Får inte loss bakhjulet

Någon borde lära honom hur man krokar ihop nycklar för att få mer moment. Klassiker för att få av o på bakhjul.

Sliten bult, rörtång, rörbit som förlägning, dra till skiten lossnar.

Annars, vinkelslip, mejsel o slägga.

Värme funkar ibland också.

såga av muttern, den är ju ändå kass.
(alt, huggmejsel, körnare är ingen större ide)
Japp typ det gör man på skitmoppar likt din vi andra med lite intresse vill göra det svårt för oss. Gärna så invecklat som möjligt.
Muttern kostar ej mycket till en SH men själva bulten gör.
Tror att till din moppe går det nog att köpa på järnhandeln bara o säga att man skall ha en fransking:tummenupp

Gud jag e inte på humör idag!

Man kan faktiskt såga av muttern på två sätt, ett fel och ett rätt ;)

Fel = såga av bulten så muttern ramlar i marken, sant, hjulet går at ta av.
Rätt = såga av muttern jämt med gängorna, kräver doch at tungan har hittat rätt läge i käften ;)

Svetsa fast en hylsa på muttern och dra loss, köp ny mutter.

Fan va ni ska klydda.

Kom igen nu grabbar, snart är ni ikapp popnitstråden :tummenupp

:tummenupp den är bra den

måste bara fråga om ni drar åt rätt håll när ni lossar?
om ni hänger med kroppstyngden som du skrev låter det otroligt om inte muttern lossnar utav det

Det här var intressant.........jag drar alltid hjulaxlar och klämskruvar med moment men då gör folk bara narr av mig :) Jag brukar även snurra på framhjulet med handen vid montering och bromsa till, sedan dra typ hälften av momentet, gör om det på nytt och drar typ 80%, gör om det på nytt och drar momentet för framhjulsaxeln. Då gör folk mer narr av mig ha ha. Men jag sover då gott om natten och framhjulet är 100% centrerat.

När man drar åt axelmuttrarna för hårt på en modern hoj med spårkullager så komprimerar man distansen mellan lagrena för mycket varvid man få axialglapp på lagrena.

Gör man det på min HD så är det katastrof

Hjullager ska dras med momentnyckel!

Det här var intressant.........jag drar alltid hjulaxlar och klämskruvar med moment men då gör folk bara narr av mig :) Jag brukar även snurra på framhjulet med handen vid montering och bromsa till, sedan dra typ hälften av momentet, gör om det på nytt och drar typ 80%, gör om det på nytt och drar momentet för framhjulsaxeln. Då gör folk mer narr av mig ha ha. Men jag sover då gott om natten och framhjulet är 100% centrerat.
Jag drar framhjulet lite lätt, sen lossar jag klämskruvarna för axeln och sen komprimerar jag framänden ett par tre ggr, sen drar jag åt allt. :tummenupp

måste bara fråga om ni drar åt rätt håll när ni lossar?
om ni hänger med kroppstyngden som du skrev låter det otroligt om inte muttern lossnar utav det
Inte alls särskilt otroligt.

Jag hade en del problem med min gamla Merca där en hjulbult hade rostat fast något alldeles överjävligt. Den släppte inte ens när en kompis som väger sisådär 120+kg stod med hela sin kroppstyngd och gungade på fälgkors+förlängare.

Lösningen på problemet den gången blev att jag lånade en mutterdragare av en kompis. En sån använder inte bara en massa kraft till att rotera skruven/muttern utan knackar även på den. Ungefär som om man hade tagit en slägga och drämt till med på fälgkorset, många gånger. Så att den kan knacka loss även de envisare muttrarna. Ungefär som en motoriserad slagskruvmejsel. :)

drar du åt rätt håll,,,,,,,, om du gör det använd en ringnyckel och förläng med ett rör,,, eventuellt värme,,,, lite mörkröd typ faluröd en fjärdedel av muttern.

lycka till om du inte har fått loss den

drar du åt rätt håll,,,,,,,,:D

Vad kan de vara för storlek på muttern 22mm:va Har du fått den rund har du varit duktig eller jävligt klantig:D

Gå till lokala rörmokaren så bör han kunna dra loss skiten.:tummenupp

Jag har också varit med om åtsittande bultar/muttrar så som på min gamla bil
peugeot 405 mi16

skulla få bort drivaxeln från framhjulet (centrum muttern) stl 32mm

bilen står på plan mark, mamma bromsar och jag med hylsa+förläggningsskaft+2m rör på de hela och jag 70kg hänger och dinglar.
Knappast att den lossna! skit
Åker till lokala lastbilsverkstad och lånar mega dunder mutterhandknackan.
ca 0,5m lång och vägde minst 20kg. Pang sade det när jag tryckte på knappen. Ett slag så satt jag med knacken och muttern i knät.

Fin fint med riktiga grejor:yoparty

Ok. Det var riktigt seriöst. På Suzukin lossade jag inte klämskruvarna på den sidan. Den delen kunde sitta kvar vid hjulbyte iaf på gsxr 750 -02 Men för övrigt gjorde jag samma procedur som jag skrev innan sedan drog jag klämskruvarna på andra sidan. Nuvarande Hondan kan man hålla emot axeln med en stor insexa, dra bulten och sedan dra alla klämskruvar sist efter min tre-stegs-procedur :) Undra om vi verkligen förstår varandra här nu :) Jag ägnar även väldigt lång tid åt att göra rent axlar med mera och smörja in på nytt. Det är nog ingen som skulle be mig om hjälp för snabbt hjulbyte i depån.....

Jag drar framhjulet lite lätt, sen lossar jag klämskruvarna för axeln och sen komprimerar jag framänden ett par tre ggr, sen drar jag åt allt. :tummenupp

För att informera alla. Jag drar åt rätt håll:tummenupp Har inte det problemet att jag inte vet åt vilket håll det ska dras, vilket vissa polare har stora problem med:D

Har inte tummen mitt i handen precis, har mekat en hel del under min korta livstid:tummenupp

Har inte ens gått på skiten, men gör väl det imorgon. Eller om några timmar om jag inte kan somna:tummenupp :näsblod

För att informera alla. Jag drar åt rätt håll:tummenupp Har inte det problemet att jag inte vet åt vilket håll det ska dras, vilket vissa polare har stora problem med:D

Har inte tummen mitt i handen precis, har mekat en hel del under min korta livstid:tummenupp

Har inte ens gått på skiten, men gör väl det imorgon. Eller om några timmar om jag inte kan somna:tummenupp :näsblod

Mekat för mycket
Gymmat för lite

WTF Killar.. Orkade bara skumma igenom.... Såg bara ett bra råd under min snabbskummning:D Banka på en mindre hylsa o slå loss bulten med mutterpicka. Ge fan i dom andra goda råden så länge du har grader kvar på muttern. Om den e helt rund kan andra våldsmetoder funka men prova inget annat innan muttern e rund som nysvarvat svänghjul... Lycka till Rappe:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti