Får inte loss cylinderraden - cb750

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Får banne mig inte loss cylindrarna från motorn, vet inte vad jag ska ta mig till. Sitter även en liten skruv som jag är osäker på om man ska ta bort, men hur fan får man bort den? Manualen sa "remove the bolt..." muttern som satt på går ju bort men bulten vettefan.

Den är skruven i mitten av bilden och motorn. Hur får jag isär brötet?

Bifogat

• bild(14).JPG
    bild(14).JPG
    101.2 KB · Visningar: 214
Det är inte så att cylinderfotspackningen limmar knallhårt?
Har du möjlighet att sätta på toppen provisoriskt och sedan dra runt motorn med lite fermitet så att kompet hjälper till?

Ser inte ut som bulten skulle ha betydelse, är ju öppet upp.
Tippar på G-L tips att packningen limmat fast, brukar släppa med div försiktigt våld.

Ett snöre runt cylindrarna och häng upp den.
Packningarna klistrar ofta stenhårt.
Våld hjälper inte lika mycket som långvarig belastning.
Släpper det inte över natten, så kan man klappa till ett par gånger med gummiklubba.

Om inte alla skruvar är borta så kan det dock bli svårt.

Det finns fästelement som nästan är osynliga (den som för första gången ska byta oljefilter på en Guzzi av halvgammal modell vet vad jag menar) så börja med att kolla prexist överallt efter en skruv eller mutter till. Sedan...

Ett snöre runt cylindrarna och häng upp den.
Packningarna klistrar ofta stenhårt.
Våld hjälper inte lika mycket som långvarig belastning.
Släpper det inte över natten, så kan man klappa till ett par gånger med gummiklubba.

Om inte alla skruvar är borta så kan det dock bli svårt.

Håller med skrotnisse, se bara till att du slår rakt på flänsarna och inte snett.

/p

Cb:erna klistrar satan i cylinderraden!

Nuddar du en fläns med en mejsel eller hammare går dom av direkt!

Det brukar däremot finnas små söta "bryta och bända" urtag längst ner vid cylinder botten.

Är det riktigt kukigt är ju att smart tips att lägga in nånting mjukt i förbränningsrummet och dra ihop topp / cyl provisoriskt och sen veva runt motorn för hand försiktigt.

Då GIVETVIS UTAN kamkedja och kammar!

Du har inte missat nånting, det sitter bara fast helt enkelt.

Nu har jag hängt den i över ett dygn, bankat slagit, maserat. Försökt samtala med den, hotat den och skrikit åt den. Trots mitt engagemang har den inte rört sig en enda millimeter och knallskott i oljetråget känns inte lika främmande längre.

Att lägga något mjukt i cylidern och veva runt motorn. Ska jag istället för att dra spännbanden runt balkarna som på bilden dra dom runt toppen och veva runt motorn? Så som den sitter känns det som om något kommer gå sönder.

Slänger in en till fråga i samma tråd. Är det smidigt att köpa en smådelstvätt med sånt där ultraljud för att göra rent ventiler, cylindrar etc? Eller finns det nåt lika bra, bättre och billigare? :D

Bifogat

• bild(16).JPG
    bild(16).JPG
    92.9 KB · Visningar: 167
  • bild(17).JPG
    bild(17).JPG
    93.6 KB · Visningar: 142
Last edited:
Nu har jag hängt den i över ett dygn, bankat slagit, maserat. Försökt samtala med den, hotat den och skrikit åt den. Trots mitt engagemang har den inte rört sig en enda millimeter och knallskott i oljetråget känns inte lika främmande längre.

Att lägga något mjukt i cylidern och veva runt motorn. Ska jag istället för att dra spännbanden runt balkarna som på bilden dra dom runt toppen och veva runt motorn? Så som den sitter känns det som om något kommer gå sönder.

Slänger in en till fråga i samma tråd. Är det smidigt att köpa en smådelstvätt med sånt där ultraljud för att göra rent ventiler, cylindrar etc? Eller finns det nåt lika bra, bättre och billigare? :D

Då misstänker jag att någon skruv sitter kvar.
Smådelar går bra att köra i diskmaskinen.
Se till att få på lite olja som rostskydd (huruvida du sprayar med teflonförstärkt superolja from outher space eller doppar i motorolja tror jag inte spelar någon roll) ehuru nydiskat järn rostar fort.

Om dragstängerna är synliga i framkant, så kan grus och annan skit ''byggts på'' som
nu gör att cylindern sitter fast

Är det en 1100 eller 750:i cylinder? Ser man alla pinnbultar/Dragstänger?
På 1100 motorn är det "Kapslade" kanaler som dragstängerna går i, dock är det öppet i toppen, så smuts trillar ner och packar sig runt dragstängerna. Då är det bara mängder av våld som hjälper.
På 750 fastnar det inte smuts, då brukar det gå hur bra som helst..12 dragstänger ochen lite M6 skruv i framkanten av kamkedjetunneln.

ja stängerna syns genom cylindern och har förmodligen samlat skit. Tror verkligen inte jag missat nån skruv

Är bultarna genomgående och gängade i blocket kan du ju skruva ur dom, eller i alla fall vrida lite på alla och spraya ner tex WD40, har det oxiderat lite runt bultarna så kan det gå åt mycket kraft för att "dra" ut alla samtidigt.

Jag har erfarenhet av CB750 sedan dom kom till Sverige 1969.
- Det sitter två stycken styrhylsor i hörnen fram mellan vevhus och cylinder, dessa hylsor har garanterat rostat genom åren och gör att cylindern sitter benhårt, ibland sitter dom kvar i cylindern när man demonterar.

- Dragstängerna har en mindre diameter efter gängorna och är ALDRIG ett problem, rör dom inte!

Det tips jag har och använder mig av är:
- Om du har tillgång till gas,gasol, värmepistol så värmer du ordentligt i främre hörnen vid övergången till vevhuset.
- Sen tar du ett plattstål som du filar en radie på, och som passar inne mellan kylflänsarna, högt upp på cylindern.
Värm - knacka på framsidan av cylindern, värm -knacka på baksidan av cylindern.
Lagomt hårt! gör det många gånger hellre än för hårt.Bild 2..jpgBild 1.jpg

-Ring om du funderar på nått mer.
/KentW 070-3405143

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...