Fåglar är hårda!

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jehepp!

Var ute en sväng i de småländska skogarna på en liten runda. Det bjöds både på vacker natur, roliga vägar och en fågel....Ja just det, en stackars fågel. :( Jag kom i ung. 70 och då flyger en fågel upp från vägrenen i höger in i mitt bröst. Det blir en massa flaxande och sen försvinner den. Vid detta ögonblick så har jag hunnit bromsa ner och så småningom stanna. Inget problem med mig eller mc:n. Stannade vid en närliggande gård och gick och letade efter fågeln men det var bara en massa fjädrar överallt. Antagligen har den flugit iväg skadad. :( Inte mycket mer man kan göra...

Man får iaf sig en tankeställare...speciellt när det gäller reaktion. Tur att den inte flög in i framhjulet eller så :3freak . Då hade man kanske inte suttit här nu. Jaja, synd om fågeln, tur för mig.

Bild: Stället har inte varit tvättat på ett tag så det är mkt flugor men man kan se där det är vitdammigt har fågeln träffat mig, på vänster sida vid a:et.

Kör lugnt/F

Bifogat

• duva.jpg
    duva.jpg
    138.8 KB · Visningar: 200
Aj oj fy fasiken. Läskigt värre att bli attackerad av en fågel sådär när man inte är beredd på det! Tur att det gick bra iallafall!

frankof skrev:
Den hade väl gjort samma skada på ditt framhjul som på dig?

Om det hade flugit IN I hjulet? Mig veterligen så skulle det kanske blivit lite stopp på hjulet då, i 70 knyck....men jag kanske är ute o cyklar?

Josafan skrev:
Om det hade flugit IN I hjulet? Mig veterligen så skulle det kanske blivit lite stopp på hjulet då, i 70 knyck....men jag kanske är ute o cyklar?
En kompis till mig fick en and (singularis av änder) in i framhjulet i ca 80-90km/h. Det sprutade dun och fälgen blev rejält nedblodad men inga problem med tvärstopp för föraren. MC är hårda - änder är mjuka... :tungan

På väg hem från Nürburgring i juli så körde jag på en fågel också. Var precis innan Öresundsbron, en kompis körde framför och en fågel flaxade till vid mitträcket, ni vet hur de kan stå stilla i luften i motvind, så vänder han och flyger rakt ut och dunsar in i min hoj, jag kör väl 120-140 ungefär men det låter inte så mycket så jag tror att han gled av mina hala kåpor så att säga. Stannar på svenska sidan av bron och inspekterar men ser inget så jag kör vidare. På väg mot Linköping stannar jag två gånger för att tanka och det luktar bränt. Inspekterar bromsar och vätskor och allt verkar ok så jag kör på. När jag kommer hem och har varit in med packningen och går mot hojen igen ser jag det här:

img4102394a1b89b.jpg

Han måste ha dött av smällen mot lyktglaset för där var det lite blod vid närmare inspektion och sedan åkt rakt ner och glidit in mot grenröret som är det absolut enda stället att fastna på. I 45 mil låg han på titangrillen, han var rätt krispig kan jag säga. När jag lyfte ut honom lossnade huvudet och föll i backet. Det blev bara pulver kvar förutom näbben som var intakt. :hihi

Fy farao...

Hörde om en som flugit på en pippi. Den missade propellern och allt verkade bra men efter ett tag började det lukta förjävligt. Landning och inspektion. Fågelskrället satt inkilat mellan två cyllar i stjärnmotorn. :D

Josafan skrev:
Fåglar är hårdan när du får dom i skallen, annars inte. ;)

Josafan skrev:

NEJ! Det hade du inte ens märkt!!!! Jag lovar!! (om inte fågeln flög med ett järnspett i munnen dock)

juha01 skrev:
NEJ! Det hade du inte ens märkt!!!! Jag lovar!! (om inte fågeln flög med ett järnspett i munnen dock)

OK, ok.....my bad.... Men det hade blivit jobbigt att städa, erkänn nu :tomten

ft skrev:
Fy farao...

Hörde om en som flugit på en pippi. Den missade propellern och allt verkade bra men efter ett tag började det lukta förjävligt. Landning och inspektion. Fågelskrället satt inkilat mellan två cyllar i stjärnmotorn. :D

Jag gjorde lumpen som flygmek på F13, och fick ta hand om rengörningen efter en mås som gått genom motorn på ett Viggen... Det enda som var kvar, var ett ljusgult pulver som inte luktade tårta direkt :zpy

zopilote skrev:
Jag gjorde lumpen som flygmek på F13, och fick ta hand om rengörningen efter en mås som gått genom motorn på ett Viggen... Det enda som var kvar, var ett ljusgult pulver som inte luktade tårta direkt :zpy

Vänta tills de har dunkat i en vingframkant och åkt in i strukturen som en mosig fjädrig blandning som sedan fått gotta till sig en varm sommardag. :zpy :zpy

Ca 2 månader sedan körde jag på Heden-rakan i Karlstad i ca 160-170 det va helt dött ute jag va ute o testade hojen som jag köpt o så kommer en liten fågel från ingenstans och träffat mig i vänstra axel !!! Jag blev chockat så jag brydde mig inte om att stanna jag kollade bara i spegeln och såg den ligga där mitt på vägbanan. Det kändes som att få en knytnäve i axeln…gjorde lite ont !!! :huvet

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back