Fånga upp unga till MC hobbyn..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Någonstans i somras läste jag att Yamaha skulle hårdsatsa på ungdomar, att få in dem till MC hobbyn redan med lätta mc, som tydligen är på tillbakagång i Sverige..De skulle släppa en "cool" 125cc med ett attraktivt pris till hösten stod det.

Och det här är den hojen som ska göra tricket..Kinatillverkad, trumbroms, apful, gammeldags stuk osv osv. Finns det NÅGON sextonåring som blir laddad på det här missfostret? En sexton år gammal TZR är coolare, jag fattar ingenting men det gör inte Yamaha Sverige heller tydligen.

Bifogat

• YBR 125.jpg
    YBR 125.jpg
    28.4 KB · Visningar: 445
är hondas "com-star" fälgar tillbaka!??

Chronic skrev:
Någonstans i somras läste jag att Yamaha skulle hårdsatsa på ungdomar, att få in dem till MC hobbyn redan med lätta mc, som tydligen är på tillbakagång i Sverige..De skulle släppa en "cool" 125cc med ett attraktivt pris till hösten stod det.

Och det här är den hojen som ska göra tricket..Kinatillverkad, trumbroms, apful, gammeldags stuk osv osv. Finns det NÅGON sextonåring som blir laddad på det här missfostret? En sexton år gammal TZR är coolare, jag fattar ingenting men det gör inte Yamaha Sverige heller tydligen.

:rofl

Cool var den inte...

Chronic skrev:

dom tänker väll att alla ska ha råd för det ser då verkligen ut som ett lågbudget bygge. Trött är den nog också.

Borde vara så att 250 4 takt eller 125 2 takt då man är 16 tycker jag.

Men yamaha är ju inte enda märket på marknaden

Ska det vara kinatillverkad köper jag hellre en sådan hoj för att kunna posera utanför kiosken (det är ju seriöst det man gör i den åldern, hur många verkligen ÅKER hojen?)

Här är mitt val:
Kostar bara 10999:-
DSCF8333.jpg

Bodoe skrev:
Ska det vara kinatillverkad köper jag hellre en sådan hoj för att kunna posera utanför kiosken (det är ju seriöst det man gör i den åldern, hur många verkligen ÅKER hojen?)

Här är mitt val:
DSCF8333.jpg

va fan e detta för hoj?? har jag missat den?? inte för att man kör 125:a men för en kåt 16åring så vore den ju guld :yoparty

Rallysmurfen skrev:
va fan e detta för hoj?? har jag missat den?? inte för att man kör 125:a men för en kåt 16åring så vore den ju guld :yoparty
Jag blev också förvånad när jag såg den först, men detta är en importhoj som minis.se tar in. Gissar på halvkass kvalitet, och det är ju problemet för att alla 16-åringar ska ju pilla och ha sig, skruva isär och hoppas på att de hittar någon strypning eller dylikt :D

http://www.minis.se/default.asp?sidID=visaprodukt&prodID=133&belongto=105&lnkid=105&parid=17,105

Last edited:
Har aldrig haft 125cc själv, verkar vara väldigt dyrt (inköp,ta kort, försäkring etc) för något som endast lockar ett par år. Särskilt som man sällan har en egen inkomst i den åldern..
Däremot så lär det bli populärare allteftersom det blir svårare/dyrare att ta kk..
Vad säger ni som haft lätt mc? -värt pengarna?
/J.

absolut, tycker jag det var värt pengarna.. säga vad ni vill om kraften i dem etc men hur som helst är det kul. Skönt befriande att kunna kasta sig upp på hojen och sticka iväg.. klart man ska ha 125 kort fall man är 16 år. Sen är ju fråga måste man ha det värsta? klarar mig bra med min Rd från 82, hur svårt kommer jag sedan att ha med mellan kort respektive tung.. kommer ju även ha använding för min trafik erfarenhet när jag fyller 18 och ska ta bilkort :tummenupp

Ps God jul :tomten

Lt Jake skrev:
Har aldrig haft 125cc själv, verkar vara väldigt dyrt (inköp,ta kort, försäkring etc) för något som endast lockar ett par år. Särskilt som man sällan har en egen inkomst i den åldern..
Däremot så lär det bli populärare allteftersom det blir svårare/dyrare att ta kk..
Vad säger ni som haft lätt mc? -värt pengarna?
/J.

jupp.....hade en sur ts 125:a....rasade iaf inte lika ofta som den söndertrimmade mt5:an, dock saknades vissa behörigheter att framföra den vilket senare ledde till att den såldes .....ähh tror faen inte ens jag hade försäkring....smart som man var i den åldern....

De va inte dyrt iaf.... :3freak

Zephro skrev:
jupp.....hade en sur ts 125:a....rasade iaf inte lika ofta som den söndertrimmade mt5:an, dock saknades vissa behörigheter att framföra den vilket senare ledde till att den såldes .....ähh tror faen inte ens jag hade försäkring....smart som man var i den åldern....

De va inte dyrt iaf.... :3freak

Sen kommer nästa fråga; skulle jag vilja att min 16-åriga unge drog runt på en?
-Nej!, hellre då en 250 och skjutsa runt honom/henne till bankörningar.. vet hur jag själv höll på med min moppe i trafiken..

Chronic skrev:

Grymt lika denna Kinamoppe faktiskt! :D

http://www.bestprice.nu/printable.php?id=1034

Bodoe skrev:

Här är mitt val:
DSCF8333.jpg

4 takt o 75km/h :död

visst kostade det med hoj, kläder, försäkring o soppa. betalade allt själv. men lätt att det var värt pengarna! ska man ta det så ska man väl försöka ta det så snabbt som möjligt så man inte hinner bli 17. då e de kanske inte lönt. hade en nsr - 99 som gick i 145-150 så de va väl helt ok. lite trött kanske men hade den bara ett år cirka.. men körde över 1000 mil.
största fördelen tycker jag, var att prövotiden började ju redan då! nu är jag snart 19 o prövotiden gick ut i somras! så nu vågar jag busa lite mer på min 600:a ! :tuttar

Bodoe skrev:
Här är mitt val:
DSCF8333.jpg

Beställt en sån där faktiskt. :rodnar Mest för min brorson ska ha något roligt och leka med medans farbror leker med sin stora hoj. :)

Får väl se hur kvalitén på den är. :tummenupp

Chronic skrev:

Fånga upp ungdommar vid 16 års ålder? GLÖM det!!!!!!! Nej för sjutton skall återväxten bli bra så öppna upp era garageportar för knattarna på kvarteret el gatan där du bor, låt dem komma in o titta på hojen, kanske provsitta, låt dem få vara med vid något oljebyte så de känner att de har fått "meka" lite, när de blir större, så ta med dem på en LUGN!!! tur, givetsvis med riktiga skydd samt att man pratat med föräldrarna givetsvis. Ta med dem på bandagar som åskådare, har ni crossar ta med dem när ni skall till crossgropen, ge dem lite gamla mc-tidningar att bläddra i, när det nalkas mc-mässa el utställningar, ta med dem, eller bara en kort tur till lokala mc-butiken, där de kan få titta, pilla och känna lite på hojarna kan få en knatte att brinna för mc resten av livet. Detta är nog det bästa för återväxten, samt även att få in barn på en bra linje i livet, för en el 2 tjejer el killar som får uppleva detta pratar sig varm för en hel klass el skola!

Last edited:
sporTlovEr skrev:
Fånga upp ungdommar vid 16 års ålder? GLÖM det!!!!!!! Nej för sjutton skall återväxten bli bra så öppna upp era garageportar för knattarna på kvarteret el gatan där du bor, låt dem komma in o titta på hojen, kanske provsitta, låt dem få vara med vid något oljebyte så de känner att de har fått "meka" lite, när de blir större, så ta med dem på en LUGN!!! tur, givetsvis med riktiga skydd samt att man pratat med föräldrarna givetsvis. Ta med dem på bandagar som åskådare, har ni crossar ta med dem när ni skall till crossgropen, ge dem lite gamla mc-tidningar att bläddra i, när det nalkas mc-mässa el utställningar, ta med dem, eller bara en kort tur till lokala mc-butiken, där de kan få titta, pilla och känna lite på hojarna kan få en knatte att brinna för mc resten av livet. Detta är nog det bästa för återväxten, samt även att få in barn på en bra linje i livet, för en el 2 tjejer el killar som får uppleva detta pratar sig varm för en hel klass el skola!

Öppnar man upp sina garageportar för kvarterets ungar har man snart ett tomt garage!

// Gammalt Sthlmsförorts ordspråk

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...