Får handledare skjutsa vid övningskörning ???

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
som rubrik lyder.
får jag som handledare ha passagerare med mig på min motorcykel när jag övningskör med annan person på egen mc???

Du får dock inte aktivt handleda mer än en person åt gången.

Last edited:
tackar för svaret.
jag vet att jag enbart får övningsköra med en person i taget. därav denna fråga.
har två st som jag ska övningsköra med. och tanken var då att en av dom övningskör och jag är handledare och den andra är min passagerare och sedan byter dom av varandra.

Last edited:
tackar försvaret.
jag vet att jag enbart får övningsköra med en person i taget. därav denna fråga.
har två st som jag ska övningsköra med. och tanken var då att en av dom övningskör och jag är handledare och den andra är min passagerare och sedan byter dom av varandra.

Det är såvitt jag vet tillåtet.

jag har faktiskt googlat lite innan jag startade tråden. och det verkar som trafikskolorna har lite andra regler än privatister.

Om jag inte har helt fel nu vilket som jag brukar ha, får inte en körskolelärare köra med 2st elever samtidigt? DVS att 2 elever sitter på varsin motorcykel och läraren själv sitter på en egen?

Nån som vet?

Om jag inte har helt fel nu vilket som jag brukar ha, får inte en körskolelärare köra med 2st elever samtidigt? DVS att 2 elever sitter på varsin motorcykel och läraren själv sitter på en egen?

Nån som vet?

Har för mig att de inte får det egentligen, men ibland gör så ändå.
Men, kan inte påstå att jag har råkoll på det.

Försökte hitta reglerna, men till uppkörningen får de guida två har jag för mig. Vi åkte tre st till uppkörningen, två på MC och en bakpå läraren. Sedan turades vi om att köra, vi åkte lite vägar runt uppkörningen för att inte vara så nervösa vid uppkörningen.

tackar försvaret.

Det tyckte de om!
7f26ff78352f45c199a5330c3d961fc3.jpg

I övrigt har jag inget att tillägga.
Frågor på det?
Återgå!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen