Får bara en 1/8 av va dom sa

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Hoj
ingen
Hej, råkade bli påbackad av en bil i somras och det vart lite märken på framgafflarna. Dom på verkstan bytte alla delar utom framgafflar som dom inte kunnde få tag i. Sen när vi ringe försäkringen och frågade ungefär hur mycket pengar vi skulle kunna få för framgafflarna sa han ca 4000. Nu har vi fått prata med en annan som jobbar där och han säger 500 kr, undrar om man kan kräva mer eftersom att första gubben sa att vi skulle få runt 8x mer? :va

Sök överallt o se vad ett par i bra skick kostar. Nytt som beggat. Måste ju gå att hitta någonstans, ebay? Googla på hojmodellen + forks?

Sen hänvisar du till det. Hade jag tex får märken på gafflarna på en gsxr 1000 -07 så hade jag inte godkänt ynka 500 kr då värdeminskningen är betydligt större. Även om det bara är kosmetiskt

Enligt konsumenttjänst får ju en näringsidkare inte öka en lämnad ungefärlig prisbild med mer än 15%.
Nu handlar det ju inte om att t.ex. en reparation har blivit dyrare för dig, men det kan ju vara något av en riktlinje nästa gång du pratar med FB, tycker jag.

Det är försäkringsbolagets skyldighet att bevisa värdet av vad framgafflarna skulle kosta att byta. I mitt försäkringsfall i sommras hänvisade jag till en Engelsk sida som hade OEM delar till min förra Street Triple. I mitt fall vart jag utköpt då hojen hade blivit rätt dyr att laga, men anser fortfarande att du ska stå på dig. Godkänn inget förrän du får ett acceptabelt värde.

Ps: Mail är bra som bevisbörda om det skiljer sig mellan handläggarna (samt att du bör se till att ha samma genom hela processen)

Även om en säger si så är det absolut inget som hindrar att en annan säger så. Slutlig ersättning är ändå något som försäkringsbolaget tar beslut om och det spelar ingen som helst roll om en handläggare säger hundratusen i telefon...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026