Får inte i tillräcklig mängd kylarvätska

Robban-77

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Blackbird -01
Jag tömde kylaren enligt serviceboken och skulle fylla på med glykol och batterivatten.
Enligt serviceboken rymmer kylaren 3,2 liter och expansionskärlet 1,1 liter.
Jag fyllde på kylaren, vickade hojen, startade och gasade men när vattennivån var vid lockets kant hade jag endast fått i 2 liter.
Vad kan vara felet?

Dessutom går hojen rätt varm nu dagarna efteråt... :huvet
 
Du har nog luft i systemet som gör att det inte cirkulerar runt i systemet! Men vad jag erfar så äre bara å köra Lugnt å hålla koll på tempen ofc.
Fyll på i efter hand vad som går tills du har rätt nivå.:tummenupp
Då vätskesystemet går i lite "krumelurer" så tar det ett tag tills all luft har stigit upp i behållaren. på verkstäder brukar man använda sig av nå övertrycks historia.
:squid
 
Det står väl i boken att kylsystemet rymmer 3,2 liter? Om du bara lossar en kylarslang så kanske det blir kvar 1,2 liter i motorn som du inte får ut. Det borde sitta nån liten luftslang från motorn till övre delen på kylaren för att leda ut ev luft till kylaren, om du hittar nån sån så kolla att den inte ligger i kläm/veckad nånstans.
 
Jag tror också att det är luft någonstans, men nu har jag kört i 3dagar och va nyss ute för att fylla på men vätskenivån var högst upp.
Jag vickade hojen igen och startade men det enda som hände då va att vattnet började rinna över när motorn blev varm.

På Blackbirden finns ingen avluftningsskruv eller liknande vad jag vet och då jag fick i 2 av 3liter verkar det vara en riktigt jäkla luftbubbla i så fall.

Hur ska jag kunna få ut den? Tips?

Det står väl i boken att kylsystemet rymmer 3,2 liter? Om du bara lossar en kylarslang så kanske det blir kvar 1,2 liter i motorn som du inte får ut. Det borde sitta nån liten luftslang från motorn till övre delen på kylaren för att leda ut ev luft till kylaren, om du hittar nån sån så kolla att den inte ligger i kläm/veckad nånstans.

Tack!
När jag tömde följde jag serviceboken och där stod typ:
- ta bort kylarlocket
- ta bort skruven till vattenpumpen
- ta bort skriven från cylindern
- ta bort slangen (siphon hose) för att tömma expansionskärlet

Efter fyllning skulle man vrida gasen några gånger just för att få bort eventuell luft.

Irriterande problem!!
 
Last edited:
Jag tror också att det är luft någonstans, men nu har jag kört i 3dagar och va nyss ute för att fylla på men vätskenivån var högst upp.
Jag vickade hojen igen och startade men det enda som hände då va att vattnet började rinna över när motorn blev varm.

På Blackbirden finns ingen avluftningsskruv eller liknande vad jag vet och då jag fick i 2 av 3liter verkar det vara en riktigt jäkla luftbubbla i så fall.

Hur ska jag kunna få ut den? Tips?

Men står det inte din bok nå spec om hur man ska göra? borde ju stå tycker man ju!:va
mätte du upp vätskan du fick ut? kanske är så att det låg kvar vätska i systemet!:confused:
Annars vette fan kanske tappa ur allt igen och göra om för att fylla på vätska via kylar slangarna istället för via behållaren och på så sätt kanske vätskan fördelar sig bättre i systemet. men vad vet jag:huvet
 
låt han stå med kylarlocket öppet tills den blir så varmer att termostaten öppnar. Då skaru få se på grejor!
 
Hur ser det ut på blackbirden? Sitter det ett separat expkärl lägre monterat än kylaren? Varför lutar du omkull hojen och vart rinner det ur vatten? ur expkärlet eller kylaren?
 
Hela processen är hyfsat bra beskriven och gällande fyllning står att kylarn och exp.kärlet ska fyllas till toppen resp max-nivån.
Sen låter man hojen stå på tomgång i 2-3min.
Därefter snärtar man till gasen 3-4ggr för att avlufta.
Fyll sedan på mer vätska vid behov.
Klart.
Låter enkelt men verkar ha gått åt f*n någonstans.

Tyvärr mätte jag inte mängden som tappades ur.

Någon som haft nåt liknande?

Hur ser det ut på blackbirden? Sitter det ett separat expkärl lägre monterat än kylaren? Varför lutar du omkull hojen och vart rinner det ur vatten? ur expkärlet eller kylaren?

Ja det är ett separat exp-kärl under sätet.
Lutar för att få ut ev luftbubblor ut kylaren.
När locket är av rinner det ut vatten ur kylaren - antar pga vattnet blir varmt.
Rinner inte ut något ur exp.kärlet...i alla fall inte upp till 105grader.
 
Last edited:
Ja det är ett separat exp-kärl under sätet.
Lutar för att få ut ev luftbubblor ut kylaren.
När locket är av rinner det ut vatten ur kylaren - antar pga vattnet blir varmt.
Rinner inte ut något ur exp.kärlet...i alla fall inte upp till 105grader.

Du bör ju ha fått ur all luft vid det laget. 105 grader låter varmt, kylfläkten funkar iallafall antar jag? Hur varm blir den när du kör då jämfört med innan kylvätskebytet?
 
Ja, fläkten fungerar och går på runt 98-100 grader.
Efter bytet går den upp till över 102grader riktigt fort (någon minut) när man krypkör i stadstrafik, tidigare kunde den nå dit men först efter typ ha stått stilla vid rödljus i flera minuter. Krypkörde man tidigare så höll den sig under 102grader om det nu inte pågick under mer är typ 5-10min.
 
När jag bytte kylarvatten klämde jag på slangarna med motorn igång med varv till och från.Fick hålla på ett bra tag.Blev bra tillsist. :tummenupp
Spolade även rent med vatten i kylsystemet.Kom mycket smuts med då.
 
Varför bytte du kylarvatten?

Hade du bort något annat som kan tänkas placerats fel?

Normalt är det bara att fylla på i kylaren, varmköra och toppa upp kylaren igen och sen checka exp-kärlet. Men normalt cirkulerar inte det som är i exp-kärlet. Det funkar mao inte som på en bil.

/Fredde
 
Efter jag tömt allting spolade jag också med vatten i kylaren för att rensa lite.

Jag bytte vätska då det inte är gjort på länge, så inget fel eller liknande var anledningen till bytet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top