XJR_Jönsson
xjr 1300 cr 250
Jag satte distanser i minna dämpare när jag körde 201m, det gjorde att fjädern blev hårdare å därmed inte fjädrade ut mer än 2 cm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej Björn!
Jag vet att det inte står med i nya Svemo för det var därför jag frågade ang fångremmarna. Dom sa att det ej var tillåtet och vi måste ju gå efter det, eller hur!
Sedan får styrhalvorna vara ovanför styrkronan om styrhalvorna får plats på 30 mm.
Jag har själv fått höja min hoj för att klara besiktningarna.
Detta står i Svemo idag:
4.3.5 Framgaffel
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona. Ingen
del av fordonet frånsett hjulen får vidröra marken vid fullt fjädringsutslag. Minsta
tillåtna slaglängd är 50 mm. Standard framgafflar förlängda med s.k. förlängningshylsor
tillåts inte. Gaffelbenen för fordon i Grupp A ska ha en minsta diameter av 34 mm.
Funderingar:
Detta betyder ju isåfall att alla som har flyttat sina styrhuvuden inte kan vara tillåtna med nedan skrivning?
De står inte om rörena eller hylsorna e fastsvetsade eller inte.
Höjning av övre gaffelkronan genom att förlänga styrstolpen och höja upp styrhuvudets övre lagerläge med en hylsa eller ett rör är inte tillåtet.
Totala slaget obelastad hoj, eller med förare/last på?
Minsta tillåtna slaglängd är 50 mm.
Räknas styren som är monterade mot övre gaffelkrona till själva kronan då man mäter? De känns långt från entydigt.
Ex. så hade typ GSX 1100 EF/ES 84-87 och allt flera R-hojjar.
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona.
Sedan får styrhalvorna vara ovanför styrkronan om styrhalvorna får plats på 30 mm.
Jag har själv fått höja min hoj för att klara besiktningarna.
Detta står i Svemo idag:
4.3.5 Framgaffel
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona. Ingen
del av fordonet frånsett hjulen får vidröra marken vid fullt fjädringsutslag. Minsta
tillåtna slaglängd är 50 mm. Standard framgafflar förlängda med s.k. förlängningshylsor
tillåts inte. Gaffelbenen för fordon i Grupp A ska ha en minsta diameter av 34 mm.
Höjning av övre gaffelkronan genom att förlänga styrstolpen och höja upp styrhuvudetsövre lagerläge med en hylsa eller ett rör är inte tillåtet.
Regelböcker ska skrivas med målet att få bort alla oklarheter som ger möjligheter till tolkning av förare och besiktningspersonal. Det är nog omöjligt inom en tekniksport som vår men det måste definitivt vara en av målsättningarna hos regelskrivarna.Många av reglerna får man tolka själv och alla besiktare är ju olika.eller hur?
"Dom sa att det ej var tillåtet". Nej, det där går inte. Oavsett sport, idrott, juridik etc. etc. etc. etc. så måste vi gå efter de officiella skrivna reglerna och kunna lita på dessa. I vårt fall är det enbart SVEMOs egen bok plus officiella anslag på www.SVEMO.se som gäller, allt annat är oacceptabelt och ger nödlösningar och såna här diskussioner som inte på något vis höjer statusen på vår sport eller respekten för dom som företräder det vi ska rätta oss efter.Jag vet att det inte står med i nya Svemo för det var därför jag frågade ang fångremmarna. Dom sa att det ej var tillåtet och vi måste ju gå efter det, eller hur!
Jag har inte haft någon åsikt om vad SVEMO har sagt eller inte sagt på Sundsvallsutbildningen. Dom som inte var där vet inte vad som dryftades och det är just det som är pudelns kärna, ändrade man någon regel eller regeltolkning etc. så känner bara dom som var på plats till det.Jo, jag pratade med Ulla, Björn Eriksson och Carl-Erik "CEA"Sörman i sundsvall på tekniker/Tävlingsledar utbildningen ni i April om du e nyfiken!!
Men jag som var på utbildningen frågade och fick det svaret, men vem ska man lyssna på, dig eller svemo? jag vet att det inte står i reglementet och därför frågade jag och fick svaret att det inte var tillåtet!!
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |