth

Okej.

Är det lätt att montera dessa själv, eller är det något man går till en verkstad och får hjälp med?

Köp en Haynes manual så löser du det enkelt själv, vid minsta osäkerhet överlämna jobbet till någon annan.

Last edited:
Det är ju egentligen skillnaden mellan häng och fritt häng som är avgörande om fjädern är för hår eller inte.
Hojen ska alltså sacka 10-15mm när du sätter dig på.
Den sjunker 14,5mm, Noggrant mätt!
Fjädern ska ju vara OK då. I alla fall i fjäderkonstant.

Är du säker på att gastrycket i dämparen är OK? Det påverkar höjden ganska påtagligt.
Hur skruvan man på fjädern? Är det med hydraulik eller direkt med mutter på fjädern.
Är du säker på att det inte kärvar i länkage?

Mats

Köp en Haynes manual så löser du det enkelt själv, vid minsta osäkerhet överlämna jobbet till någon annan.

Instämmer helt. Framgaffeln är enkel att byta fjädrar i. Fjädern till bakdämparen kan vara betydligt värre.:D

Det är ju egentligen skillnaden mellan häng och fritt häng som är avgörande om fjädern är för hår eller inte.
Hojen ska alltså sacka 10-15mm när du sätter dig på.

Fast hojen sackar ju betydligt mer än så, även om jag kör med hårdaste fjäderförspänningen. Men det kan bero på annat än fjädern alltså? Känns ju dumt att byta fjäder för att sen upptäcka att det berodde på något annat :P

Fast hojen sackar ju betydligt mer än så, även om jag kör med hårdaste fjäderförspänningen. Men det kan bero på annat än fjädern alltså? Känns ju dumt att byta fjäder för att sen upptäcka att det berodde på något annat :P

Tänkte bakdämpare när jag skrev först, men skillnaden är inte så stor.
Vad har du för oljehöjd i gaffeln? Luftvolymen har i motsvarighet till gastryck i bakdämparen betydelse.

En hoppackad fjäder blir bara kortare, men fotfarande lika styv.
Kontrollmät längden på den.

Mats

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back