Får du högre eller lägre löneökning än inflationen?

Får du mer eller mindre i löneökning än inflationen?

• Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Ja, som sagt, får ni högre eller lägre lönepåslag än inflationen? Eller ligger ni precis mitt på? Dom flesta verkar ju få lägre än inflationen, med andra ord får man en reducerad lönesänkning varje år istället :mad:

Så, hur ser det ut för er, förutsatt att ni inte har bytt jobb vill säga?

Förlåt, men vad är inflationen då?
:orkarintegoogla

Jag bytte jobb ifjol så det är ingen mening att jag röstar, men det är ändå intressant.

Jag brukar alltid få mest löneökning i min avdelning. :D Men det måste vara för att jag inte är med i facket, så de jävlarna kan inte förhandla ner min lön.
Så, jag får en reell löneökning.

Inflation 2011: 2,6 %
Senaste lönelyft ("inflationsjustering som chefen kallade det): 1.7 %

Fan, rumpkörd igen... :mad:

Gått från student med extraknäck till sju månaders vikariat på ett heltidsjobb = löneökning :tummenupp
(stor chans till fast anställning senare också, oh yeah, plus att jag dessutom redan har halva foten inne på ett annat jobb/företag, gött gött)

Är du en sån som mig som också får en skrattpåse i brevlådan den 25:e varje månad?:gnissla
"skrattpåse"? inbetalningskort!!

Nja, är väl lite mera som att jag och chefen har lite olika åsikter om vad som är lön och vad som är "socialbidrag".
"betalt som en uteliggare" är en vanlig fras som kommer upp.

Centrala avtalet var väl i runda slängar 3% på 14 månader, så det ligger väl i linje med inflationen

Last edited:
Har inte fått veta årets justering.
Förra året fick jag först 2.9% och då blev ja lack och bytte jobb och därmed en löneökning på 21% ytterligare :)

Lönesamtalen är alltid ett hån, vore bättre att bara få papperet då det ändå inte är diskuterbart..

Lönesamtalen är alltid ett hån, vore bättre att bara få papperet då det ändå inte är diskuterbart..

Jag är 40 och har inte haft ett lönesamtal i hela mitt liv.
Vill man ha högre lön är det bästa man kan göra att byta jobb. DÅ lär man sig dessutom en massa nytt varje gång.
Ett annat tips är att INTE starta eget. Det är rätt magert de första åren.

2,4% tror jag förra avtalet gav. Alltså en reducerad sänkning.

Men man ska väl inte klaga kanske.

löneökning de är för dom med tur får ingen i år ja :-(

Höjt med med 25% men ska höjas med minst 25% till innan det börjar likna lön...

Ingen löneökning men en omställning av bonussystemet gav mina kollegor cirkus tusenlappen mer i månadslön, själv får man nöja sig med en summa under hundralappen för att man blev anställd på annat avtal under annan chef än nuvarande. Piss.

48% (nytt jobb)
1,8% (lågkonjunktur)
14% (ny tjänst)
3% (gjort ett bra jobb)

Årets ökning blir nytt jobb alt. ny tjänst vilket betyder 24% eller 40% upp. De 40% kräver att jag går över lite lik och bränner ett par broar...dilemma.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park