Får inte köra tung cross?

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Söker efter en lv-reggad cross. En säljare som hade en 125cc som var reggad som tung mc berätta för mig att jag inte får köra den. Inte äns då jag har tungt kort. Sa jag var tvungen att ha tävlingslicens för att få besikta och köra den på väg.

Låter konstigt, kan någon förklara och berätta vilka regler som gäller.

Mvh Patrik

den va enduroreggad, du måste ha en "riktigt" reggad.

Ägaren sa den var lv-reggad och inte enduro. Hur ska man veta vad crossar är när inte säljare kanske har riktigt koll? Ev kolla på en med 15kw som enligt säljaren ska vara lv-reggad. Hur ska man veta?

Ägaren sa den var lv-reggad och inte enduro. Hur ska man veta vad crossar är när inte säljare kanske har riktigt koll? Ev kolla på en med 15kw som enligt säljaren ska vara lv-reggad. Hur ska man veta?

kolla upp regnr här:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Jag har för mig att det är skillnad på enduroreggade och landsvägsreggade fordon där. (kan inte säga att jag är speciellt säker, men har jag fel kommer någon garanterat påpeka det för mig)

Klicka runt lite i transportstyrelsens app och mycket riktigt hitta jag ju. Stod klart och tydligt i tilläggsinfon. Så jag känner mig nu säker att en cross utan tillägg får även jag köra :)

Jag trodde det skulle vara nått svårare, nån speciell lag om just crossar från en viss effekt. Skönt det inte var det.

Tack för svar.

...skillnaden är enduroregistrering (att jämföras med hur en rallybil reggas för att få färdas på allmän väg under transportsträckor) eller landsvägsregistrerad.

Är det en cross, så är den med största sannorlikhet enduroreggad (och då krävs det officiellt svemolicens, och att den bara nyttjas på gata under tävling/träning som svemo sanktionerat - förutom rätt behörighet på körkortet).

Landsvägsreggade är generellt nyare endurohojar - som är snarlika crossarna, men det skiljer en hel del...

/J

Dom flesta crossar har en effekt över 11 kw som medför att minst a2 kk krävs. Det kan t.o.m krävas a kk långt innan 35 kw eftersom effektviktförhållandet på 0.2 kw / kg överskrids.

Vad menas med a2 kk? Gissar att man ska kunna lita på transportstyrelsen. Utan tilläggsinfo om krav på licens ska det ju vara lugnt?

Vad menas med a2 kk? Gissar att man ska kunna lita på transportstyrelsen. Utan tilläggsinfo om krav på licens ska det ju vara lugnt?
A2 körkort är ett begränasat mc körkort som en 18 åring kan skaffa. A2 körkortet gäller för hojar med max 35 kw (48 hk) effekt och ett efffekt vilktförhållnade på max 0,2 kw / kg. För detaljer se körkortsportalen.

A körkortet kräver idag 24 år vid direkt tillträde.

Rena crossmc är svåra att godkänna korrekt för landsvägskörning. Dom saknar så mycket grejor samt avgasrening för att erhålla ett ''vanligt'' godkännande. Dom är också olämpliga och oekonomiska för landsvägskörning.

Last edited:
A2 körkort är ett begränasat mc körkort som en 18 åring kan skaffa. A2 körkortet gäller för hojar med max 35 kw (48 hk) effekt och ett efffekt vilktförhållnade på max 0,2 kw / kg. För detaljer se körkortsportalen.

A körkortet kräver idag 24 år vid direkt tillträde.

Rena crossmc är svåra att godkänna korrekt för landsvägskörning. Dom saknar så mycket grejor samt avgasrening för att erhålla ett ''vanligt'' godkännande. Dom är också olämpliga och oekonomiska för landsvägskörning.

Crossar är nästan alltid E-reggade, med diverse dispenser, och således blir det, om man skall hårddra det, problem om länsman som stoppar har koll (såvida man inte har alla rätt, licens, åker runt svemosanktionerat event OCH har rätt körkort).
Men vad värre är, om något händer lär försäkringsbolag ha alla möjligheter att slingra sig...

/J

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026