Får endast ut en fjärdedel (grafikkort)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Hejsan.

Jo nu som det är har jag ju bytt moderkort och processor. Inget skithack eller så. Funkar att spela också, men inte med samma prestanda som innan. Jag provade Super PI (1M) och fick 38 sekunder, så där klagar jag inte. :)

Däremot provade jag 3DMark05. Det gick inte alls bra. Ligger sådära i +-14fps men kan dyka ner mot 0 bara sådära. Slutpoängen jag får är 817p!:huvet

Burken: Athlon 64 3700+, 9800pro, 1GB DDR400, ECS Elitegroup.

Innan när jag hade den klockad så fick jag 3156p med följande setup:
Athlon XP 2500+, 9800pro, 1GB DDR400, Asus A7V600.

Så allt tyder på att jag inte får ut så mycket av grafikkortet, men kommer inte alls på vad felet är. Kikade i BIOS och vet ej om allt stämmer. Det är iaf satt på 120MB och 8X. Däremot är det andra på auto (fastwrite m.m.).

Kan nämnas att jag endast har Service pack 1. Kommer skaffa sp2 ganska snart när en formatering kommer.

Annars är det Catalyst 7.2 som är installerat.

Kan också nämnast att när jag installerat grafikkortets drivrutiner så måste jag starta om datorn två gånger. För under första gånger är det massor av bildfel på skärmen. Sen andra gången så är allt normalt (forutom prestandan då).

Behöver nu all hjälp jag kan få, så ja kan hAxXa i BF2 någongång! :)

Kan det vara nå konflikter med din 64 bitars processor

Världens sämsta moderkort kan inte ha fel. Hade liknande problem med min gamla burk som jag köpte från Sveriges mest återkommande firma på svarta listan. Tempen var aldrig bra och min dator krashade varje gång jag startade ett spel.

Tips: Prova med kompis moderkort om det blir skillnad!

Kort svar: Formatera om filsystemet, lägg in Windows på nytt.

Långt svar: Eftersom moderkorten inte har samma chipset så blir det lätt konflikter av alla slag du kan tänka dig vilka man... äh nej, orkar inte skriva ett långt svar, du får nöja dig med kort svar.;)

Allt är omformaterat förutom ena disken där jag endast hade lite film och sånt på (ej filsystemspartition).

Jag la in drivisarna som följde med moderkortet.

Okej moderkortet är säkert värdelöst (kostar ju 450kr exkl frakt) men ska ju ändå kunna driva ett 9800! :va

Man får oftast vad man betalar för, ett kort för 500 som för övrigt tillverkas av EliteGroups bör man nog endast surfa på. Prova med annat moderkort om du känner någon som har.

Man får oftast vad man betalar för, ett kort för 500 som för övrigt tillverkas av EliteGroups bör man nog endast surfa på. Prova med annat moderkort om du känner någon som har.

Tror jag stoppar i mitt 9800pro i brorsans dator som också har ett 9800pro och testar bänka i 3DMark dära...

Förresten, bra namn du har... :rolleyes: :D

Catalyst 6.12 är väl den senaste drivaren som ens kan kallas för hyffsat stabil. 7.x verkar funka mindre bra - och inte alls om man ska klocka.

Provade från en annan källa att stoppa in Omega Catalyst 7.2. Efter bänkning får jag då 100p extra i 3DMark. Blir återigen snart då isf att stoppa in 6.12 om det ger något resultat innan jag provar brorsans kort... :)

Nu så har jag formaterat om Bootdisken och installerat om XP med det jag behöver och Catalyst 6.12.

Körde 3DMark05 igen och fick som förut, ett hög 900-poängare.

Kan förklara hur det lirar på nu jämfört med ett fx5700 (då hade jag ca 800p).

Nu: I början så körs det på fint, ligger på runt 12-15 fps, vilket jag gjorde förut när allt fungerade också. Dock i slutet av första filmen (skutscenen) så fryses allt och fps ligger på 0 för att sedan vandra upp precis i slutet av den scenen. Nästa scen med trädet ligger det på 0 hela tiden så där går det helt åt he**ette. I filmen med sjömonstret så fungerar det som när det gjorde när det var bra. Som sagt får en hög 900-poängare hära.

Tidigare när jag hade ett fx5700 så fick jag runt 800p. Skillnaden i filmen så låg dvs alla sekvenser på mycket lägre fps, dock konstant

Detta tycker jag är mycket udda varför det ska bete sig så. I vilket fall som helst så stoppar jag in ett annat 9800 i min burk immorn och kommer uppdatera där efter! :)

*får hoppas att det inte är grafikkortet som har pajjat*

Hade jag fått gissa vilt hade jag slängt ur mig att det inte blir nån märkbar skillnad öht i 3Dmark om du bara uppgraderar cpu och mb, beroende på hur pass stor skillnad det är mellan de nya och gamla grejerna.

Det är ungefär som att träna benen för att bli bättre i armbrytning.

Hade jag fått gissa vilt hade jag slängt ur mig att det inte blir nån märkbar skillnad öht i 3Dmark om du bara uppgraderar cpu och mb, beroende på hur pass stor skillnad det är mellan de nya och gamla grejerna.

Det är ungefär som att träna benen för att bli bättre i armbrytning.

Alltså som det står innan så hade 3156p när förra datorn var klockad (atlhlon 2500+).

Suck...

Har precis bänkar datorn med ett AIW 9800pro- fick 3213p! :(

Antagligen går det inte att rädda... Men hur kan det endast prestera så pass dåligt men ändå fungera? Liksom den ligger ju på originalhastighet (378/338)...:confused:

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP