Får dom göra såhär??

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date
Forkman skrev:
Ok så i princip så kan man säga att jag skenförsäkrar då eller? Får nog ta ett snack med försäljaren, som egentligen borde kunna sånt här.
Glömde en sak... När du ringer och frågar försäkringsbolaget omk saken så kommer de att notera din fråga och det ni talar om. De noterar även skenbart obetydliga detaler, egentligen allt. Detta kan komma att användas mot dig när du vurpat, som en indikation på att det är en skenförsäkring.

PacMan skrev:
Inte när man har krockat med nån och bägge parter ska fylla i skadeanmälan på plats. Där skulle jag knappast våga skriva att jag var född 1952 istället för 82.

Okej, jo det har du ju rätt i att man inte kan göra men jag trodde man inte gjorde på de viset... jag har för mig att när min brorsa blev krockad med bilen så körde han hem också ringde han då till försäkringen o en massa.... tror jag.... jag vet inte =)

Quaya skrev:
Okej, jo det har du ju rätt i att man inte kan göra men jag trodde man inte gjorde på de viset... jag har för mig att när min brorsa blev krockad med bilen så körde han hem också ringde han då till försäkringen o en massa.... tror jag.... jag vet inte =)

Tror att jag läste det i denna tråden innan.
Krockar du så gäller Trafikförsäkringen även om du skenförsäkrar. Kvittar vem som står på försäkringen respektive vem som kör fordonet. Problemet är ju att få ut pengar för skador på det egna fordonet om nu det är du som är ansvarig för olyckan.

Eller missförstod jag det hela? JohanFÖK? :confused:

Jag hittade just försäkringsvillkoren från LF när jag städade lite bland mina papper. Det står exakt såhär:

För att vagnskadeförsäkringen ska gälla krävs att ägaren och föraren är över 24 år, samt att föraren har haft motorcykelkörkort (A-körkort) i minst 5 år.

Det står fan inget om tungt kort!!!! Jag tror LF bluffar lite här!!!!!

Men hur var fallet för din kompis då? Har eller har han inte haft A på sitt körkort i mer än fem år? Sen kan man kanske tolka det så att eftersom det står A och inte A begränsad eller A1 så är det lika med tung behörighet.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Men hur var fallet för din kompis då? Har eller har han inte haft A på sitt körkort i mer än fem år? Sen kan man kanske tolka det så att eftersom det står A och inte A begränsad eller A1 så är det lika med tung behörighet.

Han hade haft A för lätt mc i 10 år, för tung i 4 år 10 månader.

Jag är fullt införstådd med att han inte hade haft för tung mc i 5 år men det står heller inte att det är tung som gäller, A hette det enbart på den tiden och det är vad som står på hans kort! Inget nämns om dessa begränsningar i försäkringsvillkoren.

/HW

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...