Fågelmatartråden

Hade lite ovanligt besök idag.
3st Stenknäck satt och knapra vid fågelmataren. :tummenupp
Förutom våra återfalsförbrytare blåmes, talgoxe, entita, domherre, grönfink, nötväcka och bofink. :)

Hela våren å del av sommaren har Stenknäck besökt för att bunkra solrosfrön till sina ungar som senare även blivit matade vi fågelborden.. Har haft besök av flera par samtidigt...

Hela våren å del av sommaren har Stenknäck besökt för att bunkra solrosfrön till sina ungar som senare även blivit matade vi fågelborden.. Har haft besök av flera par samtidigt...

Rena solrosfrön-tuggar-maskinerna. :hihi

Igår var det dags att fylla på förråden eftersom vi matat hela denna varma sommar.
20kg svarta solrosfrön, 10kg jordnötter, 50 talgbollar och lite förvaring.
IMG_20180811_104516_487.jpg

Alltid kul att se vilka som föredrar vad. :)
IMG_20180811_105553.jpg

Brukar ge nötter och solrosfrön, de äter mest av det.
Jag brukar ha koll på dem som kommer, sällsyntast är domherren men kan dyka upp ibland. Mest vanligast är nötskrika, blåmes, talgoxe, bofink, grönfink och koltrast. Rödhake har jag sett nån gång. I somras innan hettan hade jag en koltrast som sjöng och visslade hela dagarna. Hade jag varit en koltrasthona hade jag genast skaffat ungar med honom. Rätt som det är så är det tyst hemma, stackarn gick väl åt i värmen.

Last edited:
Koltrast hanen sjunger på kvällar för honan som ligger å ruvar...:D

Bjöd fåglarna på lite pain riche.
Aldrig sett så många fåglar. Hacke och nån chokladbrun
mellanstor fågel
Helt galet!

Fyllde på matarna idag igen. Helsicke vad fort det går åt. De verkar ladda inför kallare tider. (Det gör katterna oxå. Attans vad mer de äter. Vi kör med fri tillgång och har aldrig haft en fet katt.) Dagens favorit bland fåglarna var talgbollar. Mataren är 20 cm hög och på den var det säkert 5 pippi samtidig. Så tjockt med fåglar att jag inte såg bollarna. (Hm. Nästan lite Hitchcock.)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Vi hade en bivråk hängande över huset häromdagen. Ett fasligt pipande på den så hönsen blev rädda och gick in i hönshuset.

Trutparet på vårt tak har äntligen lugnat ner sig. Har vaknat kl. 5 av ett jäkla tjatter. Vi bor på andra våningen i ett 6 våningshus. :rolleyes:

Eftersom nötväckorna vräker ner allt på marken är det några som håller sig där nere.
DSCN0602.JPG

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...