Får inte igång min 14E

Mini Mulle

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Orion 29 125cc (cross)
Tja, fick min 14E i veckan och har problem med den, jag fick igång den till en början och den gick som bara den. Det var blött ute så hojen vart rätt skitig. Spolade försiktigt av hojen och efter detta ville den inte starta. plockar isär luftfilter och plockar bort förgasaren, det visar sig att den vita plastring som ska täta mellan förgasare och filtret är trasig och att det fattas en bit vilket har släppt in en del skit innanför filtret vilket inte är så bra. Detta har garanterat varit redan när jag fått hojen då ringen skyddas av en kåpa och dessutom har jag inte gjort ngt som kan ha pajjat den. Jag har kört max 15 minuter med hojen :( :( :( jag har kontaktat Sam om detta och väntar på svar, hoppas han kan fixa en ny ring och att det löser sig. har fortfarande inte fått igång hojen :(

PS. så jävla trött i armen efter allt dragande...

jag får gnista! nu har jag plockat isär hela förgasaren och rengjort den, jag har bytt soppafilter, rengjort luftfiltret och sprutat på filterolja, jag har torkat av stiftet och kollat att det funkar. Jag har även testat med startgas, jag drog ett antal ggr och hörde dom 3 första rycken att det tände men sen hände det inget igen. När jag ska göra ett andra försök så tro det eller ej men då har skruvjäveln till pullstartern skruvat upp sig och lossnat, när jag öppnar den flyger allt ur och nu får jag inte ihopp den igen :mad: :mad: :mad: så nu har jag fått ytterligare ett poblem :tummenupp för kina. jag har dessutom varit försiktig när jag dragit... Är det ngn som vet hur man får ihop den igen eller är det bara köpa ny?

har fått hjälp med ryckstarten nu så nu är den fixad. nu återstår bara att få igång hojen :rolleyes: lite gladare, bara lite. om jag får igång skiten ska jag aldrig stanna :D

Mini Mulle skrev:
har fått hjälp med ryckstarten nu så nu är den fixad. nu återstår bara att få igång hojen :rolleyes: lite gladare, bara lite. om jag får igång skiten ska jag aldrig stanna :D
Byt stift även om det funkar, då vet du ;)

Tack för svaren!!
vad ska man ha för stift till 14E?

just nu sitter ju en ganska dålig kopia av Bosh, en äkta Tosh :D

Ps. har tillfälligt tryckt ihop piggen på stiftet och gissa vad som händer, jag fick igång bettan :banana men stiftet skall bytas i morgon, det första jag gör!!!

Lånar er tråd. Hur är 14E egentligen? Funderar på att köpa en sån, de är sjukt billiga. Men jag tänker att billigt kan bli dyrt om den rasar hela tiden. Så hur är det? Är det mer meka än köra eller är det så kul som det verkar?

pilsner

Ps. nån som har en länk till tillverkaren?

Prova att justera trottelnålen. Hade samma problem med startsvårigheter, och den gick inte att starta utan startgas. Idag så gick den igång på andra rycket efter att ha stått still i ca en månad :tummenupp

var ute o körde i blött väder i går. mindre bra upptäckte jag efter den slutade gå. plocka isär hela motorn och insåg att luftfiltret suger häst...
Tog bort cylindern och rengjorde kolv och cylinder med bensin för att sen hälla mass amed olja på dem.

Startade nästan på direkten.. efter lite ändring på tomgången så starta den på direkten!.

Back