Får inte loss framhjulsmutter!!

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Har släppt på dom små skruvarna på samma sida som stora muttern (höger).
Har dragit åt dom små skruvarna på vänster sida.

Nu borde det ju bara vara att dra loss stora muttern på höger sida för att sedan släppa upp på vänstersidan för att sedan knacka ut hela skiten?

Hur som helst så lyckas jag inte lossa på stora muttern (den sitter som berget :) )...Den har nu blivit lite rundad och jag vågar inte fortsätta.

Vad gör jag för fel :huvet .. Hjälp tack!

Pinky skrev:
Har släppt på dom små skruvarna på samma sida som stora muttern (höger).
Har dragit åt dom små skruvarna på vänster sida.

Nu borde det ju bara vara att dra loss stora muttern på höger sida för att sedan släppa upp på vänstersidan för att sedan knacka ut hela skiten?

Hur som helst så lyckas jag inte lossa på stora muttern (den sitter som berget :) )...Den har nu blivit lite rundad och jag vågar inte fortsätta.

Vad gör jag för fel :huvet .. Hjälp tack!
Med dom små förmodar jag att du menar dom som sitter skruvade igenom gaffalbenet längst ner..Du ska släppa på båda två.det står väl förövrigt i instr.boken hur du gör..

Kuben skrev:
Med dom små förmodar jag att du menar dom som sitter skruvade igenom gaffalbenet längst ner..Du ska släppa på båda två.det står väl förövrigt i instr.boken hur du gör..

Japp, precis dom jag menar, släpper jag på båda sidor så går ju axeln bara runt runt runt...jag måste väl dra åt på ena sidan för att kunna lossa på stora muttern?

Har endast inst.bok i pdf-format...tittade lite innan utan att hitta vad jag letade efter, ska dock ta mig en mer ordentligare titt.

Normalt är ena sidan av hjulaxeln som går in i gaffelbenet en lång mutter som går in i gaffelbenets underdel. Den "muttern", dvs på det gaffelbenet, lossar du sist med skruvarna. Dvs, låt den STORA muttern vara låst av skruvarna medans du gängar bort hjulaxeln på den andra sidan.

Kortfattat - du är på fel sida av gaffeln och skruvar.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret