Får ínte ut svingaxeln på husan.

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
Håller på att plocka bort moton på min husa (650 -03), men självklart ska någonting jävlas. Lyckas fa* inte få ut svingaxeln stått och slått med slägga i en timme utan resultat, kan få den och flytta sig typ 1-2 mm åt vart håll, men sen är det tvärstopp.

Har jag missat något eller vad gör jag för fel.. Hjälper det att värma kanske?

Alla tips och ideer ä välkomna för snart blir jag desperat..

Last edited:
Ja värma hjälper

Går det att rotera axeln?

Sen kommer du smörja axel och lager en gång per säsong.. eller hur :D

det går att rotera den, få väl ut och tok värma den om ett tag.

första säsongen med denna hojen kan tilläggas.

Min satt också när jag renoverade svinglagrena. Fick banka rejält för att den skulle lossna. hylsnyckelförlängaren jag använden när jag väl fått in axeln en bit blev utsmidd. Säger en del om hur mycket du behöver banka. Använde minislägga och en tjockbit stål/koppar att ha imellan förlängaren och släggan.

StarkStröhm skrev:
2670724 första säsongen med denna hojen kan tilläggas.
men 3e säsongen för hojen ? Kanske där förklaringen ligger.

Prova lägga hojen ner, på nåt som svarar ordentligt mot ramen; runt svingaxeln sas.
Bankandet 'tar' bättre då sas. Värme o rostlösningsolja bra. Värmer du riktigt ordentligt (gassvets)
kanske nån tätning ryker (bokstavligt), men sitter det så hårt kanske det är bytesdags iaf
för lite lager o tätningar.
/u

StarkStröhm skrev:
2670639 Håller på att plocka bort moton på min husa (650 -03), men självklart ska någonting jävlas. Lyckas fa* inte få ut svingaxeln stått och slått med slägga i en timme utan resultat, kan få den och flytta sig typ 1-2 mm åt vart håll, men sen är det tvärstopp.

Tyvärr så är det bara att banka på. Lägg ramen på något som är stumt. Helst ska man ju pressa/dra ut den med ett pressverktyg typ "porto-power". Men alla kanske inte har det hemma i garaget. Det känns inte helt rätt att slå sin hoj med slägga.

Axeln har oxiderat ihop med insidan av svinglagerbussningarna. Att det går att snurra axeln beror på att du snurrar med svinglagerbussningen samtidigt med axeln.

Om du lägger den ner och slår den fram och tillbaka dom millimetrar som gick, samtidigt som du smörjer ner på axeln med rostlösare/annan tunn olja som kryper lätt så kommer du att pulvrisera oxiderna som jävlas, för att till slut få ut axeln hel.

Lycka till.

StarkStröhm skrev:
2670639 Håller på att plocka bort moton på min husa (650 -03), men självklart ska någonting jävlas. Lyckas fa* inte få ut svingaxeln stått och slått med slägga i en timme utan resultat, kan få den och flytta sig typ 1-2 mm åt vart håll, men sen är det tvärstopp.

Jag råkade ut för detta på en gammal Husa för några år sedan när jag skulle plocka bort motorn. Efter att nästan bankat sönder hojen la jag brickor under muttern för att sakta men säkert dra ut axeln. Detta funkade mkt bra. Efter ett tag fick jag kapa till rörstumpar ist o dra. Fast detta förutsätter ju att den inte roterar eller att man kan hålla den fast.

ulf_lundin skrev:
2671840 Kul att veta !!! Ännu roligare om du berättat hur.....
/u

Jävlar vad vi bankade, jag trodde först att jag glömt att lossa på något men så var inte fallet. Vi slog både hårt och länge men till slut började den röra sig och när den väl gjorde det var det genast lättare, inte lätt men i alla fall lättare....

erik skrev:
2678321 Jävlar vad vi bankade, jag trodde först att jag glömt att lossa på något men så var inte fallet. Vi slog både hårt och länge men till slut började den röra sig och när den väl gjorde det var det genast lättare, inte lätt men i alla fall lättare....
Har själv haft loss svingaxeln ett flertal ggr på husan sista året och den har alltid gått ut lätt och smidigt. I vilket skick var dina svinglager efter allt bankande? Blir förmodligen nya för din del, åtminstonde rent psykiskt antar jag. :)
Hade själv problem med min förr förra hoj att få ut svingaxeln, bankade med slägga men det kändes inte riktigt bra. Lämnade istället in hojen till firma som inte vågade pressa mer med sin 1,5 tons press så den åkte iväg till en annan firma där de lyckades få ut svingen med en liten spricka i ramen som resultat. Det kan sitta riktigt hårt! Detta var dock en 86a där svinglagret förmodligen aldrig varit isär för smörjning. :hihi

StarkStröhm skrev:

Välkommen i klubben.
Hade samma problem i fjol vinter. Det slutade med att jag fick kapa av bulten.Slog in en träkil mellan svingen och ramen, sedan var det bara att nöta med tigersågen. Det krävdes en hydralpress och skapligt med värme.
Så kämpa på. Det funkar med de tre v. Vilja, våld och värme. :tungan

Grusnisse skrev:
2680139 Välkommen i klubben.
Hade samma problem i fjol vinter. Det slutade med att jag fick kapa av bulten.Slog in en träkil mellan svingen och ramen, sedan var det bara att nöta med tigersågen. Det krävdes en hydralpress och skapligt med värme.
Så kämpa på. Det funkar med de tre v. Vilja, våld och värme. :tungan
Vilja, våld och vasselin! :mattias
Men värme funkar ju också. :hihi

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back