Fågelmatartråden

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade en koltrast som satt och mumsade på ett ruttet äpple på altanen igår och han hade även två likartade pippis med sig men skillnaden var att de hade färgglada fjädrar på bröstet och var gråaktiga.
Samma storlek som trasten, lite mindre än en skata med andra ord. Men de polade ihop, det syntes tydligt.
Honor vs hanar eller vad var det frågan om, integrering?
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Våra fåglar har hållit sig borta idag när jag tittat ut. :( De kanske dragit till Uddevalla!:va Men igår däremot var det riktigt drag i trädgården... :)



Du får inte vara för fånig för då får du gänget från Ungdomsgården på SH på dig, du menar naturligtvis en dödskalle inte ett hjärta! :D

Åh inte skrEmmas så. Tant e gammal. Svagt hjErta! :näsblod
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag hade en koltrast som satt och mumsade på ett ruttet äpple på altanen igår och han hade även två likartade pippis med sig men skillnaden var att de hade färgglada fjädrar på bröstet och var gråaktiga.
Samma storlek som trasten, lite mindre än en skata med andra ord. Men de polade ihop, det syntes tydligt.
Honor vs hanar eller vad var det frågan om, integrering?

Inte för att den är så färgglad på bröstet men det är den enda föggel jag kan komma att tänka på som är i den storleken och besöker fågelbord.

björktrast.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite gäster vid nya mataren.
Några stammisar, medans Hacke och Dommis bara tittar in ibland. :)
20160103_114735.jpg
20160105_103605_001.jpg
20160106_115026.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag hade en koltrast som satt och mumsade på ett ruttet äpple på altanen igår och han hade även två likartade pippis med sig men skillnaden var att de hade färgglada fjädrar på bröstet och var gråaktiga.
Samma storlek som trasten, lite mindre än en skata med andra ord. Men de polade ihop, det syntes tydligt.
Honor vs hanar eller vad var det frågan om, integrering?

Nötskrika?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2776368
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, tycker inte riktigt att den såg ut som någon av ovanstående. Fast visst, den hade två vingar och fjädrar så det skulle mycket väl kunna vara någon av dem :3freak

Är det för övrigt dåligt att ge fåglar vörtbröd? Bröd i största allmänhet kanske är dåligt för dem? Jag har en hel del i frysen som jag tänkte ge krakarna men jag kom på att det kanske inte är bra med jästa produkter?
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Nej, tycker inte riktigt att den såg ut som någon av ovanstående. Fast visst, den hade två vingar och fjädrar så det skulle mycket väl kunna vara någon av dem :3freak

Är det för övrigt dåligt att ge fåglar vörtbröd? Bröd i största allmänhet kanske är dåligt för dem? Jag har en hel del i frysen som jag tänkte ge krakarna men jag kom på att det kanske inte är bra med jästa produkter?

Det jag hittar är följande: http://www.wildlifegarden.se/levande-tradgard/vad-ater-faglarna.html

Precis som olika sorters mat passar för olika arter, passar olika typer av mat vid olika årstider. Fågelfröblandningar är lätt att köpa i olika affärer men du kan mycket väl komplettera med viss mat som blivit över från hushållet, men den måste i så fall vara färsk. Tänk då på att fågelmat inte får innehålla för mycket salt, mögligt bröd eller bröd med saffran.

Sommarmenyn det viktiga proteinet
Det är på sommaren det är viktigt att fåglarna får proteinrik mat, speciellt under perioden då de ruggar, dvs. då de byter fjäderdräkt. Svarta solrosfrön, havrekross, blötlagda russin och vinbär, mild ost, mjölmask, är bra blandningar för insektätande fåglar.

Bra sädblandningar utan inblandning av jordnötter går alltid bra att ge under denna period. Undvik att ge jordnötter, fett och bröd vid denna årstid eftersom denna typ av föda kan skada fågelungarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fick ju fågelmatarförbud av HSB i våras och det har jag faktiskt hållit. Matar inte fåglar längre, men harar!
Sitter just nu och kollar på en som gnager på kvällens andra morot. Samma hare mofflade igår kväll i sig 5 morötter utan att skämmas det minsta.

Trodde inte jag skulle ha en framtid som matare, men där fick HSB! :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fick ju fågelmatarförbud av HSB i våras och det har jag faktiskt hållit. Matar inte fåglar längre, men harar!
Sitter just nu och kollar på en som gnager på kvällens andra morot. Samma hare mofflade igår kväll i sig 5 morötter utan att skämmas det minsta.

Trodde inte jag skulle ha en framtid som matare, men där fick HSB! :hihi

Surt med missunnsamhet :mad: men trevligt att du matar harar! :tummenupp

Men snart får väl någon för sig att även råttor kan äta morötter. :(
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men snart får väl någon för sig att även råttor kan äta morötter. :(

Du menar förstås moråttor? :hihi

Jag berättade för nån att haren jag matar är ganska liten och har så korta öron, varpå personen sa att det säkert kan vara en överlevande kanin sen taket rasade över utställningen för några år sen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12269297.ab
Kan det verkligen stämma, att kaniner som överlevde raset skulle kunnat klara sig så länge? Eller är det bara en småväxt hare? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du menar förstås moråttor? :hihi

Jag berättade för nån att haren jag matar är ganska liten och har så korta öron, varpå personen sa att det säkert kan vara en överlevande kanin sen taket rasade över utställningen för några år sen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12269297.ab
Kan det verkligen stämma, att kaniner som överlevde raset skulle kunnat klara sig så länge? Eller är det bara en småväxt hare? :va

Jodå, vi har kaniner i en innergård där jag jobbar för tillfället. Ser dem skutta runt ibland, de bor i en häck där, och det finns gott om gräs att äta, och rovdjuren har svårt att forcera säkerhetstaketen runt området.

Sedan har vi någon liten koloni vilda kaniner i närheten av där jag bor med, bland alla hararna. :hihi
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du menar förstås moråttor? :hihi

Jag berättade för nån att haren jag matar är ganska liten och har så korta öron, varpå personen sa att det säkert kan vara en överlevande kanin sen taket rasade över utställningen för några år sen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12269297.ab
Kan det verkligen stämma, att kaniner som överlevde raset skulle kunnat klara sig så länge? Eller är det bara en småväxt hare? :va

Moråttor...
Du matar för dåligt, annars skulle det vara en storväxt hare! :D
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fåglarna fick lite gammalt Bregott idag.

Blev som en Japansk tunnelbanestation i rusningstid :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jodå, vi har kaniner i en innergård där jag jobbar för tillfället. Ser dem skutta runt ibland, de bor i en häck där, och det finns gott om gräs att äta, och rovdjuren har svårt att forcera säkerhetstaketen runt området.

Sedan har vi någon liten koloni vilda kaniner i närheten av där jag bor med, bland alla hararna. :hihi

Jaha, där ser man!

Jag trodde kaniner bara hörde till den sydligaste landskapen, men de kanske är på väg att tränga ut hararna?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjohoo!!

Idag fick jag äntligen loss tummen och ringde HSB ang. fågelmatarförbudet. Lade på min allra lenaste stämma och fick igenom ett tillstånd att börja provmata med en sån här:
talgbollbur.jpg

Under förutsättning att mataren inte drar till sig kajor å sånt så har jag grönt ljus att fortsätta. Talgbollsmatare med bur runt är beställd, så nu det är bara att hoppas på det bästa!


Har för mig att en sån matare kostade över 400 spänn för nåt år sen, eller har jag drömt det?
http://www.vivara.se/product/id=362/skyddsbur_till_talgbollenergikaka.html
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top