Får inte isär förgasarna

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Hej

Håller på och monterar isär förgasarna för rengöring och det mittersta paret vägrar att släppa i den den ena delen som håller den genomgående axeln som håller ihop förgasarbryggan. Har förmodligen ärgat igen med en massa vitt skit. Har prövat med 5:56 för att lösa upp det men det hjälper inte. Har även prövat med viss mängd våld men vill inte gå hårt åt då Aluminium gjutgods kan vara lite kinkigt.
Är det någon som har något bra tips på hur jag ska få isär skiten!!!

Desperat och förbannad....:huvet
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
menar du axeln som håller ihop samtliga förgasare ?

får man fråga varför du rengör förgasarn ?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kollat så du lossat på alla skruvar?

Annars behöver man inte plocka isär varje gasare var för sig för att rengöra. Räcker att plocka ur alla munstycken och så sen slänga allt i ett fotogenbad alternativt ultraljudstvätt eller förgasarrengöring. Därefter blåser du rent alla kanaler och skruvar ihop.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lång blötläggning i 5-56 eller liknande, kanska lite värme och sedan knacka med liten nylonhammare (favotitverktyg).
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Yepp menar axeln som håller ihop dom. Tänkte jag skulle ta isär och ge förgasarna en total rengöring då dom är rätt skitiga och hojen gick rätt kasst i somras.
Hojen har tidigare varit strypt och jag misstänker att den kan vara felbestyckad då den går rätt kasst, kan dock även bara vara kass synkning. Dock känns det som att den borde ha mycket mer kraft att ge än vad jag får ut av den idag. En Hornet 600 har ju 95 häst på 175 kilo cirka så den borde röra på sig hyfsat.
Har inte hittat några fler skruvar som borde bråka. Ska även kolla med en bekant som är bilmek för att se om han har en ultraljudstvätt.

Snigeldynamit känns lite extremt kanske.. hehe.

Hoppas att jag hittar en ultraljudstvätt som rymmer båda, då lär det släppa. Annars får jag väl bygga en själv. Har kollat lite på DIY tvättar och det känns som en möjlig option då det kostar en del att köpa dom större tvättarna. Går att hitta en 3 liter från England för cirka 1200:- plus frakt. Men helst vill man ju ha en betydligt större.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Testa att blötlägga dom först som sagt, just ultaljudsfunktionen är jag lite skeptisk emot.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oxid och annat bajs försvinner även om man lägger förgasarna i en balja, pudrar dem med ordentligt med bakpulver och sedan slår på kokhett vatten.
Åsanisseultraljudstvätt.
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Tack för många svar. Ska gå loss på dom imorgon med hjälp av alla tips.
God jul och god fortsättning!!!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top