Fångstremmar och uppstick på framgaffel

Jag satte distanser i minna dämpare när jag körde 201m, det gjorde att fjädern blev hårdare å därmed inte fjädrade ut mer än 2 cm

Hej Björn!
Jag vet att det inte står med i nya Svemo för det var därför jag frågade ang fångremmarna. Dom sa att det ej var tillåtet och vi måste ju gå efter det, eller hur!

Sedan får styrhalvorna vara ovanför styrkronan om styrhalvorna får plats på 30 mm.
Jag har själv fått höja min hoj för att klara besiktningarna.

Detta står i Svemo idag:

4.3.5 Framgaffel
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona. Ingen
del av fordonet frånsett hjulen får vidröra marken vid fullt fjädringsutslag. Minsta
tillåtna slaglängd är 50 mm. Standard framgafflar förlängda med s.k. förlängningshylsor
tillåts inte. Gaffelbenen för fordon i Grupp A ska ha en minsta diameter av 34 mm.

Funderingar:

Detta betyder ju isåfall att alla som har flyttat sina styrhuvuden inte kan vara tillåtna med nedan skrivning?
De står inte om rörena eller hylsorna e fastsvetsade eller inte.

Höjning av övre gaffelkronan genom att förlänga styrstolpen och höja upp styrhuvudets övre lagerläge med en hylsa eller ett rör är inte tillåtet.

Totala slaget obelastad hoj, eller med förare/last på?

Minsta tillåtna slaglängd är 50 mm.

Räknas styren som är monterade mot övre gaffelkrona till själva kronan då man mäter? De känns långt från entydigt.
Ex. så hade typ GSX 1100 EF/ES 84-87 och allt flera R-hojjar.

Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona.

Sedan får styrhalvorna vara ovanför styrkronan om styrhalvorna får plats på 30 mm.
Jag har själv fått höja min hoj för att klara besiktningarna.

Detta står i Svemo idag:

4.3.5 Framgaffel
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona. Ingen
del av fordonet frånsett hjulen får vidröra marken vid fullt fjädringsutslag. Minsta
tillåtna slaglängd är 50 mm. Standard framgafflar förlängda med s.k. förlängningshylsor
tillåts inte. Gaffelbenen för fordon i Grupp A ska ha en minsta diameter av 34 mm.
Höjning av övre gaffelkronan genom att förlänga styrstolpen och höja upp styrhuvudets
övre lagerläge med en hylsa eller ett rör är inte tillåtet.

Då säger jag det igen...Tänk om....Tänk rätt... På bilden är min gaffel monterad precis så som den är monterad från fabrik Japan... Det enda som jag har gjort är att skruva ner fjäderförspänningen till max,,,dvs med minsta möjliga uppstick.... då har jag från gaffelkronan till justerskruven 45mm,,, skulle min hoj vara olaglig helt plötsligt????? Jag kommer aldrig i mitt liv skjuta ner gaffelbenen 15mm i styrhalvorna så jag bara har halva ingreppsytan kvar,,,det kan jag lova är LIVSFARLIGT..
Det är inte godkänt på SBP för det är förenat med livsfara,,, men för dragracing ska det vara ok??? Nä,, Tänk om,,,, Tänk rätt..

Obs.. Jag skäller inte på dig Peter... utan på regelskaparen...
mvh

Vi har hamnat lite OT angående fångstremmar.. men jag änrar Topic till mer passande..

Bifogat

• krona.jpg
    krona.jpg
    75.7 KB · Visningar: 58
Last edited:
Tack för det! Många av reglerna får man tolka själv och alla besiktare är ju olika.eller hur?
Skulle jag hamna i den situationen så skulle jag givetvis titta på konstruktionen om det är ombyggt. Skulle jag se att det är korrekt gjort i säkerhets synpungt och jag själv skulle köra hojen så skulle jag givetvis släppa igenom det.
Men är det byggt från fabrik så är det godkännt enl min synpunkt. För man ska väl inte bygga om en hoj som är så orginal!

Men att återgå till fångremmarna så tror jag ingen tekniker kommer att godkänna det, tyvärr!

Jag hoppas du förstår, för det skulle vara lättare att tyda reglerna om några förare fick vara med då regler skrivs!!

Många av reglerna får man tolka själv och alla besiktare är ju olika.eller hur?
Regelböcker ska skrivas med målet att få bort alla oklarheter som ger möjligheter till tolkning av förare och besiktningspersonal. Det är nog omöjligt inom en tekniksport som vår men det måste definitivt vara en av målsättningarna hos regelskrivarna.

Jag vet att det inte står med i nya Svemo för det var därför jag frågade ang fångremmarna. Dom sa att det ej var tillåtet och vi måste ju gå efter det, eller hur!
"Dom sa att det ej var tillåtet". Nej, det där går inte. Oavsett sport, idrott, juridik etc. etc. etc. etc. så måste vi gå efter de officiella skrivna reglerna och kunna lita på dessa. I vårt fall är det enbart SVEMOs egen bok plus officiella anslag på www.SVEMO.se som gäller, allt annat är oacceptabelt och ger nödlösningar och såna här diskussioner som inte på något vis höjer statusen på vår sport eller respekten för dom som företräder det vi ska rätta oss efter.

Vad är vitsen med en regelbok om alla racers som ska följa densamma invaggas i osäkerhet om vad som gäller och känner att man måste ringa till utgivaren och höra efter om det som står i regelboken är korrekt eller inte?

Jag och Peter Norling skrev 2003-2004 års regelbok för SVEMO dragbike, det är inte lätt och säkert fullt med idiotier men varför försvinner det grejer ur senare böcker som ska vara kvar t.ex. det som diskuterats här plus cylinderantalsbegränsningen i Pro Twin Bike nu 2009? Efter alla år som det har arbetas på den här regelboken så måste man kunna bygga en hoj efter regelbokstexten och det som står skrivet på det officiella SVEMO.se utan att gå på en nit när man kommer till banan.

"Men dom sa att." Vilka dom? När? Till vem? Var? Har den som har hört det befogenhet att diktera SVEMOs regeländringar som ett faktum på internet-fora? Finns det som har diskuterats här med i officiella regelkorrigeringar på SVEMOs hemsida? (typ som redan har gjorts med diverse felaktigheter i 2009-2010 års regelbok, kolla http://www.svemo.se/file_out.php?id=3100 för ett kanonbra exempel).

Nej, finns det inte med i SVEMOs regelbok eller på SVEMO.se så är det inget vi behöver rätta oss efter, hur skulle det kunna vara på något annat sätt?

Sorry Peter, det här är inte personligt, du är ju en dom som sliter ideellt och har försökt få rätsida på det hela. Tack för det, det är inte enkelt på något sätt. Kruxet är mitt röda hår som tar ordentligt fyr över den här typen av rent märkliga diskussioner där vitsen med vad regler innebär tycks ha glömts bort och vad SVEMOs ansvar är.

Du ska väl inte till MECA Raceway i helgen men får ett frislag nästa gång vi träffas på banan var det nu blir :näsblod

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Hej Pwillen!

"Men dom sa att." Vilka dom? När? Till vem? Var? Har den som har hört det befogenhet att diktera SVEMOs regeländringar som ett faktum på internet-fora?"

Jo, jag pratade med Ulla, Björn Eriksson och Carl-Erik "CEA"Sörman i sundsvall på tekniker/Tävlingsledar utbildningen ni i April om du e nyfiken!!

Men jag som var på utbildningen frågade och fick det svaret, men vem ska man lyssna på, dig eller svemo? jag vet att det inte står i reglementet och därför frågade jag och fick svaret att det inte var tillåtet!!

Frislaget får du Pwillen hahaha!:yoparty

Jo, jag pratade med Ulla, Björn Eriksson och Carl-Erik "CEA"Sörman i sundsvall på tekniker/Tävlingsledar utbildningen ni i April om du e nyfiken!!

Men jag som var på utbildningen frågade och fick det svaret, men vem ska man lyssna på, dig eller svemo? jag vet att det inte står i reglementet och därför frågade jag och fick svaret att det inte var tillåtet!!
Jag har inte haft någon åsikt om vad SVEMO har sagt eller inte sagt på Sundsvallsutbildningen. Dom som inte var där vet inte vad som dryftades och det är just det som är pudelns kärna, ändrade man någon regel eller regeltolkning etc. så känner bara dom som var på plats till det.

Nu råkar jag själv ha TL-licens och har tjänstgjort som domare och vet i första person vad som är sagt om fångstremmar och skivstångsvikter på framaxeln (jo, det har dykt upp) men vi har nog pratat förbi varandra.

Måhända att jag gör en höna av en fjäder här men jag anser att det är orimligt att sveriges dragbikers ska tävla baserat på regler som inte står i SVEMOs regelbok eller på SVEMO.se. Och finns det utrymme för tolkning så ska det minimeras så långt det går och där kan det vara bra att uttryckligen förbjuda fångremmar till framgaffel för MC på samma sätt som Snöskoter-DR har gjort. Det kostar bara en mening i boken men sparar mycket tid i annat :tummenupp

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...