Får inte bort en skruv!

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
Har försökt få bort en skruv, men skruven är konstig. :kocko SE BILD!
Den går liksom neråt så det är svårt att få något grepp runt den.
Har försökt dra, men glider ner. Har försökt trycka emot med en tång, samtidigt som jag försöker skruva. Har självklart användt en fast nyckel. Har även testat ta ett ihåligt rör och stoppat i nyckeln där i och försökt dra lös den, men icke. Den sitter både hårt och är svår att få grepp om. Som ni ser så blir den mindre eller vad jag ska säga. Den glider nästan av. Är väldigt rädd att få den rund, men då kan man väl testa rörtång.
Har testat nästan allt, men det går inte.:huvet Är rädd att göra den rund, så nu frågar jag er:

Några förslag på vad jag kan göra? *DESPERAT*
Säg till om ni inte förstår, så kan jag försöka fixa bättre bilder.

(Inga andra kommentarer än förslag på vad som kan göras, tack)

Bifogat

• IM000142.JPG
    IM000142.JPG
    79.5 KB · Visningar: 316
  • IM000153.JPG
    IM000153.JPG
    68 KB · Visningar: 288
Last edited:
Men vafan sluta fråga på alla olika forumen. Det finns ju bara ett sätt att ta loss den? alltså skruva bort den. Prova med allt du har om du inte har riktiga verktyg

Spraya på lite olja och vänta en kvart så det sjunker in i gängerna lite...
Kan nog gå!

Sitter det inte en mutter på andra sidan också? Lossa den isåfall, plocka ned och sätt fast den i ett skruvstäd och dra loss den med en rörtång (lättare att komma åt).

Spreja på duktigt med 5-56 låt sedan den få stå över natten så det hinner dra åt sig.

Hjälper inte det, så testa att värm upp godset försiktigt så ska du se att skuven släpper.

Eventuellt så har bulten rostat fast i den där bussningen. Prova med rostlösare. funkar inte det,prova värma,men va beredd att byta ut bussningen efteråt.

1. Banka och slå på bussningen.
2. Spraya rostlösare,banka och slå.
3.Värm,banka och slå inte.

Nåt av de där borde få lös skruvhelvetet.

Basti skrev:
Slå på en nyckel som är en storlek mindre, lossa och byt bulten.
använd en nyckel som du inte är så rädd om...
Hmm..Smart! Lite trångt att kunna slå på en nyckel, men ska se om jag kommer åt med någonting.

KK74: jo det sitter en mutter på andra sidan också. Men det är nog trångt ändå :) Ska testa de andra tipsen först.

bike: Ska försöka med det om det inte funkar med oljan!

Tack alla! Fortsätt skriv :tummenupp

Lg skrev:
Eventuellt så har bulten rostat fast i den där bussningen. Prova med rostlösare. funkar inte det,prova värma,men va beredd att byta ut bussningen efteråt.

1. Banka och slå på bussningen.
2. Spraya rostlösare,banka och slå.
3.Värm,banka och slå inte.

Nåt av de där borde få lös skruvhelvetet.

Haha ja, nog ska jag kunna få bort skruvhelvetet. Men det är inte bara det att den sitter HÅRT, jag får dåligt grepp också. Men ska som sagt testa slå in en för liten nyckel först.

Gassvets. Enda som hjälper.
Eller så får du väl plocka bort mer pinaler så att du kommer åt bulten bättre.

SM 570 RR skrev:
Gassvets. Enda som hjälper.
Eller så får du väl plocka bort mer pinaler så att du kommer åt bulten bättre.
Får kanske försöka plocka bort som du säger. Försökte nyss slå in en för liten nyckel i muttern men, som sagt för lite utrymme för att få någon kraft.

250cross skrev:
Får kanske försöka plocka bort som du säger. Försökte nyss slå in en för liten nyckel i muttern men, som sagt för lite utrymme för att få någon kraft.
Slagmejsel, finns på Biltema
Krafthylsa, dvs en som är rent sexkantig inuti, inte som de hylsor man får med hylssatserna som har flera ingreppsmöjligheter.
Är det en gummibussning, utan rör i? Kommer du åt att klämma ihop bitarnma så att bussningen komprimeras, typ med svetstång eller liknande? Borde minska trycket, och framförallt kommer du åt med 5-56:en då.
Värme funkar, men helst på muttern. Muttern utvidgar sig något mer än skruven vid samma temp...
Sista utvägen, såga av skiten med "sticksåg" för metall, dvs bågfil fast utan ena bågen om du förstår...
Lycka till

Men, alltså..? Varför ska du ha bort muttern? Ska du plocka ned kröken/expansionskammaren? Om så, lossa på den andra muttern och lyft ned alltihop så kommer du åt.

kk74 skrev:
Men, alltså..? Varför ska du ha bort muttern? Ska du plocka ned kröken/expansionskammaren? Om så, lossa på den andra muttern och lyft ned alltihop så kommer du åt.
Jag ska ha bort muttern för jag ska plocka ned kröken.
Vad menar du att jag ska lyfta ned?

Problemet nu är inte att jag inte kommer åt den, utan att den vägrar lossna!
Ju mer jag drar, ju rundare blir den.
Har sprayat rätt friskt på den.

Just nu har jag ingen aning vad jag ska göra. Kan åka till min återhandlare, men känns både jobbigt och onödigt för en jävla skruv/mutter/bult eller vad man nu kallar den.

HansJ skrev:
Slagmejsel, finns på Biltema
Krafthylsa, dvs en som är rent sexkantig inuti, inte som de hylsor man får med hylssatserna som har flera ingreppsmöjligheter.
Lycka till
Mm, får kolla upp det. De enda jag har flera ingreppsmöjligheter.

250cross skrev:
Jag ska ha bort muttern för jag ska plocka ned kröken.
Vad menar du att jag ska lyfta ned?

Problemet nu är inte att jag inte kommer åt den, utan att den vägrar lossna!
Ju mer jag drar, ju rundare blir den.
Har sprayat rätt friskt på den.

Just nu har jag ingen aning vad jag ska göra. Kan åka till min återhandlare, men känns både jobbigt och onödigt för en jävla skruv/mutter/bult eller vad man nu kallar den.
Jo, om jag nu inte är alldeles fel ute så kanske du kan lossa den andra muttern, lyfta bort kröken tillsammans med den trilskandes muttern och jobba med den när den är loss istället.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul