Får inte på bromsoken :S

Rookie nr1

Ne men duuu?
Gick med
11 Feb 2007
Hoj
Zx9r -99
Hej alla hjälpsamma, trevliga, icke dumförklarande sporthojsmänniskor :hihi
Satte på mina nya däck på höjen idag. När bromsoken skulle dit så gick det bara inte. beläggen satt som gjutna mot varann, gick inte ens att bända. där fram fick jag på dom på skivan lätt, men när ag skruvade åt oken så låste dom sig :gråta. Vad göra? Vad kosta om man lämnar in?

Mvh//Gustav

Du tog alltså loss fullt fungerande bromsok, fick nya däck påkrängda på fälgarna och när du ska sätta tillbaka oken så går det bara inte? Inget annat är ändrat?

Du har måhända inte fyllt fullt i bromsvätskebehållaren? Den ska vara fylld till maxstrecket när du har nya belägg monterade. När beläggen sen slits så sjunker bromsvätskenivån vartefter. Då ska man inte fylla på mer vätska.

Det kanske låter fullkomligt självklart, men kärvar inte kolvarna i oken så är det stopp nån annanstans, gissningsvis i burken. Eller?

Låter som om nån har pumpat ut kolvarna när hjulet var av. Alltid ett uppskattat bus. Du får väl plocka ut beläggen och trycka in kolvarna igen. Går dom så trögt att du m

Låter som om nån har pumpat ut kolvarna när hjulet var av. Alltid ett uppskattat bus. Du får väl plocka ut beläggen och trycka in kolvarna igen. Går dom så trögt att du måste använda polygrip är den nåt som inte är riktigt rätt.

Last edited:
Jag brukar alltid kila in något mellan klossarna när jag tar loss ok, om någon skulle komma åt (eller klämma på) bromsen riskerar man att kolvarna går så långt ut att dom kärvar fast och inte går att trycka tillbaka, speciellt om man har slitna belägg.

Det är ingen hjälp nu, men kan vara det i framtiden.

Kommer du åt kolvarna så kan du prova att försiktigt vrida lite på dom så kanske dom släpper, men tänk på att kolvarna lätt tar skada av eventuella verktyg!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...