Får inte bort cylindern

aikadam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
honda nsr -98
Tja

Ska byta cylindern på min honda nsr -98 pga den har skurit. har plockat bort toppen, avgassystem och de fyra cylinder bultarna. kolven rör sig men jag får inte bort cylindern, den sitter stenhårt fast!

Sitter det flera bultar som ska bort? om inte hur ska jag få av cylindern?

mvh Adam

jag har bytt en gång men kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det är bara 4 skruvar i foten av cylindern som du behöver lossa på, du kan ju prova med att ta en gummiklubba alternativt en vanlig hammare och någon mjuk kloss och knacka lite lätt bara för att se om den rör på sig.

Säkert cylinderfotspackningen som har "limmat" fast sig bara. Kanske någon som använt packning klister på den t o m.

Säkert cylinderfotspackningen som har "limmat" fast sig bara. Kanske någon som använt packning klister på den t o m.

..och för att förtydliga så ska man INTE ha klister i cylinderfotspackningen för då ändras squishen

Det kan klistra fast något djävulskt. Häng upp motorn i cylindern över natten. Gummiklubbsövertalning om det inte släpp nästa dag.

Att hänga motorn i cylindern låter riskabelt ifall den skulle få för sig att lossna (vilket väl är hela meningen).
Gummiklubba is the shit kombinerat med ett stadigt grepp och kraftiga vickningar/lirkningar). Skippa packningsklister på cylinderfoten nästa gång.

Att hänga motorn i cylindern låter riskabelt ifall den skulle få för sig att lossna (vilket väl är hela meningen).
Gummiklubba is the shit kombinerat med ett stadigt grepp och kraftiga vickningar/lirkningar). Skippa packningsklister på cylinderfoten nästa gång.

Vi snackar inte Idaiflaggstångenhögt. Packningsklister är segt. En jämn belastning gör att det släpper sakta och varligt.

tack för svar!
Det löste sig, bankade och vickade nått så innåt, så tillslut släppte den :)

Skuren nicasil cylinder = skräp

Slå med vafan du vill tills det lossnar, inom rimliga gränser. Ett vänligt men bestämt slag med stor släggan hjälpte alltid mig.

Oj sen jaja då vet du till nästa gång.

Skuren nicasil cylinder = skräp

Slå med vafan du vill tills det lossnar, inom rimliga gränser. Ett vänligt men bestämt slag med stor släggan hjälpte alltid mig.

Oj sen jaja då vet du till nästa gång.

Ett väldigt dumt råd, en skuren nikasilbelagd cylinder går allt som oftast att laga och för de flesta hojarna för mindre pengar än en ny cylinder. Många gånger för rejält mycket mindre pengar.

En cylinder sönderslagen med slägga = värd ungefär 10 kr i aluåtervinning.
Dessutom stor risk för ytterligare skador på vevhus, vev etc.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT