Fågelpinnen ska väck...

SuperMike

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Hoj
Cbr954RR
Styret på knarren min är utbytt till ett med en "fågelpinne" (tror det kallas så). Nu är det så att jag har funderingar på att ta bort den för jag tror att det blir lite snyggare. Min undran nu är om den fyller ngn funktion förutom utseendet. Är det så att den är som en stabilisator, vibrationsdämpare eller är det bara att plocka bort? Bifogar en bild så ni vet vad jag pratar om.

Bifogat

• pinnen2.JPG
    pinnen2.JPG
    84.8 KB · Visningar: 76
nej,nej ,du får absolut inta plocka bort pinnen...då förlorar du styrförmågan..

Satte ett liknande på min förra hoj, tog bort pinnhelvetet omg :)
Och det höll i flera 100mil.
"Fågelpinnen" stabiliserar styret så att det inte går av/viker sig när du dånar omkull med din crosshoj. Ett sk fatbarstyre skall vara så pass styvt att det beräknas hålla ändå, därför saknas pinnen där.
På en vägmaskin är det ändamålet lite overkill, då man sällan eller aldrig har ikull dom.

Bara att plocka bort.. Jag har kört utan fågelpinne och det har aldrig varit några problem vid vanlig körning. Om du vurpar får du däremot vara bered på att styret blir skevt och du får köpa ett nytt.. Men det är nog inte ditt största problem i så fall...

Du kan få en del märkliga vibrationsfenomen men troligtvis händer absolut ingenting.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt